Przejdź do głównej zawartości
Peugeot 306

Kompaktowy lew podbijający europejskie ulice

Peugeot 306 to samochód osobowy należący do segmentu C. Produkowany był od 1993 do 2001 roku przez francuski koncern PSA. Zastąpił doskonale sprzedający się model 205 oraz cieszący się nieco mniejszą popularnością wariant 309. Producent dołożył wszelkich starań, aby auto powieliło sukces swojego kompaktowego poprzednika. Projekt Peugeota 306 zlecono więc firmie Pininfarina, tej samej, która odpowiadała za stylistykę triumfującej niejednokrotnie w plebiscytach wersji 205. Z technologicznego punktu widzenia jego bliźniaczym modelem jest Citroën ZX, z którym dzieli płytę podłogową oraz szereg podzespołów. Jego zdecydowanym atutem jest doskonałe zabezpieczenie przed korozją, co sprawia, że zadbany samochód używany skutecznie opiera się działaniu rdzy. Kierowcy cenią go także za ciekawy design, bogatą gamę dynamicznych i trwałych silników oraz komfort jazdy, do którego przyczynia się także stosunkowo duży bagażnik. Po złożeniu tylnych siedzeń w wersji kombi można wygospodarować ponad 1500 litrów przestrzeni bagażowej. Kolejnym atutem serii była różnorodność wersji nadwozia. Peugeot 306 produkowany był jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, czterodrzwiowy sedan oraz pięciodrzwiowe kombi. Model doczekał się także dwudrzwiowej wersji cabrio zaprojektowanej przez włoskie studio Bertone i wyróżniającej się znakomitym wyposażeniem oraz jednostkami napędowymi generującymi doskonałe osiągi. Za największych rywali Peugeota 306 uważa się Forda Escorta, Opla Astrę, Renault Megane oraz Volkswagena Golfa.

Peugeot 306 - nieskończone możliwości

Projekt Peugeota 306 powstawał od 1990 do 1992 roku. Samochód zaprezentowano po raz pierwszy rok później. Początkowo dostępna była jedynie pięciodrzwiowa wersja hatchback, ale jesienią tego samego roku producent przedstawił trzydrzwiowe nadwozie. W marcu 1994 roku w ofercie pojawił się kabriolet, a jesienią dołączył także sedan. Wariant kombi został natomiast wprowadzony trzy lata później. W tym samym roku Peugeot 306 przeszedł pierwszy facelifting, którego podstawowym założeniem było ujednolicenie stylistyki wszystkich wersji nadwozia. Zamontowano nowe światła przednie oraz tylne, zmodyfikowano atrapę chłodnicy oraz zderzaki. Na masce pojawiło się większe logo. Wewnątrz znalazła się nowa deska rozdzielcza z cyfrowym licznikiem oraz lepsze i przyjemniejsze w dotyku materiały wykończeniowe. Pod maską znalazły się nowe silniki benzynowe z 16-zaworowymi głowicami. W 1999 roku samochód przeszedł drugi facelifting. Przejrzyste szkła lamp przednich, zaokrąglone światła przeciwmgielne oraz lakierowane zderzaki i listwy boczne sprawiły, że auto zyskało jeszcze bardziej elegancki design. Zwiększono także gamę dostępnych kolorów karoserii oraz przeprowadzono kosmetyczne modyfikacje wnętrza. Zmodernizowano dźwignię zmiany biegów, a środkowa konsola w większości modeli zyskała aluminiowe wykończenie. Zaproponowano także nowoczesny silnik wysokoprężny 2.0 HDi z bezpośrednim wtryskiem. W standardowym wyposażeniu znalazły się dwa airbagi, ABS oraz czujnik deszczu. Produkcję Peugeota 306 zakończono w 2003 roku.

Peugeot 306 - kusząca propozycja mimo upływu lat

Peugeot 306 zaskakuje prostą, lecz bardzo wytrzymałą konstrukcją. Dość sztywno zestrojone zawieszenie gwarantuje komfort jazdy i doskonale spisuje się na zakrętach. Z przodu zastosowano klasyczne kolumny MacPhersona ze stabilizatorem, z kolei z tyłu poprzeczną rurę nośną z ułożyskowanymi wahaczami. Za stabilizację odpowiadają natomiast drążki skrętne. Szeroką gamę silników benzynowych otwierają jednostki 1.1 oraz 1.4 o mocy odpowiednio 60 i 75 KM, charakteryzujące się dobrą kulturą jazdy i niskim spalaniem. Miłośnicy bardziej dynamicznych aut z całą pewnością powinni przyjrzeć się motorom o pojemności 1,6 litra i mocy 98 KM lub 110-konnym silnikom 1.8, które zapewniają doskonałe przyspieszenie i sprawdzają się na długich dystansach. Warto także zdecydować się na samochód używany z wyjątkowo trwałym i bezproblemowym w eksploatacji silnikiem 2.0 osiągającym moc 163 KM. Na uwagę zasługują ponadto jednostki wysokoprężne, w tym uważany za lidera w swojej klasie silnik 1.8, gwarantujący niezawodność i oszczędną eksploatację. Na nieco lepsze osiągi i podobne zużycie oleju napędowego można liczyć, wybierając turbodoładowany motor 1.9 D i mocy 90 KM. Należy pamiętać także o silniku Diesla 2.2 HDi, który pojawił się w ofercie po ostatniej modernizacji Peugeota 306. Fani mocnych wrażeń nie przejdą obojętnie obok sprzężonego z sześciostopniową skrzynią biegów, dwulitrowego silnika o mocy 167 KM dostępnego w wersji S16 GTI6.