Przejdź do głównej zawartości
Peugeot 4008

Peugeot 4008 - SUV z francuską klasą

Mimo francuskiego lwa na masce, Peugeot 4008 to na dobrą sprawę półkrwi… ““japończyk””, jako trzeci z kolei model stworzony we współpracy z Mitsubishi i produkowany w japońskich fabrykach, a zarazem pierwszy crossover w ofercie Peugeota. Mitsubishi, który rekompensuje w tym tandemie brak doświadczenia Peugeota w segmencie aut terenowych, ma tu bardzo wiele do powiedzenia. Poprzednik modelu 4008, czyli Peugeot 4007, opierał się wiernie na Outlanderze. Peugeot 4008 za pierwowzór dostał natomiast model ASX. Produkowany jest przede wszystkim z myślą o rynkach pozaeuropejskich. Nie znajdziemy go niestety w polskich salonach Peugeota, jednak jako samochód używany Peugeot 4008 może za to trafić do nas z jednego z krajów bałtyckich, z Rosji, Ukrainy, Słowacji, Rumunii czy Bułgarii i dopiero od pewnego czasu również z Europy Zachodniej. Jak jednak podkreślają jego lokalni recenzenci, auto wnosi ze sobą powiew europejskiego luksusu, widocznego zarówno w jakości wykończenia jak i wyposażeniu, a do tego jest również w pełnym tego słowa znaczeniu autem terenowym. Choć jak na auto swojej kategorii nie jest raczej tani, nie brakuje argumentów za tym, że wart jest swojej ceny: zarówno kierowcy ze sportowym zacięciem, jak i miłośnicy długich rodzinnych eskapad odnajdą w nim wszystko, czego im potrzeba.

Francusko-japoński tandem

Peugeot 4008 zadebiutował na targach w Genewie w 2012 roku, jednak zdjęcia zaprojektowanego przez Christiana Gudimę modelu rozbudzały emocje motofanów już z parotygodniowym wyprzedzeniem. Debiut crossovera francuskiej marki opartego na ASX zapowiadano zresztą już od 2010 roku, czyli czasu, w którym model Mitsubishi pojawił się na rynku. O ile jednak w przypadku Peugeota 4007 zapożyczenia od Mitsubishi zauważalne były już na pierwszy rzut oka, tym razem unikalnego wkładu francuskiej marki nie da się już podważyć. Znalazło to odzwierciedlenie przede wszystkim w niepozbawionym francuskiego wdzięku wyglądzie zewnętrznym, który spotkał się z jednogłośnym uznaniem. Pomysł współpracy Mitsubishi i PSA, czyli właściciela marek Peugeot i Citroën, od początku uważano zresztą za bardzo udany, i to pomimo stosunkowo słabej sprzedaży Peugeota 4007, który wchodził na rynek w samym środku kryzysu gospodarczego. Peugeot 4008, jako auto nieco mniejsze i wyróżniające się na tle konkurencji swoją francuską stylistyką, miał od początku wszelkie predyspozycje, aby starszego brata prześcignąć w wynikach handlowych. Oprócz produkowanej od 2012 roku pierwszej generacji w 2016 na chińskim rynku pojawiła się druga generacja modelu, jednak prawdopodobnie pozostanie ona jedynie lokalną odmianą.

Crossover z bogatym wnętrzem

Od swojego pierwowzoru, czyli modelu ASX, Peugeot 4008 odróżnia się nieco sztywniejszym podwoziem. Pewnie trzyma się drogi, nie daje się rozhuśtać na wybojach i skutecznie tłumi wibracje, jednak przy dłuższej jeździe po nierównym asfalcie jego szarpnięcia bardziej będą dawać się nam we znaki niż w przypadku siostrzanego modelu, co warto mieć na uwadze, kupując Peugeota 4008 jako samochód używany. Do wyboru mamy tu napęd na cztery koła lub tylko na jedną oś, który sprawdzi się w codziennej jeździe. Pod względem mocy silnika Peugeot 4008 plasuje się tuż poniżej motorów zaproponowanych do modelu 4007. Dostajemy tu do wyboru jednostki napędowe benzynowe o pojemności 1,6 l i mocy 117 KM, 1,8 l z mocą 139 KM i 2,0 l gwarantującą moc 148 KM, a także Diesla: 1,6-litrową jednostkę HDi o mocy 115 KM i 1,8-litrową Di-D, która osiąga moc 150 KM. Wystarczą one jednak w zupełności, by zapewnić całkiem przyzwoitą dynamikę jazdy: czas przyspieszenia do 100 km/h wynosi w tym modelu od 9,7 do nieco ponad 11 sekund. Obok przekładni manualnej mamy do wyboru również ciekawostkę: CVT, czyli przekładnię bezstopniową, dostępną z silnikiem dwulitrowym. W tej wersji nie obyło się jednak bez drobnych problemów technicznych. W 2014 roku pojazdy z taką skrzynią biegów zostały wezwane do serwisów. Peugeot 4008 ma wszystko, czego potrzeba do czerpania z jazdy pełnej przyjemności, niezależnie od tego, czy siedzi się przy kierownicy, czy podróżuje w roli pasażera. Na pokładzie znajdziemy dobrej jakości system audio, lodówkę pokładową i dużą ilość schowków, a do tego hojną przestrzeń na nogi i nad głową oraz pokaźny, 440-litrowy bagażnik - co w przypadku auta dość kompaktowego jest z pewnością sporą zaletą. Nie zabrakło tu również przeszklonego dachu panoramicznego. W poruszaniu się po mieście przydadzą się z pewnością czujniki parkowania z przodu i z tyłu, których nie mogło tu zabraknąć. Bezpieczeństwo jazdy zwiększa system włączania świateł zewnętrznych reagujący na warunki pogodowe, ksenonowe lampy, a także 7 poduszek powietrznych. Technologicznego polotu dodaje modelowi również system identyfikacji kierowcy Open & Go, który zastępuje tu staroświecki kluczyk od zapłonu. Peugeot 4008 startuje po wciśnięciu przycisku na desce rozdzielczej, pod warunkiem, że mamy w kieszeni elektroniczny identyfikator.