Przejdź do głównej zawartości
Peugeot 406

Niezniszczalna klasa

Peugeot 406 to bezapelacyjnie jeden z najpopularniejszych samochodów w swoim autosegmencie. Klasa średnia pojazdów produkowanych od połowy lat 90. ubiegłego stulecia zaskakiwała coraz to śmielszymi i bardziej innowacyjnymi nowinkami technicznymi, jednak propozycja francuskiego koncernu rzuciła na kolana zarówno krytyków, jak i amatorów miejskiej jazdy. Popularna 406-stka królowała na europejskich szosach nieprzerwanie przez ponad dekadę, a przez ten czas niewiele zmieniał się jej wygląd i parametry techniczne, choć nie zabrakło też dość odważnych prób modyfikacji auta. Tuż po premierze pierwszej, najbardziej znanej dziś wersji, w roku 1996, a więc zaledwie niecałe 12 miesięcy po prezentacji pierwszego modelu Peugeot 406, producenci zaskoczyli rosnące grono sympatyków wersją coupé, która jednak nie odniosła już tak spektakularnego sukcesu jak klasyczny model. Druga opcja pojazdu odbiegała nieco od charakterystycznego pierwotnego designu auta, co, zdaniem niektórych, nie oddawało surowego i dość eleganckiego zamysłu projektu. Każda wersja 406 miała jednak niemal perfekcyjnie przemyślane wnętrze i doskonałe parametry techniczne, a także imponowała zaawansowaną technologią komputerową stosowaną na pokładzie auta.

Projekt na miarę lat dziewięćdziesiątych

Rok 1995 przyniósł designerom z francuskiego koncernu Peugeot prawdziwą rewolucję i sprawił, że zrealizowana w postaci modelu 406 wizja na stałe wpisała się w karty historii jako legenda miejskich dróg. Efektowny model samochodu zaprezentowano po praz pierwszy jako dumnego następcę Peugeota 405, którego konstrukcja opierała się na płycie podłogowej kultowej już Xantii, choć w rzeczywistości nowe auto dalece odbiegało od swoich pierwowzorów. Sukces francuskiego koncernu potwierdziła druga lokata w plebiscycie na Europejski Samochód Roku, którą Peugeot 406 zyskał już zaledwie rok po premierze. Cztery lata po tym, jak z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy egzemplarz pierwotnego modelu, producenci zdecydowali się na lekką modyfikację wyglądu i pokusili się o facelifting, który skutecznie dodał maszynie szlachetnych, opływowych rysów. Zmodyfikowano formę reflektorów oraz nieco kratę chłodnicy, zastępując ją skromną, jednokolorową atrapą. W 1996, wraz z przyznaniem pojazdowi zaszczytnego drugiego miejsca w wyżej wspomnianym plebiscycie, na rynku pojawiła się dość odważna wizja projektantów i obok pierwszej generacji modeli pojawił się także Peugeot 406 coupé, który zrewolucjonizował statyczny wizerunek swojego pierwowzoru. Auto w 1997 roku otrzymało tytuł najpiękniejszego coupé na świecie, jednak jego zaokrąglone linie i krzywizny nie przypadły odbiorcom do gustu aż w takiej mierze, jak zakładali kreatorzy, dlatego dalsza produkcja zwróciła się w stronę pierwotnego modelu. Auto zniknęło z taśm produkcyjnych w 2004 roku, jednak jego legenda jeszcze przez wiele lat odznaczała się wśród miejskich samochodów Starego Kontynentu, także jako samochód używany.

Technika wyprzedzająca swoje czasy

Peugeot 406 od pierwszych chwil swojego istnienia imponował niezwykle nowoczesnym jak na swoją epokę wyposażeniem kokpitu. Skomputeryzowane wnętrze wprawiało w zachwyt nie tylko amatorów nowinek technicznych, ale także estetów, ceniących sobie nieprzeciętny design zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Poza solidnym komputerem pokładowym samochód używany Peugeot 406 ma także równie mocny motor, dostępny w wersji wysokoprężnej i benzynowej. Najpopularniejsze wartości zasilane bezołowiowym paliwem to bezapelacyjnie 1.8 i 2.0 16V, które wśród posiadaczy 406-stki mają opinię niemal niezniszczalnych i prawie niezawodnych. Na wielbicieli potężniejszych turbin czekały wersje 2.9 V6 o mocy powyżej 190 KM. Miłośnicy Diesla mogą wybierać między pojemnościami 1.9 czy 2.0, choć zdarzają się także amatorzy nieco większej mocy, którą zapewni silnik o pojemności 2.1 TD czy 2.2 HDi - te dysponują mocą na poziomie 108 i 131 KM. Napędy zasilane ropą szczególnie przypadły do gustu amatorom motoryzacji w miejskim wydaniu, zapewne także przez wzgląd na bardziej ekonomiczne spalanie. Poza niezawodnym motorem francuskie auto ma także przestronne wnętrze i ergonomiczne właściwości, choć niestety, producentom nie udało się zupełnie wyeliminować drobnych wad pojazdu. Do najczęściej spotykanych mankamentów należą drobne usterki, takie jak awaria wyświetlacza komputera pokładowego czy wysokie koszty utrzymania, zwłaszcza ze względu na dość podatną na zepsucia skrzynię biegów.