Przejdź do głównej zawartości
Peugeot 605

Luksus i komfort po francusku

Francuscy producenci wielokrotnie próbowali stworzyć auto wyższej klasy, które zdołałoby zagrozić niemieckim firmom mocno zadomowionym w tym segmencie rynku. Jedną z takich prób był Peugeot 605. Samochód zadebiutował w 1989 roku jako następca modelu 604, który został wycofany z produkcji kilka lat wcześniej. Pojazd jest do dziś uznawany za jedno z najciekawszych luksusowych aut w historii tej firmy. Peugeot 605 miał bardzo przestronne i komfortowe wnętrze, bogate wyposażenie i świetnie się prowadził, dlatego też do dziś jest często poszukiwany jako samochód używany. Mimo wielu zalet model nie odniósł wielkiego sukcesu poza granicami rodzimej Francji. Zdaniem wielu ekspertów od motoryzacji i dziennikarzy auto było zbyt podobne wizualnie do popularnych modeli marki, by mogło konkurować z samochodami BMW, Audi czy Mercedesa. Również jakość wykonania była wyraźnie gorsza niż w przypadku konkurentów z Niemiec czy Japonii. Pojazd powstawał w Sochaux na zachodzie Francji. Model pozostawał w produkcji 10 lat. Współdzielił on platformę podłogową i wiele podzespołów z Citroënem XM - mniejszym i zdecydowanie bardziej ekstrawaganckim modelem koncernu PSA.

Komfortowa i klasyczna limuzyna

Model charakteryzował się nowoczesnymi i eleganckimi, a zarazem stonowanymi liniami. Choć auto należało do klasy wyższej, nie różniło się zbytnio wizualnie od mniejszych modeli 405 i 406. Dla niektórych potencjalnych nabywców była to zresztą spora wada Peugeot 605. Design został opracowany w słynnym włoskim studiu projektowym Pininfarina i do dziś raczej klasyczny oraz reprezentacyjny wygląd auta ma wielu zwolenników. Pojazd był dostępny jedynie jako czterodrzwiowy sedan. Co prawda francuski koncern długo zastanawiał się nad wprowadzeniem wersji kombi, jednak ostatecznie nic z tych planów nie wyszło. W 1995 roku, czyli po sześciu latach na rynku, pojazd przeszedł gruntowny facelifting. Dzięki niemu Peugeot 605 upodobnił się do bardzo dobrze przyjętego, mniejszego wariantu 406. Rynkowy debiut tego samochodu spowodował gwałtowny spadek popularności Peugeot 605. Choć nowe auto było znacznie mniejsze i nie tak prestiżowe, to większość klientów decydowała się na nie zamiast na Peugeot 605 chociażby ze względu na nowoczesne rozwiązania i bardzo innowacyjny oraz ciekawy design. Ostatecznie model 605 wycofano z rynku bez wielkiego rozgłosu we wrześniu 1999 roku. W tym samym miesiącu pojawił się jednak następca tego auta - Peugeot 607. Miał on znacznie bardziej opływowe linie i sprzedawał się nieco lepiej niż 605, ale i tak nie udało mu się zagrozić pozycji niemieckich marek premium w tym segmencie. Peugeot 605 jest natomiast nadal ceniony jako samochód używany. Ten 4,6-metrowy samochód oferuje zdecydowanie więcej miejsca niż konkurenci, a jazda nim jest bardzo komfortowa, a czasem wręcz relaksująca. Jest to zatem samochód raczej dla kierowców, którzy cenią spokojną i łagodną jazdę, niż dla tych preferujących dynamiczne, mocne i bardzo szybkie pojazdy. Wielu posiadaczy auta narzeka jednak na niezadowalającą jakość wykonania oraz na częste usterki, zwłaszcza te dotykające elektroniki.

605 od strony technicznej

Samochód przez cały dziesięcioletni okres produkcji był oferowany w ośmiu wersjach z silnikiem benzynowym oraz z trzema napędami wysokoprężnymi. Najsłabszą benzynową odmianą Peugeot 605 była wersja z jednostką 2.0 8V. Silnik miał moc 115 KM i przyspieszał do 100 km/h w 11 sekund. Najmocniejszym motorem oferowanym w 605 był z kolei napęd 3.0 V6 24V. Przyspieszał do “setki” w 8,6 s i generował moc 200 KM. Prędkość maksymalna wynosiła w tym przypadku 235 km/h. Najmocniejszy Diesel o pojemności 2,5 litra generował moc 127 KM. Auto było dość oszczędne jak na swoje czasy. Nawet jedna z topowych wersji, 3.0 V6 z automatyczną skrzynią biegów, uzyskiwała średnie spalanie paliwa na poziomie 11-12 litrów. Biorąc pod uwagę, że był to duży, 1,5-tonowy samochód klasy wyższej, można ten wynik uznać za całkiem niezły. Auto było dostępne albo z 5-biegową skrzynią manualną, albo z 4-stopniowym automatem. Modele 605 sprzedawano zwykle z klimatyzacją, systemem ABS, niezłej jakości radioodtwarzaczem oraz elektronicznym regulowaniem szyb i foteli. Wyposażenie było więc bogate, ale to właśnie te elementy najczęściej psuły się w aucie. Do Peugeot 605 można było jednak dokupić bardzo wiele ciekawych dodatków - skórzaną tapicerkę, drewniane wykończenie, podgrzewane lusterka, szyberdach, wspomaganie kierownicy, poduszki powietrzne, a nawet specjalne rolety na tylnej szybie. Pojemność bagażnika wynosiła nieco poniżej 500 litrów. Dzięki specjalnym rozwiązaniom w późniejszych modelach można było łatwo złożyć siedzenia, by przewieźć większy ładunek taki jak narty. Auto cechuje ponadczasowy design, który może nie sprawia, że ludzie odwracają się za nim na ulicach, ale za to wszędzie robi bardzo dobre wrażenie. To francuski klasyk, który oferuje bardzo dużo komfortu, a używane auta można kupić w naprawdę atrakcyjnych cenach. Niestety trzeba się przygotować na ryzyko awarii czy usterek. Jednak model 605 pozwoli przemieszczać się kierowcy i pasażerom w pełnym komforcie i zapewni im poczucie oryginalności. A tego z pewnością nie daje żadna niemiecka czy też japońska limuzyna, która może konkurować z tym francuskim pojazdem.