Przejdź do głównej zawartości
Peugeot 806

Peugeot 806 - samochód używany na miarę twoich potrzeb

Produkowany w latach 1994-2002 Peugeot 806 to - jak pieszczotliwie nazywają go znawcy motoryzacji - jeden z ““czworaczków”” stworzonych w ramach projektu realizowanego przez koncerny PSA i Fiat. Jego rodzeństwem są bliźniaczo podobne Citroën Evasion, Fiat Ulysse i Lancia Zeta. Te zaliczane do segmentu minivanów modele stanowią spełnienie marzeń każdego kierowcy podróżującego z liczną rodziną lub przyjaciółmi. Jedną z największych zalet prezentowanego samochodu jest bardzo duża przestrzeń wewnątrz auta oraz łatwy - za sprawą rozsuwanych drzwi - dostęp do tylnych siedzeń. Choć produkowano go przez 8 lat, doczekał się relatywnie niewielu modyfikacji. W 1998 roku przeprowadzono w nim facelifting, ale były to zmiany raczej kosmetyczne i dotyczyły głównie wyglądu reflektorów, felg i kołpaków. Tym, czym imponuje Peugeot 806, jest bogata gama silników, obejmująca zarówno motory benzynowe, jak i jednostki wysokoprężne. Mierzący blisko 4,5 m długości i prawie 2 m wysokości eurovan nie doczekał się co prawda kolejnych generacji, ale na rynku wtórnym nadal można znaleźć używanego Peugeota 806 w bardzo dobrym stanie. Warto wspomnieć także o jego wersjach specjalnych. Jedna spośród nich, nosząca nazwę Rolland Garros i stworzona przy okazji sponsorowania przez koncern jednego z najbardziej znanych turniejów tenisowych, dostępna była wyłącznie w zielonym kolorze, kojarzącym się z trawiastymi kortami. Mogła pomieścić 6 lub 7 osób i wyróżniała się nowoczesnym wyposażeniem wewnętrznym. Druga z wersji specjalnych, czyli Pullman, to samochód o ekskluzywnym charakterze, posiadający sześć indywidualnych foteli, poduszki powietrzne, automatyczną klimatyzację oraz elektrycznie otwierane szyby.

Najważniejsze informacje o modelu 806

Pierwsza i jedyna generacja tego pięciodrzwiowego minivana produkowana była w latach 1994-2002. Jego następcą został model 807, również wytwarzany w kooperacji z Fiatem. Wielu kierowców, którzy mieli okazję użytkować opisywany pojazd, bez wahania deklaruje, że chętnie ponownie kupiliby to auto. Nic dziwnego - za jego największe zalety uznaje się dużą i komfortową przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, doskonałą widoczność i sprawnie funkcjonujący układ jezdny. Tym, co może budzić zastrzeżenia, jest usterkowość skrzyni biegów oraz relatywnie wysokie koszty utrzymania, choć te ostatnie można zmniejszyć. Sprzyja temu łatwa dostępność używanych części zamiennych, a także prosta konstrukcja samochodu. Warto pamiętać o tym, rozważając zakup modelu jako samochodu używanego. Jazda w trudnych warunkach może powodować szybsze zużywanie się elementów drążków kierowniczych oraz wahaczy. Tak jak we wszystkich starszych samochodach, również i w Peugeocie 806 konieczne jest systematyczne przeprowadzanie kontrolnych przeglądów. Warto zwracać uwagę między innymi na szczelność instalacji odpowiedzialnych za obieg płynów eksploatacyjnych oraz prawidłową pracę hamulców. Podkreślić jednak należy, że mowa jest tu o samochodach, które w najlepszym przypadku liczą sobie kilkanaście lat, więc usterek i napraw uniknąć nie sposób.

Peugeot 806 - gama silników

We wcześniejszym fragmencie była już mowa o tym, że Peugeot 806 może się pochwalić imponującą gamą jednostek napędowych. Czas zatem rozwinąć tę myśl, bo przecież to silnik jest sercem każdego samochodu. Kierowcy mają do wyboru aż cztery silniki benzynowe i tyle samo jednostek Diesla. Jeśli chodzi o pierwszy typ, to wyróżnić można tu motory o pojemności 1,8 l oraz 2 l i mocy od 99 KM do 147 KM - najlepszymi osiągami chwaliła się wersja 8V Turbo. Gamę silników Diesla tworzą jednostki takie jak podstawowy motor 1.9 8V TD o mocy 90 KM, a także trzy 109-konne silniki: 2.1 TD, 2.0 HDi oraz 2.0 HDi. Samochód rozwija prędkość maksymalną na poziomie 160-195 km/h, przyspieszając do 100 km/h w czasie od 10,1 do 17,2 s. Eksperci za najbardziej udaną a tym samym najbardziej godną polecenia uznają wersję z motorem Diesla 2.0 HDi, której największą zaletą jest stosunkowo niskie zużycie paliwa oraz niski poziom usterkowości. Samochody są wyposażone w dwa typy przekładni - pięciobiegową manualną oraz czterobiegową automatyczną skrzynię biegów. Przedni napęd zapewnia stabilne prowadzenie w mieście i trasie. Standardowe wyposażenie jest dość skromne, ale we wspomnianej wersji Pullman trafiają się egzemplarze posiadające skórzaną tapicerkę, szyberdach czy wreszcie bardzo przydatny podczas długich podróży tempomat. Wprawdzie kierowca prowadzący ten samochód nie może liczyć na zniewalające osiągi, ale tego typu aut nie kupuje się przecież dla niezapomnianych wrażeń z jazdy. Ten typowo rodzinny, przestronny i bezpieczny model spełni oczekiwania każdego, kto chce wygodnego i niekłopotliwego w eksploatacji vana. W razie potrzeby tylne fotele można wymontować, tworząc dodatkową przestrzeń do przewozu bagaży lub innego rodzaju ładunku.