Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
porsche-959-l-01.jpg

Porsche 959

Porsche 959 to samochód, który znacznie wyprzedził swoje czasy. Pierwsza prezentacja auta odbyła się w Niemczech w 1985 roku, a już rok później rozpoczęto produkcję w Stuttgarcie - tego domagali się bowiem przyszli klienci zafascynowani samochodem po jego debiucie na pokazach. Jak na lata 80. był to pojazd nowatorski, czerpiący z bogatej tradycji aut wyścigowych, jednak zaprojektowany z myślą o potrzebach osób prywatnych, korzystających z niego na co dzień. Budowa auta była skomplikowana, za to zapewniała duże osiągi oraz stabilność i bezpieczeństwo. Pierwszy klient, który zamówił samochód w 1985 roku, otrzymał go dopiero 2 lata później. Wtedy był to bardzo pożądany model, a jego zakup wymagał dłuższego czekania. Teraz też trzeba być cierpliwym i wytrwałym, by stać się posiadaczem tego 959. Niekiedy można na rynku wtórnym samochód używany, jednak w ostatnich latach na aukcjach pojawiło się zaledwie kilka modeli. Osiągają one wysoką cenę warunkowaną tym, że 959 nie tylko zapisał się w historii motoryzacji, ale zmienił jej bieg i wyznaczył nową generację samochodów osobowych, stając się wzorem oraz inspiracją dla projektantów aut. Po sukcesie Porsche 959 do sprzedaży trafiło jego rozwinięcie - model 959 S. Pojazd miał lżejsze nadwozie, ale gorsze wyposażenie. Dzięki mniejszej wadze jeździł jednak znacznie szybciej i lepiej radził sobie w trudniejszych warunkach. Auto rozpędzało się do 100 km/h w zaledwie kilka sekund. Produkcję tej serii zakończono w 1989 roku. Z taśmy łącznie zjechało jedynie 337 egzemplarzy.

Porsche 959 na przestrzeni lat

Ten model Porsche ma olbrzymią wartość kolekcjonerską nie tylko dlatego, że był przełomowy dla epoki, a teraz stał się klasykiem. Chodzi przede wszystkim o jego historię oraz burzliwe losy. Od razu po debiucie auta dostrzeżono jego potencjał. Klienci docenili budowę samochodu, a przede wszystkim wykorzystanie wyścigowego silnika z modelu 956 wyposażonego w system doładowania. Co więcej, ten sam napęd był wykorzystywany w kolejnych generacjach samochodów wyścigowych. W 1986 roku ruszyła produkcja, która zakończyła się w 1989 roku. Tak krótki okres spowodowany był tym, że firma nie zgodziła się udostępnić czterech modeli aut do testów zderzeniowych, przez co nie otrzymała zgody na wprowadzenie Porsche 959 na amerykańskie ulice. Samochody trafiły więc do Europy. W Stanach Zjednoczonych dopiero w 1999 roku, w 10 lat po zakończeniu produkcji, wydano zgodę na wprowadzenie ich do obiegu. Wtedy dużą popularnością cieszyły się pojazdy 959, które powstały z pozostawionych w fabryce części zamiennych. Na przełomie 1992 i 1993 roku zbudowano osiem takich egzemplarzy, stworzonych specjalnie dla koneserów. Obecnie to właśnie te samochody mają najwyższą wartość kolekcjonerską.

Porsche 959 i jego specyfikacja techniczna

Porsche 959 wyróżniał się pod wieloma względami. Jak na lata 80. zbudowano go z innowacyjnych materiałów, nadwozie powstało z aluminium oraz kevlaru. Samochód posiadał napęd na cztery koła oraz silnik z systemem doładowania, działający dzięki turbosprężynom. Jego pojemność wynosiła 2,8 litra, a dzięki turboładowaniu maksymalna moc równa była 450 KM. Silnik wyposażono w cztery cylindry, które chłodzono powietrzem, a ich głowice - wodą. Jako układ zasilania wykorzystano do niego wtrysk Bosch Motronic. W latach 80. Porsche 959 było najszybszym samochodem na rynku. Jego maksymalna prędkość wynosiła 317 km/h. Do 100 km/h można było rozpędzić się już w 3,4 s, a do 160 km/h w 8,3 sekundy. Model miał 2-drzwiowe nawozie coupé, 6-biegową skrzynię biegów oraz zbiornik paliwa o pojemności 90 litrów. W samochodzie wprowadzono także możliwość regulacji wysokości zawieszenia - podwozie umieszczono na dwóch regulowanych amortyzatorach. Zmianę wysokości można było wprowadzić za pomocą pokrętła, jednak przy większej prędkości samochód samodzielnie się dostosowywał. Kolejną odsłoną modelu było Porsche 959 S. Lżejsze o 100 kg nadwozie sprawiło, że prędkość pojazdu była wyższa. Maksymalnie sięgała ona 340 km/h. Kosztem takiego odciążenia samochodu było pogorszenie jego wyposażenia.

Czym jeszcze charakteryzuje się Porsche 959?

Porsche 959 wyposażony był w dwudrzwiowe nadwozie coupé przeznaczone do przewozu maksymalnie czterech osób w układzie 2+2. Nawet teraz w sprzedaży znaleźć można samochód używany, który nieco różni się od poszukiwanego przez koneserów modelu. Jest to spowodowane tym, że auta oferowano w wersji komfortowej oraz sportowej. Druga opcja została wyposażona w odtwarzacz, możliwość dopasowania foteli do potrzeb pasażerów, wspomaganie kierownicy i szyby, które odbijały ciepło. Choć klienci mieli wybór, to i tak zdecydowana większość osób zamawiała komfortową wersję samochodu. Wariant 959 S został zakupiony jedynie przez sześciu klientów. Wszystko dlatego, że modele z opcji "Comfort" miały dodatkowo automatyczną regulację szyby oraz lusterek, klimatyzację, a także regulację foteli w różnych pozycjach. Kierowcy oraz pasażerom wygodę zapewniała też skórzana tapicerka oraz regulacja zawieszenia. Na uwagę zasługuje również zewnętrzny wygląd samochodów. Design nawiązywał do wcześniejszego modelu wyścigowego marki, czyli Porsche 911. Wariant 959 był jednak bardziej podłużny oraz miał nieproporcjonalny tył. Projektanci skupili się przede wszystkim na osiągach auta, bowiem liczyła się przede wszystkim jego efektywność i funkcjonalność. Chciano utrzymać stabilność nawet przy maksymalnych prędkościach oraz osiągnąć jak najmniejszy współczynnik oporu powietrza. Okazało się to trafnym zagraniem, bo 959 na stałe wpisał się w historię motoryzacji i stał się samochodem o bardzo dużej wartości kolekcjonerskiej.