Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
suzuki-sx4-l-01.jpg

Suzuki SX 4

Suzuki SX4 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Suzuki SX4, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Nowe od:
Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Sprzedawane od 2006 roku Suzuki SX4 to owoc współpracy tej japońskiej firmy z włoskim Fiatem. Siostrzany model Fiat Sedici był oferowany na rynku od 2005 do 2014 roku. Japońska była w większości technologia, a od Fiata pochodziły natomiast niektóre silniki. Również design samochodu powstał w Italii, a konkretnie w pracowni słynnego projektanta motoryzacyjnego Giorgetto Giugiaro. Auto zostało stworzone przede wszystkim z myślą o europejskim rynku, na którym w połowie pierwszej dekady XXI wieku wielką popularność zaczęły zyskiwać crossovery oraz małe i średnie SUV-y. Jednak Suzuki SX4 z czasem trafił właściwie na wszystkie ważne rynki i był produkowany w pięciu różnych fabrykach, choć do Europy trafiały głównie auta z węgierskiego Esztergom. W 2013 roku zadebiutowała druga generacja Suzuki SX4, która dodatkowo zyskała oznaczenie S-Cross. Ten model był już jednak konstrukcją opracowaną wyłącznie przez Suzuki. W palecie Fiata model Sedici zastąpił niewielki SUV 500X. Pierwsza generacja doczekała się też mocnej, rajdowej odmiany. Wersja Suzuki SX4 WRC brała udział między innymi w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 2008 roku. Najmocniejszą i najbardziej sportową odmianą był natomiast Suzuki SX4 Hill Climb Special. Ten przeznaczony do sportów motorowych pojazd z podwójnie doładowanym silnikiem o pojemności 3,1 l dysponował mocą aż 910 KM.

Historia modnego crossovera

Gdy w 2006 roku na rynek trafił SX4, promowano go jako modny crossover do miasta i na weekendowe wycieczki. Dlatego sporym zaskoczeniem dla motoryzacyjnego świata okazał się debiut SX4 w wersji sedan na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Auto weszło do sprzedaży w 2007 roku, jednak nie trafiło na wszystkie rynki. Model można było jednak dostać w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Indiach oraz w kilku państwach europejskich. Początkowo auto we wszystkich swoich odmianach sprzedawało się bardzo dobrze. W 2007 roku Suzuki odnotowało największą sprzedaż w swojej historii i w dużej mierze przyczynił się do tego właśnie sukces SX4. Pierwsze poważne zmiany wprowadzono w 2010 roku, kiedy przemodelowano przedni grill, lampy oraz sporo elementów wnętrza. Zmieniono również hamulce tak, aby stały się bardziej skuteczne i dodano opcjonalny system kontroli trakcji. W 2013 roku firma zmieniła nieco swoją strategię i wycofała się między innymi ze Stanów Zjednoczonych oraz z Kanady. Druga generacja Suzuki SX4 S-Cross nie była już zatem oferowana na tak wielu rynkach, choć trafiła w nowe regiony - chociażby do Brazylii i do Meksyku. S-Cross również produkowany jest w Esztergom, choć na niektóre rynki trafia też z chińskiej fabryki w Chongqing oraz z zakładu w Gurgaon w Indiach. W 2017 roku SX4 w drugiej odsłonie doczekał się dość poważnego faceliftingu. Auto zyskało wtedy agresywny przedni grill, standardowo zaczęto również montować energooszczędne, LED-owe światła dzienne. Czy Suzuki SX4 może się sprawdzić jako samochód używany? Z pewnością tak, zwłaszcza jeśli ktoś szuka rodzinnej propozycji do miasta i okazjonalnie na trochę dłuższe trasy. Suzuki SX4 zarówno pierwszej, jak i drugiej generacji, uchodzi za auto zwinne, dobrze zaprojektowane oraz dość ekonomiczne. Pierwszy SX4 to też połączenie japońskiej niezawodności i jakości z udanym, choć niezbyt awangardowym, włoskim designem. Pierwsza generacja pojazdu otrzymała cztery gwiazdki w testach bezpieczeństwa Euro-NCAP, podczas gdy druga może się pochwalić już najlepszą, pięciogwiazdkową oceną.

Suzuki SX4 od strony technicznej

Jak większość współczesnych małych SUV-ów, tak SX4 nie był dostępny wyłącznie z napędem na obie osie. Jednak sporo wersji pierwszej generacji miało napęd AWD. W SX4 S-Cross standardem jest już natomiast napęd na przednie koła, choć AWD pozostaje dostępny opcjonalnie. Pierwszy model był dostępny z aż pięcioma silnikami benzynowymi oraz z czterema Dieslami do wyboru. Najmocniejszy motor benzynowy to 2.0 VVT i-AWD. Generował on moc 150 KM i prędkość maksymalną 195 km/h. Auto nawet w tej wersji spalało niewiele - według danych producenta zaledwie 7,3 l paliwa na 100 kilometrów. Najżwawszy Diesel 2.0 DDiS i-AWD miał moc 133 KM i rozpędzał się do 190 km/h. Suzuki SX4 S-Cross był oferowany natomiast z trzema jednostkami benzynowymi oraz z dwoma turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi. Najsłabszy wariant benzynowy miał pojemność 1,0 l, natomiast ten najmocniejszy - 1,6 litra. Diesle miały z kolei pojemność 1,3 oraz 1,6 litra. Przez cały okres produkcji Suzuki SX4 do auta można było zamówić zarówno przekładnie manualne, jak i automatyczne. W 2010 roku do sprzedaży weszła również przekładnia bezstopniowa typu CVT. Za wadę modelu, zwłaszcza w pierwszej generacji, można uznać stosunkowo niewielki bagażnik, szczególnie, że chodzi w końcu o SUV-a. W aucie można było zmieścić jedynie 270 l bagażu. Niemniej pojemność zwiększała się do 1045 l po złożeniu tylnych siedzeń. Auto w pierwszej odsłonie było stosunkowo krótkie - mierzyło nieco ponad 4,1 metra. Kolejna generacja była już znacznie większa - długość wynosiła 4,3 metra. Samochód drugiej generacji był jednak bardzo podobnej szerokości, co pierwsza wersja. SX4 S-Cross mierzył 1,76 m, podczas gdy pierwszy SX4 - 1,73 metra. Niemal identyczna jest też waga pojazdu w obu generacjach. Suzuki to bez wątpienia interesująca firma motoryzacyjna - jej samochody są nieco niszowe i nie sprzedają się tak dobrze, jak modele konkurencyjnych firm z Kraju Kwitnącej Wiśni - chociażby Toyoty, Nissany czy też Hondy. Auta oferują jednak warte uwagi rozwiązania techniczne i bardzo dobrą jakość. Jednym z pojazdów, które się tym wszystkim charakteryzują, jest bez wątpienia właśnie SX4. Z jednej strony jest to pojazd dość popularny, z drugiej - na pewno nie spotyka się go na każdej przecznicy. Jako samochód używany, SX4 lub SX4 S-Cross spodoba się tym, którzy chcą mieć niezawodne miejskie auto, ale nie zamierzają przy tym rezygnować z odrobiny oryginalności. Innych do samochodu przekona sympatyczna stylistyka, dobry stosunek jakości do ceny oraz dostępność części zamiennych.