Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
toyota-prius-l-01.jpg

Toyota Prius

Toyota Prius Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Toyota Prius, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Nowe od:
Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Toyota Prius to kompaktowe auto o napędzie hybrydowym, które doczekało się już czterech generacji. Model zadebiutował na rynku w 1997 roku. Co sugerować może jego nazwa, pojazd wprowadzono do sprzedaży nim przyjazne podejście do środowiska zyskało wpływ na motoryzacyjne tendencje. To dlatego próżno szukać poprzednika Priusa, który oficjalnie nie istnieje. Nie ulega wątpliwości, że Prius to projekt wizjonerski, jednak jego pozycja jest obecnie mocno ugruntowana. Dowód? Japoński koncern sprzedał niemal 4 miliony tych wyjątkowych aut. To kolejny argument, by nabyć Toyotę Prius jako samochód używany. Auto wkroczyło na rynek szturmem - już w 1997 roku okrzyknięto je Samochodem Roku, a rok później tę samą nagrodę przyznali mu dziennikarze i inny specjaliści z branży motoryzacyjnej. To jednak nie koniec laurów, którymi wręcz obsypano ten charakterystyczny pojazd. W europejskiej wersji plebiscytu na Samochód Roku 2001 auto zdobyło trzecie miejsce na podium, a pokonały je jedynie Alfa Romeo i Ford Mondeo. Druga generacja zdeklasowała jednak wszystkich konkurentów, a Toyota Prius w 2005 roku wspięła się na szczyt plebiscytu. Auto docenili także Amerykanie, którzy przyznali mu tytuł Samochodu Roku 12 miesięcy wcześniej.

Cztery generacje Toyoty Prius

Pierwsza generacja Toyoty Prius zaczęła zjeżdżać z taśmy w 1997 roku, choć debiut modelu miał miejsce rok wcześniej, zaś prototyp zaprezentowano jeszcze w 1995 roku. Było to pierwsze auto hybrydowe i - choć oficjalnie model nie posiada poprzednika - pod względem stylistycznym widać w nim wyraźne nawiązania do Toyoty Yaris w wersji Echo. To na bazie tego modelu produkowanego z myślą o amerykańskim rynku powstała legendarna hybryda. Pierwsza wersja Toyoty Prius sprzedawana była tylko w Japonii, ale samochód szybko zyskał zainteresowanie entuzjastów motoryzacji, którzy na własną rękę sprowadzali go do swoich krajów. W efekcie producent zdecydował się na wejście na rynek europejski w 2000 roku. Już w 2003 roku na rynku pojawiła się Toyota Prius II. Zmiany widać było nie tylko w nazwie. Samochód zyskał nową konstrukcję i został wyposażony w nadwozie liftback. Na komfort jazdy wpłynęła między innymi większa przestrzeń wewnątrz auta. Ciekawostkę stanowi zastosowany po raz pierwszy w historii klimatyzator z elektryczną sprężarką. Trzecia generacja modelu zadebiutowała w 2009 roku. Model różnił się nieznacznie od poprzednika pod względem stylistycznym, jednak główną zmianą była poprawa aerodynamiki dzięki modyfikacjom karoserii. Ponadto producenci auta zrobili kolejny krok, by uczynić Priusa jeszcze bardziej ekologicznym. Trzecią generację stworzono bowiem z tworzyw sztucznych, które zostały pozyskane z surowców roślinnych. To milowy krok, który pozwolił na rezygnację z części produktów wytworzonych z pochodnych ropy naftowej. Czwarta generacja auta została po raz pierwszy zaprezentowana w 2015 roku. Zmiany dotyczyły głównie napędu i przyniosły producentom kolejny powód do dumy - auto uzyskało maksymalne oceny w testach zderzeniowych, co potwierdziło jego wysoką klasę także pod względem bezpieczeństwa.

Rewolucyjna hybryda, czyli ekologia w parze z oszczędnościami

Pierwsza generacja Priusa dysponowała niezwykłym połączeniem silnika benzynowego o mocy 58 KM i silnika elektrycznego wyposażonego w 40 koni mechanicznych. Model zużywał średnio 5,6 l paliwa na 100 km, co z powodzeniem można uznać za rewolucyjne osiągnięcie. Nie ulega wątpliwości, że to koronny argument, by kupić Priusa jako samochód używany. Druga generacja robiła jednak jeszcze większe wrażenie, gdyż zużycie paliwa obniżono do 4,9 l na 100 km, a łączną moc silnika elektrycznego i spalinowego podniesiono do 110 KM. Toyota Prius trzeciej generacji to kolejne cięcia w zużyciu paliwa - producenci osiągnęli imponujący wynik 4,6 l na 100 km podczas jazdy po mieście. Oszczędności pociągnęły jednak za sobą także ograniczenie mocy do 100 KM. Czwarta generacja modelu przyniosła duże zmiany w kwestii napędu. Nowa wersja jest mniejsza, lżejsza i jeszcze bardziej ekonomiczna. Zgodnie z deklaracjami producenta Toyota Prius IV zużywa o 15% mniej paliwa niż jej poprzednik.