Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

Volkswagen Polo 9N

Volkswagen Polo Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Volkswagen Polo, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Nowe od:
Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Chociaż Polo nigdy nie zdobyło takiej popularności, jak jego większy brat Golf, to od połowy lat 70. XX wieku auto pozostaje jednym z filarów gamy Volkswagena. Model VW Polo 9N został zaprezentowany we wrześniu 2001 roku i trafił do sprzedaży w Europie na początku 2002 roku. Samochód powstał na płycie podłogowej VW A04, która została wykorzystana też do budowy innych aut koncernu, takich jak na przykład Audi A2, SEAT Ibiza Mk3, SEAT Cordoba Mk2, koda Fabia Mk1 i Mk2 czy też VW Fox. VW Polo 9N było sprzedawane jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, choć na niektórych rynkach auto było też dostępne w wersji sedan, oznaczony dodatkowym symbolem Classic. Model VW Polo 9N był także dostępny w nietypowej wersji z off-roadowymi akcesoriami - plastikowymi elementami i nakładkami, 17-calowymi aluminiowymi felgami oraz nieco podwyższonym zawieszeniem. Ten wariant na początku nazywał się Polo Fun, a w drugiej połowie cyklu modelowego - Cross Polo. Choć ta odmiana miała przypominać SUV-a, nie była dostępna z napędem na cztery koła. Wersje te może nie były więc przystosowane do jazdy w terenie, ale z pewnością prezentowały się interesująco i bez problemu znajdowały nabywców. Sprzedaż i produkcję VW Polo 9N w Europie zakończono 2009 roku, choć później samochód pozostawał w ofercie Volkswagena na niektórych rynkach, na przykład w RPA - ale już jako VW Polo Vivo. Polo 9N zastąpił model 6R, który pozostawał w gamie VW do 2017 roku. Polo 9N było wytwarzane przede wszystkim w niemieckim Wolfsburgu, ale także w hiszpańskiej Pampelunie, brazylijskiej Kurytybie oraz słowackiej Bratysławie.

Siedem lat Polo 9N na rynku

Pierwsza wersja VW Polo 9N miała dość charakterystyczny wygląd - zwracały uwagę zwłaszcza podwójne przednie reflektory. Tylne światła natomiast przypominały nieco te z Passata B5.5. Pierwsze poważne zmiany nastąpiły dopiero w 2005 roku. VW przyzwyczaił już swoich klientów to tego, że w połowie cyklu Polo zupełnie zmienia design. Nie inaczej było w przypadku VW Polo 9N. Przednie światła zostały połączone i zyskały zupełnie nowy wygląd. Również tył pojazdu został zmieniony i unowocześniony. Nieco mniej istotne modyfikacje wprowadzono natomiast we wnętrzu - zmodernizowano między innymi kierownicę i wygląd zegarów. W testach bezpieczeństwa Euro-NCAP pojazd uzyskał cztery gwiazdki na pięć możliwych. Łącznie przez cały okres produkcji Polo czwartej generacji było dostępne aż w 22 wersjach wyposażeniowych. Niektóre były limitowane, jak chociażby Cricket, GTI Cup Edition, Silver Edition czy też Black Edition. Najczęściej spotykane odmiany to z kolei Comfortline, Club, Trend oraz Trendline. W większości wersji do standardowego wyposażenia należały systemy ABS oraz ESP, a także komplet czterech poduszek powietrznych. Często spotykane w Polo 9N są też takie dodatki jak elektryczne sterowanie szyb, centralny zamek, elektryczne sterowanie lusterek, radio z odtwarzaczem CD lub MP3 i manualna klimatyzacja. Niektóre odmiany miały wielofunkcyjną kierownicę, automatyczną klimatyzację, a nawet skórzaną tapicerkę. Przy dłuższych wyjazdach problemem może być stosunkowo niewielka pojemność bagażnika - do VW Polo 9N zmieści się 270 litrów ładunku. Jedak po złożeniu tylnych siedzeń ta przestrzeń zwiększa się aż do 1030 litrów. Ładowność 5-osobowego pojazdu wynosi natomiast około 450 kilogramów. VW Polo właściwie w każdej wersji dobrze sprzedaje się jako samochód używany. Odmiana VW Polo 9N jest jednak wyjątkowo popularna na rynku wtórnym w całej Europie. Auto można dostać zwykle w stosunkowo atrakcyjnej cenie, również jego utrzymanie nie należy do specjalnie drogich. Samochód jest też uznawany za bardzo praktyczny, a zwłaszcza w miejskich warunkach. Natomiast w trasach podstawowym wersjom silnikowym może nieco brakować werwy. Jednak jako samochód codzienny Polo zwykle bez problemu zdaje egzamin. Najlepszym tego dowodem może być wielka popularność czwartej odmiany Volkswagena Polo. Pojazd w europejskich miastach można spotkać niemal na każdym kroku. W Polsce Polo to też od wielu lat niezwykle często wybierany samochód używany.

Technika i silniki w VW Polo 9N

Czwartą generację Volkswagena Polo przed pierwszym liftingiem można było nabyć w aż pięciu wersjach benzynowych i czterech wysokoprężnych. Po 2005 roku dodano do tego jeszcze kilka odmian. Najsłabszy motor o pojemności 1,2 l nie zachwycał osiągami. Generował moc 54 KM, przyspieszał do 100 km/h w 17,5 sekundy i był się w stanie maksymalnie rozpędzić się do 152 km/h. W 2007 roku nieco zmodernizowano ten motor i zyskał on lepsze właściwości. Stosunkowo niezłe wartości prezentował natomiast turbodoładowany, wysokoprężny napęd 1.9 TDI. Dysponował mocą 130 KM i przyspieszał do 100 km/h w 9,3 sekundy. Pojazd był w stanie pojechać z prędkością 206 km/h. Wariant ten znajdował się w ofercie Volkswagena przez większość produkcji Polo 9N - od 2003 do 2009 roku. Zdecydowanie najmocniejszą wersją VW Polo 9N był jednak "hot hatch" 1.8T 20V GTI Cup Editon. Samochód oferował kierowcy przyspieszenie do "setki" w zaledwie 7,5 sekundy i prędkość maksymalną 225 km/h. Pod maską pojazd miał 180 KM. Jednak GTI Cup Editon to edycja limitowana, która jest dziś sporym rarytasem na rynku wtórnym. Jeśli komuś zależy natomiast na Polo ze sportowymi osiągami, może spróbować znaleźć standardowe GTI. Takich ofert jest na rynku wtórnym sporo, zwłaszcza w Niemczech czy Austrii. Trzeba jednak wiedzieć, że ceny odmian GTI są znacząco wyższe od zwykłych VW Polo. 9N miał cztero- albo sześciostopniową przekładnię automatyczną, albo pięcio- i sześciobiegową skrzynię manualną. Na jakie awarie musi się przygotować posiadacz VW Polo 9N? W egzemplarzach sprzed faceliftingu montowane były dość nietrwałe tuleje przednich wahaczy, więc czasem trzeba je wymieniać. Warto też sprawdzić przed zakupem stan tylnej belki - może być z nią problem zwłaszcza w nieco starszych modelach. Poza tym zdarzają się kłopoty z instalacją elektryczną, z alternatorem, przełącznikami, kierunkowskazami oraz ze stacyjką. Nawet jeśli jednak takie problemy wystąpią, to dodatkowe wydatki rekompensuje stosunkowo niska cena zakupu. Często zdarzają się też zupełnie bezproblemowe egzemplarze. I choć wersja 9N nie jest przez ekspertów uznawana za najlepszą jakościowo odmianę Polo, to ciągle jest to bez wątpienia solidny, niemiecki samochód. Sprawdzi się na podróże po mieście, a w niektórych odmianach również nie będzie problemu z szybką jazdą po autostradzie. VW Polo 9N to też interesująca opcja dla osób poszukujących swojego pierwszego samochodu. Pojazd jest stosunkowo tani i dobry jakościowo, a przy tym nieduży i dość zwinny. Dzięki temu można na nim szybko podszlifować swoje umiejętności za kierownicą.