Strona główna

Kupowanie samochodu w Niemczech

Dobra rada: Znajdź odpowiadający Ci samochód na którymś z dużych portali z ogłoszeniami – autoscout24.de


Zakup w komisie:

Zwykle dealer pomaga przygotować całą dokumentację: tablice wywozowe to koszt pomiędzy 90 a 150 €. Na samochody sprzedawane zagranicę, dealerzy nie muszą dawać gwarancji, to dobry argument, żeby obniżyć cenę kupowanego samochodu przynajmniej o 500 €.

Zakup od osoby prywatnej:

Zakup samochodu od właściciela ma wiele zalet, niestety obraczony jest również większym ryzykiem ewentualnego niedopatrzenia. Największą zaletą jest możliwość uzyskania wszystkich informacji o samochodzie z pierwszej ręki, do tego często właściciele mają również dodatkową dokumentację samochodu, rachunki za naprawy, itd.

Przy zakupie należy dokładnie sprawdzić czy wszystkie dane w dokumentach sprzedającego zgadzają się z danymi w dokumentach pojazdu i umowie kupna-sprzedaży. Należy dokładnie sprawdzić, czy kupowany samochód ma ważne badania techniczne (TÜV), w innym wypadku nie otrzymamy od ręki tablic wywozowych. W przypadku braku ważnych badań technicznych trzeba liczyć się ze sprowadzeniem samochodu na lawecie lub ponieść dodatkowe koszty (wnikliwych) badań na terenie Niemiec. Oczywiście, jest to dobry moment do negocjacji ceny. Prywatni sprzedawcy są z reguły bardziej elastyczni w kwestii negocjacji cen – wiadomo szybka sprzedaż, gotówka w kieszeni.

Przy zakupie samochodu polecamy korzystać z dwujęzycznych wersji umów – można je pobrać tu.

Większość samochodów w Niemczech jest wyrejestrowana na czas sprzedaży, w związku z tym wystarczy udać się do niemieckiego wydziału komunikacji z kompletem dokumentów, żeby uzyskać tablice wywozowe (z żółtym paskiem). Jeśli samochód jest zarejestrowany, do wydziału komunikacji należy udać się ze sprzedającym, gdzie on wyrejestruje pojazd, a my otrzymamy tablice wywozowe.

Życzymy udanej podróży!

Rejestracja samochodu w Polsce

Jeśli sprowadziliśmy samochód na niemieckich tablicach wywozowych, mamy prawo poruszać się nim do daty, która jest wytłoczony na żółtym pasku. Przede wszystkim należy udać się samochodem na przegląd techniczny do stacji kontroli pojazdów. Drugą ważną sprawą jest przygotowanie tłumaczenia przysięgłego dokumentów zakupu.

Następnie należy zgłosić się do urzędu celnego, wypełnić deklarację i zapłacić akcyzę. Są dwie stawki: 3,1% wartości samochodu, dla pojemności skokowej do 2 000 cm3 i 18,6% dla pojemności powyżej 2 000 cm3.

Z dokumentem ze stacji diagnostycznej i potwierdzeniem opłacenia akcyzy, a także z przetłumaczonymi dokumentami zakupu pojazdu, możemy udać się do wydziału komunikacji, żeby zarejestrować pojazd. Wydział komunikacji wydaje tablice rejestracyjne i tymczasowy dowód rejestracyjny i naklejkę na szybę. Ważne – należy ubezpieczyć (OC) samochód tego samego dnia, w którym otrzymaliśmy dowód tymczasowy (zarejestrowaliśmy samochód).

Po maksymalnie 14 dniach w Wydziale komunikacji będzie czekał stały dowód rejestracyjny i książka pojazdu.

Szerokiej drogi!

Do góry