Umowa kupna sprzedaży samochodu polsko niemiecka

import-samochodow-z-niemiec

Zachodni rynek kusi dużym wyborem używanych samochodów i atrakcyjnymi cenami. Zanim zdecydujesz się jednak na zakup wymarzonego pojazdu, dokładnie sprawdź jego stan techniczny i przejedź się nim na próbę. Gdy już dojdzie do transakcji, zweryfikuj umowę, którą podpisujesz. Podpowiemy na co zwrócić uwagę, by zakup auta w Niemczech przebiegł bezproblemowo.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że sprowadzamy z zagranicy blisko 600 tys. aut rocznie. Nie bez powodu wybór kupujących najczęściej pada na Niemcy. Auta używane od zachodnich sąsiadów są bowiem utrzymane w bardzo dobrym stanie, a średnio kosztują przynajmniej kilka tysięcy mniej niż w kraju. Jednak dla niewtajemniczonych proces zakupu takiego pojazdu może wydawać się skomplikowaną misją. W rzeczywistości wystarczy przestrzegać kilku zasad, by uniknąć rozczarowań.

wzór polsko niemieckiej umowy kupna sprzedaży (wersja pdf)

Jak kupić auto w Polsce, a jak w Niemczech

Zakup samochodu używanego w Polsce może wydawać się łatwiejszy, ponieważ transakcji dokonujemy na miejscu bezpośrednio od sprzedającego lub w komisie. Z kolei, sprowadzenie pojazdu z zagranicy wymaga często wyjazdu do obcego kraju oraz spełnienia szeregu dodatkowych formalności. Samo wyszukanie najlepszej oferty czy sprawdzenie samochodu nie różni się jednak od zakupu auta od rodzimego sprzedawcy.

Formalności za granicą:

  • sporządzenie polsko niemieckiej umowy kupna sprzedaży w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach
  • wyrobienie tymczasowego dowodu rejestracyjnego
  • wyrobienie celnych tablic rejestracyjnych
  • wykupienie OC na czas przyjazdu do kraju

Formalności po powrocie do Polski:

Obowiązki sprzedającego i kupującego

Przed zakupem wybranego auta, warto poświęcić czas na poznanie formalnych obowiązków, które musi spełnić zarówno sprzedający, jak i kupujący auto. Przy okazji, wiele z nich zweryfikuje uczciwość kontrahenta.

Sprzedający jest zobowiązany do:

  • udzielenia informacji o stanie prawnym pojazdu (czy nie jest obciążony kredytem)
  • przekazania danych wszystkich właścicieli pojazdu
  • pokazania i wydania wszystkich dokumentów samochodu, w tym:
    • Fahrzeubrief – dowodu własności,
    • Fahrzeugschein – dowodu rejestracyjnego,
    • HU-Hauptuntersuchung – przeglądu stanu technicznego,
    • AU-Abgasuntersuchung – analizy składu spalin,
    • książki serwisowej
    • karty pojazdu (jeśli została wydana)
    • jeśli auto było wcześniej sprowadzane – dowód zakupu za granicą oraz dowód opłacenia wszelkich podatków i ceł
  • odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady zmniejszające wartość
  • odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady prawne (gdy np. pojazd obciążony jest kredytem lub należy do osoby trzeciej)

Kupujący jest zobowiązany do:

  • sprawdzenia stanu technicznego pojazdu, jeśli sam nie jest w stanie tego ocenić, należy skorzystać z usług rzeczoznawcy samochodowego
  • sprawdzenia aktualnego badania technicznego, jeśli takiego badania nie ma, konieczne będzie zrobienie przeglądu na stacji diagnostycznej

Po co umowa z kupującym?

Następnie konieczne będzie spisanie polsko niemieckiej umowy kupna sprzedaży. Jest to niezbędne z uwagi na procedury rejestracji czy odprowadzenia podatków już w kraju. Taki dokument to także poduszka bezpieczeństwa na wypadek, gdyby sprzedający zawarł nieprawdziwe informacje w jego poszczególnych punktach. Dysponujemy wtedy dowodem potrzebnym podczas postępowania cywilnego, w którym będziemy dochodzić swoich praw.

Forma umowy kupna samochodu z Niemiec

„Kaufvertrag”, czyli niemiecką umowę spisuje się zawsze w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron. Zawiera się ją najczęściej w języku niemieckim lub w wersji dwujęzycznej polsko-niemieckiej. W pierwszym wypadku trzeba będzie skorzystać z pomocy tłumacza przysięgłego, który przetłumaczy również pozostałe dokumenty takie jak:

  • umowę kupna sprzedaży i jej załączniki
  • dowód rejestracyjny
  • fakturę lub rachunek
  • inne dokumenty, w zależności od wymagań urzędu.

Z takiej usługi można skorzystać on-line lub na miejscu. Przyda się ona nie tylko do załatwienia spraw formalnych, ale ochroni także przed niekorzystnymi zapisami w umowie, których możemy nie zrozumieć, jeśli nie znamy niemieckiego. Warto również wspomnieć, by wszystkie ustalenia telefoniczne czy ustne spisywać w formie załączników. Bez pisemnego potwierdzenia nie mamy bowiem praw do ich egzekwowania.

Co powinna zawierać polsko niemiecka umowa kupna sprzedaży samochodu?

Niemiecka umowa kupna – sprzedaży „kaufvertrag” nie różni się znacząco od polskiego dokumentu. Podstawa różnica dotyczy prawa, które ją reguluje. W przypadku zawarcia jej za granicą jest to prawo prywatne międzynarodowe. Należy zawrzeć w niej podstawowe dane i terminy takie jak:

  • imiona i nazwiska kupującego i sprzedającego,
  • adresy zamieszkania,
  • serię nr dowodów osobistych,
  • PESEL,
  • NIP (jeśli sprzedający to firma),
  • miejsce i datę zawarcia umowy

W umowie nie może oczywiście zabraknąć najważniejszych informacji dotyczących pojazdu, czyli:

  • numeru nadwozia (VIN)
  • marki, modelu
  • roku produkcji
  • roku pierwszej rejestracji,
  • nr dowodu rejestracyjnego
  • przebiegu

W pierwszej kolejności kupujący powinien wpisać datę i miejsce jej zawarcia. Od tego zależą ważne terminy, np. procedury rejestracji w wydziale komunikacji, urzędzie skarbowym czy towarzystwie ubezpieczeń. Zaraz po sprzedaży auta, sprzedający powinien je wyrejestrować, by nie utrudniać dalszych formalności. W umowie trzeba również umieścić informacje o współwłaścicielach pojazdu. Jeśli któregoś podpisu zabraknie, dokument będzie nieważny. Wszystkie dane powinny być zgodne z prawdą, to samo tyczy się też ceny, której zaniżenie spowoduje, że nie będzie można ubiegać się o jej całkowity zwrot, np. gdy będziemy chcieli odstąpić od umowy winien je wyrejestrować, by nie utrudniać dalszych formalności.

Na co warto uważać

Podobnie jak w kraju, za granicą możemy paść ofiarą oszustów. Warto zatem zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów dotyczących zarówno wad pojazdu, jak i poszczególnych zapisów dotyczących np. gwarancji.

  1. Sprawdź wady samochodu
  • Kupujący ma prawo zgłosić do miesiąca od zakupu (po miesiącu rękojmia przepada) wady zmniejszające wartość pojazdu. W takiej sytuacji może zażądać obniżenia ceny lub nawet odstąpić od umowy
  • Jeśli kupujący i sprzedający występują jako przedsiębiorcy rękojmia przepada, jeśli kupujący dokładnie nie sprawdził auta przed zakupem lub nie zawiadomił sprzedającego niezwłocznie po jej wykryciu (w określonym terminie)
  • Rękojmia nie obowiązuje, jeśli kupujący podczas zakupu miał świadomość o wadach, dlatego zanim złożymy podpis pod umową, sprawdźmy stan pojazdu w niezależnym warsztacie przy udziale rzeczoznawcy samochodowego
  • Przed zakupem warto dokładnie obejrzeć auto i przejechać się nim na próbę. Podczas jazdy testowej będzie można wyczuć jak pracuje silnik czy skrzynia biegów.

 

  1. Upewnij się, że rozumiesz wszystko w umowie

Niektórzy sprzedawcy wykorzystują nieznajomość prawa oraz obcego języka i z łatwością uchylają się od odpowiedzialności np. gdy sprzedane auto posiada wady lub jest niezgodne z umową. Aby doprowadzić do takiej sytuacji, sprzedawca musi dokonać sprzedaży jako osoba prywatna, (co nie ma związku z jego działalnością gospodarczą) lub gdy obie strony występują jako przedsiębiorcy. W dokumencie może nawet znaleźć się informacja o braku gwarancji, czy świadomości kupującego o wadach pojazdu. Warto zatem zwrócić uwagę na zapisy w języku niemieckim. Tutaj kilka przykładowych zapisów na które uczula Europejskie Centrum Konsumenckie:

  • „Händlerkauf”, „Händlergeschäft” – obie strony występują jako przedsiębiorcy
  • Kauf zwischen zwei Verbrauchern” – umowa konsumencka nie zostaje zawarta, bo obie strony występują jako osoby prywatne
  • Käufer bestätigt Gewerbetreibender” – kupujący jest przedsiębiorcą
  • „Ohne Garantie” / „Unter Ausschluss jeglicher Gewährleistung” / „Ausschluss der Sachmängelhaftung” – bez prawa roszczeń i gwarancji
  • Käufer bestätigt, dass er auf Mängel hingewiesen wurde und diese akzeptiert hat” – kupujący potwierdza, że zna usterki i wady pojazdu i je akceptuje
  • „Verkauft wie gesehen” – auto zostało dokładnie sprawdzone i kupione w takim stanie jakim jest
  • Ich bestätige, dass mir der Verkäufer keine Zusicherungen gemacht hat“- Potwierdzam, że nie otrzymałem od sprzedającego żadnych gwarancji ani zapewnień

W praktyce powyższe adnotacje eliminują możliwość ubiegania się o swoje prawa w drodze postępowania cywilno-prawnego np. gdy chcemy reklamować usterki czy wady samochodu. Swoje wątpliwości warto wcześniej skonsultować bezpłatnie z Europejskim Centrum Konsumenckim w Warszawie, które udziela porad osobom, które planują zakup auta za granicą.

Do góry