Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
tata-nano-l-02.jpg

Tata

Zanim europejscy producenci odkryli Indie jako niezwykle obiecujący rynek zbytu, szczególnie dla aut małych i kompaktowych, rodzimy koncern Tata, którego początki sięgają 1870 roku, wykorzystał potencjał gospodarczy szybko rozwijającego się subkontynentu. Już w 1945 roku powołano do życia Tata Motors Ltd. Początkowo produkcja obejmowała lokomotywy, maszyny budowlane i pojazdy użytkowe. Brak technicznego know-how spowodował, że w latach pięćdziesiątych nawiązano współpracę z niemieckim producentem Daimler-Benz. Trwała ona aż do połowy lat 90. XX wieku, kiedy Hindusi rozpoczęli licencyjną produkcję osobowych Mercedesów.

Pierwsze własne modele marki Tata

Od początku lat 80. Tata coraz częściej wypuszcza na rynek własne produkty i modele. Już w 1971 roku inżynierowie marki zaprezentowali skonstruowany przez nich silnik z wtryskiem paliwa. Niecałe dziesięć lat później rozpoczęto produkcję samochodów ciężarowych. W latach 90. koncern Tata zaprezentował całkowicie własne modele: Tata Sumo to auto terenowe, a Tata Indica to samochód osobowy. Od tej pory firma plasuje się w czołówce motoryzacyjnej Indii. Produkcja obejmuje zarówno pojazdy użytkowe, vany, autobusy, jak również auta osobowe, którym koncern poświęca coraz więcej uwagi.

Pozycję międzynarodową Tata zdobywa, przejmując znane marki.

Hindusi kupują segment pojazdów użytkowych od Daewoo w Korei Południowej, w Europie przejmują Jaguara, a w Ameryce Północnej Land Rovera. Celem jest zwiększenie sprzedaży własnych modeli na rynkach zagranicznych. W Europie Tata koncentruje się najpierw na rynku włoskim, hiszpańskim i polskim. Drzwi do tych sektorów otworzyć miało małe auto Tata Nano, które Hindusi nazywali najtańszym autem świata i z wielkim sukcesem sprzedawali u siebie.

Małe i kompaktowe auta marki Tata

Produkowany od 2009 roku Tata Nano stał się więc pierwszym modelem wprowadzanym na europejskie rynki. W wyższym segmencie oferowano sprzedawany od 1998 roku Tata Indica, który po dziesięciu latach zastąpiony został modelem Tata Vista. W 2002 roku wprowadzono na rynek limuzynę z nadwoziem typu hatchback oraz wersję kombi modelu Tata Indigo. W 2009 roku producent zaprezentował nową generację tego modelu pod nazwą Tata Manza, oferowaną z nadwoziem typu sedan.

Samochody terenowe i SUVy marki Tata

Paletę modeli koncern Tata poszerza o auta terenowe. W 2008 roku Sumo Grande zastępuje wcześniejszy model Tata Sumo. Jest to nowa generacja samochodów typu Sport Utility Vehicle (SUV), oferujących wyższy komfort użytkowania. Dużym SUV-em jest produkowany od 1998 roku Tata Safari, a mniejszym model Tata Aria. W ofercie producenta są także pick-upy Tata Xenon i Tata 207.

Małe samochody dostawcze, busy i vany marki Tata

W segmencie pojazdów użytkowych Tata może zaoferować pojazdy w każdej klasie wagowej. Pierwszym modelem w kategorii lekkich aut dostawczych był Tata Ace, który sprzedawano w różnych wersjach nadwozia. Ofertę uzupełniają busy serii Tata Magic i Tata Winger z miejscem dla siedmiu pasażerów.