Przejdź do głównej zawartości

Obsługa tachografu cyfrowego

Obowiązek montowania tachografu cyfrowego w wybranych pojazdach został wprowadzony 1 maja 2006 roku w obrębie państw Unii Europejskiej. Nowe pojazdy winny być od tamtej pory wyposażone w urządzenia nowszej generacji, czyli w tachografy cyfrowe.

Natomiast stare tachografy analogowe mogą pracować aż do momentu uszkodzenia lub wyczerpania - wówczas muszą zostać wymienione na tachografy cyfrowe. Z tymi maszynami wiąże się wiele wątpliwości, a mają je głównie kierowcy starszej daty, którym obsługa tachografu cyfrowego na początku przysparza trochę kłopotów. Jednak korzystanie z tego rodzaju urządzenia nie jest wcale takie straszne i skomplikowane.

Co to jest tachograf cyfrowy?

Tachograf cyfrowy to urządzenie, które jest przeznaczone do dokonywania pomiarów, łącząc dane związane z prędkością i z czasem. Dlatego właśnie tachograf zapisuje takie informacje jak czas pracy kierowcy (aktywność za kierownicą, odpoczynek, oczekiwanie na zmianę), prędkość pojazdu i przejechany dystans. Za pomocą tachografu można sprawdzić, ile naprawdę dany kierowca spędził w trasie i jak szybko jechał. Pomaga to wykluczyć różnego rodzaju przekroczenie regulaminów pracy kierowcy. Poza tym dane z urządzenia zapewniają kierowcy właściwą ilość czasu przeznaczonego na odpoczynek oraz na jazdę. Z tachografów korzystają przede wszystkim kierowcy pojazdów ciężarowych i autobusów, zaś powszechność stosowania tego urządzenia pomaga w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa na drogach. Obsługa tachografu cyfrowego, w porównaniu z urządzeniem analogowym, jest prostsza i wymaga minimalnej ilości działań.

Obsługa tachografu cyfrowego - to proste!

Tachografy analogowe zapisywały dane na kartonowych tarczach - sposób zapisu niestety umożliwiał fałszowanie zebranych informacji. Obecnie wszystkie dane utrwalane są na na kartach chipowych, zaś każdy kierowca, który korzysta z tachografu cyfrowego musi wyrobić sobie tak zwaną kartę kierowcy. Taki dokument jest nieodzowny, jeśli chcemy prowadzić samochody ciężarowe. Kierowca ubiega się o nią samodzielnie w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A., za okazaniem odpowiednich dokumentów, czyli dowodu wpłaty za wydanie karty, kopii aktualnego prawa jazdy oraz zdjęcia do dokumentów. Wiąże się to z opłatą. Przed uruchomieniem pojazdu trzeba umieścić ją w tachografie w przeznaczonej na nią "wnęce", która znajduje się po lewej stronie urządzenia i jest oznaczona cyfrą 1. Urządzenie ma też miejsce z numerem 2 - to z kolei przeznaczone jest dla drugiego kierowcy. W kolejnym kroku tachograf zapyta o kraj rozpoczęcia jazdy - wtedy z listy trzeba wybrać państwo, w którym się aktualnie znajdujemy. I to już prawie wszystko, można ruszać w drogę. Prawie wszystko, bo kierowca musi jeszcze skorzystać z tak zwanego selektora wyboru aktywności, dzięki któremu poda informację o tym, czy prowadzi pojazd, czy ma przy nim dyżur, czy ma przerwę na odpoczynek. To również bardzo prosta czynność - wybiera się ją przyciskiem przypisanym danemu kierowcy, czyli z oznaczeniem 1 lub 2. Na koniec dnia pracy kartę trzeba wyjąć z tachografu i zabrać ze sobą. Jak widać obsługa tachografu cyfrowego jest banalnie prosta i każdy może się jej szybko nauczyć.

Tachograf cyfrowy - bezpieczne dane

Obsługa tachografu cyfrowego jest zadaniem kierowcy, który dodatkowo musi w samochodzie posiadać papier do wydrukowania danych z urządzenia. Wydruk wykonuje jedynie osoba upoważniona do kontroli drogowej pojazdu (dane drukuje się na miejscu za pomocą miniaturowej drukarki w tachografie). Poza tym dane z trasy zapisywane są na karcie kierowcy oraz w pamięci tachografu cyfrowego. Dane te muszą być regularnie pobierane przez pracodawcę/właściciela pojazdu w celu ich dalszej archiwizacji. Do korzystania z tachografu zobligowani są wszyscy kierowcy pojazdów ciężarowych i autobusów, natomiast karta kierowcy jest dokumentem, której posiadanie jest obowiązkowe bez względu na rodzaj używanego tachografu.

Wszystkie produkty

Jak ograniczony jest czas pracy kierowców?

Porady · Elektronika

Wniosek o kartę kierowcy

Porady · Elektronika

Czujniki parkowania - niezbędne w dużych miastach?

Porady · Elektronika
Pokaż więcej