Znajdź używane Aixam motocykle na AutoScout24

Aixam

Serie produkcyjne pojazdu Aixam

Marka Aixam wypełniła niszę na rynku motoryzacyjnym dzięki lekkiemu i niewymagającemu posiadania prawa jazdy pojazdowi

Dzięki trzykołowemu lekkiemu pojazdowi, którym można było kierować bez posiadania prawa jazdy na samochody osobowe, francuska marka Aixam w połowie lat 80. wypełniła niszę na rynku motoryzacyjnym. Ideą producenta było to, aby na bazie lekkiej konstrukcji z niewielkim silnikiem ten dwusiedzeniowy pojazd zwiększył mobilność ludzi, dla których nie istniała możliwość poruszania się tradycyjnym samochodem. Założenie projektu było to, aby pojazd ten nie przekraczał prędkości wynoszącej 45 km/h i nie ważył więcej niż 350 kg. Dzięki spełnieniu tych warunków w Niemczech można było prowadzić taki pojazd, posiadając prawo jazdy kategorii S, bez zezwoleń i podatków. Jako jeden z pierwszych trójkołowców osiągających prędkość 45 km/h, Aixam pojawił się na rynku zaopatrzony w silnik Diesla. Był to model Aixam 325 D. W latach 90. pojawiła się pierwsza limuzyna spod szyldu Aixama – Aixam Revolution oraz Evolution, a później seria Innovation. W 2010 roku uruchomiono linię Impulsion. Poza tym stworzono także paletę modeli z pojazdem typu kabriolet, jak również w 2003 roku rozszerzono gamę o auto transportowe o nazwie Aixam Mega. Nowym celem, jaki postawił przed sobą producent były modele będące funkcjonalnymi samochodami miejskimi. Poza wozami, które można było prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii S w centrum zainteresowania firmy Aixam pojawiły się także pojazdy o mocniejszych silnikach.

Limuzyny i kabriolety marki Aixam, które można prowadzić z prawem jazdy kategorii S

Do istniejących i niewymagających zezwoleń samochodów, Francuzi wprowadzali do swojej oferty począwszy od 2010 roku zaktualizowane serie pojazdów na czele z modelami Aixam City oraz Aixam Crossline. Poza tym w produkcji znalazł się kabriolet Aixam Scouty z twardym dachem. Ten posiadający siedzenia dla dwóch osób wóz zaopatrzono w silniki Diesla japońskiej firmy Kubota, które to współpracowały z automatyczną skrzynią biegów. Według producenta zużycie paliwa oscylowało wokół 2,9 l/100 km, co odpowiadało emisji dwutlenku węgla na poziomie 79 gramów na każdy przejechany kilometr.

Benzynowy Aixam dla osób z prawem jazdy kategorii B

Za pomocą modeli Aixam Crossline GT oraz kabrioletu Aixam Scouty GTR producent wprowadził do swojej oferty bardziej wydajne silniki benzynowe. Takie pojazdy można było prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B i równocześnie podlegały one regularnym zezwoleniom. Silnik benzynowy rozpędzał te auta do prędkości maksymalnej wynoszącej 93 km/h.

Samochód sportowy i samochód użytkowy Aixam Mega

W 1992 roku francuski producent ze swoją linią Mega wdarł się do całkowicie innej klasy pojazdów pod nazwą Mega Track krył się sportowy Aixam o mocy 395 KM z silnikiem V12 od Mercedesa. Cztery lata później miała miejsce prezentacja modelu sportcoupé, czyli Aixam Mega Monte Carlo. Następnym krokiem w rozwoju było wprowadzenie pod nazwą Mega auta transportowego. W ofercie dostępne były trzy wersje nadwozia - Mega Minivan, Mega z zabudową skrzyniową oraz pick-up. Wszystkie trzy modele były wolne od zezwoleń i obowiązywało na nie prawo jazdy kategorii S.

Samochód elektryczny marki Aixam

Pojazdy z silnikami elektrycznymi marki Aixam w dalszym ciągu nie wymagały pełnego prawa jazdy i posiadały siedzenie tylko dla jednej osoby. Był wśród nich Mega Charly, którego prędkość była ograniczona do 15 km/h. Poza tym modelem, który miał zamknięta kabinę, dodano także wersję otwartą w postaci Mega Elektro Scooters. Podczas gdy model ten kierowany był głównie do osób starszych oraz niepełnosprawnych, Aixam wykorzystał zdobytą dotąd wiedzę, aby rozwijać napędzaną elektrycznie wersję małej limuzyny Aixam City. Pojawiła się ona w 2007 roku wstępnie z kierownicą po prawej stronie. Już od 2011 roku dostępna jest również z kierownicą po stronie lewej.