Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
aixam-mega-l-01.jpg

Aixam Mega

Aixam Mega Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Aixam Mega, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Nowe od:
Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Na wstępie warto zaznaczyć, że Aixam Mega to przede wszystkim nazwa producenta, a nie modelu. Francuska marka powstała w 1983 roku na gruzach firmy AROLA. Poprzednik Aixam zajmował się produkcją melexów i innego rodzaju wózków elektrycznych. Aixam również znalazł dla siebie niszę - wytwarza minisamochody. Firma wprowadziła wyraźne rozróżnienie swoich pojazdów ze względu na zastosowanie. Pod nazwą Aixam sprzedawane są modele osobowe - między innymi Sporty i Crossline. Mega natomiast to produkowane przez koncern auta dostawcze. W Polsce jednak mianem Aixam Mega przyjęło się określać konkretną linię samochodów oferowanych przez koncern. Chodzi mianowicie o mikrodostawczaka Truck. Auto mierzy od 2,4 do 2,9 m długości - jak na pojazd transportowy to niewiele. Każdemu mieszkańcowi większego miasta przychodzą jednak na pewno do głowy liczne zastosowania dla tego typu wozu. Auto sprawnie manewruje w wąskich uliczkach i - mówiąc kolokwialnie - wciśnie się w każdą dziurę. Ten samochód używany może być jako dostawczak przez niewielkie sklepy i bary położone w centrum metropolii. Skorzystać z niego można także podczas przeprowadzki (w tym przypadku niestety trzeba nastawić się na kilka kursów). Zalety Aixam Mega dostrzegli nie tylko mieszkańcy rodzimej Francji. Ten maluch sprzedawany jest także w innych krajach Europy.

Historia niewielkiej furgonetki

Patrząc na pojazdy produkowane przez Aixam i AROLA, można dostrzec jednolitą linię koncepcyjną. Już poprzednik współczesnego producenta tworzył niewielkie pojazdy o zastosowaniach miejskich. Znajdziemy wśród nich miniauta oraz pojazdy, które trudno przyporządkować do którejś z popularnych kategorii. Tutaj wymienić należy choćby zabudowane trójkołowce sterowane za pomocą drążka. Marka Aixam powstała w 1983 roku, a dziewięć lat później w jej obrębie wydzieliła się Mega. Młoda spółka-córka wytwarzała przede wszystkim auta dostawcze. Do jej osiągnięć należą jednak także wozy sportowe. W roku 2003 do oferty transportowej dołączył Aixam Mega stworzony z myślą o niewielkich miastach. W 2006 roku natomiast pojawił się samochód określany jako Multitrack. Był to nie tyle facelifting, co gruntowna zmiana już istniejącego modelu. Maska nie była już tak płaska, ale jednocześnie zachowała zbliżony charakter stylistyczny do pierwowzoru. Nowy model działał też o wiele ciszej i oferował więcej miejsca w kabinie. Osoby, które interesuje tego typu samochód używany, mają do wyboru kilka wersji nadwoziowych. Można więc nabyć pick-up, vana, wariant z nadwoziem skrzyniowym i auto z podwoziem pod zabudowę. Na rynku wtórnym znajdziemy także Aixam Mega jako wywrotkę. Taki pojazd świetnie sprawdzi się podczas renowacji i remontów odbywających się w trudno dostępnych miejscach.

Specyfikacja i osiągi

Aixam Mega to niesamowity samochód, który wielu użytkownikom dróg przywodzi na myśl auta z kreskówek - to za sprawą okrągłych reflektorów oraz wcięcia na tablicę rejestracyjną. Te dwa elementy sprawiają, że przód wozu przypomina twarz. Auto ma do 3 m długości i do 2 m szerokości. W kabinach większości samochodów dostawczych mieszczą się trzy osoby. Tutaj natomiast może zasiąść tylko kierowca i pasażer. Ilość miejsca jest wystarczająca, ale przy dłuższych dystansach może zacząć robić się ciasno. Umówmy się jednak, że nikt Megą nie będzie się wybierał w dalsze trasy. Pod maską możemy znaleźć cztery różne silniki. Dwa z nich to jednostki wysokoprężne produkcji Kubota. Rozwijają moc 13 oraz 5,5 KM. Ten drugi motor jest w stanie rozpędzić niewielkiego dostawczaka do prędkości 45 km/h. Nie jest to wprawdzie imponująca szybkość, ale niedostatek ten pojazd rekompensuje niewielkim zużyciem paliwa, które wynosi 3,5 l na 100 km. Mocniejsza jednostka osiąga natomiast prędkość maksymalną 70 km/h. Zużycie paliwa w tym wypadku wynosi niewiele więcej, bo jedynie 4 l na 100 km. Trzeci silnik pochodzi od marki Lombardini. Generuje moc 30 KM i pozwala uzyskać prędkość 80 km/h. Największa szybkość pociąga za sobą najwyższe spalanie - wynosi ono w tym wypadku 7 l na 100 km. Aixam proponuje także jeden silnik o napędzie elektrycznym. Jest to jednostka o mocy 4 kW produkowana przez General Electric. Pozwala przemieszczać się z prędkością 50 km/h, a maksymalna odległość, jaką można jednorazowo przejechać, wynosi 100 km.