Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

BMW E32

Produkowany w latach 1986 – 1994 model BMW E32 to auto, które zapisało się na kartach motoryzacyjnej historii. Dziś wyłącznie jako samochód używany nadal cieszy oko użytkowników, którzy z radością pokonują kolejne kilometry tym wyjątkowym czterokołowcem. Auto zachwyca nie tylko ponadczasowym wyglądem, ale również wyjątkowymi jednostkami napędowymi.

BMW E32 – prestiż serii 7

BMW E32 należy do prestiżowej „serii 7” bawarskiego producenta. Są to niewątpliwie warte uwagi auta. To chlubne miano zyskały za sprawą mocnych, pozwalających na dynamiczną jazdę silników, a także wyjątkowego komfortu we wnętrzu każdego samochodu tej serii. BMW E32 jest doskonałym przykładem na to, że można wyprodukować przestronny, luksusowy i dynamiczny samochód. BMW E32 zostało zaprojektowane przez Włocha (Ercole Spada), który miał na celu stworzenie serii nie tylko urzekającej wygodą czy mocą, ale także urodą. Auto to do dziś w oczach pasjonatów uważane jest za jedne z ciekawszych i najładniejszych modeli niemieckiego producenta, co często może wiązać się z problematycznym znalezieniem idealnego modelu używanego. Dobrze zachowany samochód używany BMW E32 może kosztować sporo, ale wydatek rekompensuje ogromna przyjemność posiadania tego typu pojazdu. BMW E32 to również bardzo bogate wyposażenie. Elementy takie, jak webasto, tempomat czy podgrzewanie foteli, to niezbędny standard w tej serii aut. Znalazły się one również w wielu BMW E32, co też miało wpływ na wysokie wyniki sprzedaży i zadowolenie użytkowników.

Silniki w BMW E32

Główną rolę w zwiększeniu zainteresowania używanymi BMW E32 odegrały jednostki napędowe. Montowane w tej serii aut silniki M30 cechowały się ogromną wytrzymałością i bezawaryjnością. Ważne było ich odpowiednie i terminowe serwisowanie, ponieważ przy regularnym wykonywaniu czynności serwisowych takich, jak wymiana płynów czy rozrządu, auto potrafiło bezproblemowo pokonać nawet 600 000 km. Wynik ten jest godny podziwu. W 1992 roku rozpoczęto produkcję BMW E32 z silnikami oznaczonymi symbolem M60. Różnica pomiędzy jednostkami M30 i M60 była znacząca z uwagi zastosowania aluminiowego bloku silnika. Silniki M60 były nowocześniejsze, ale zawierały więcej elektroniki w porównaniu do swoich poprzedników. Cechowały się też większą delikatnością, co „owocowało” mniejszymi przebiegami i koniecznością częstszych napraw. Z kolei najmocniejsze jednostki napędowe montowane w BMW E32 skonstruowane zostały w układzie V i zawierały 12 cylindrów. Silniki te swoją charakterystyką były podobne do konstrukcji oznaczonej symbolem M30, ponieważ cechowały się wysoką trwałością i wyjątkową kulturą pracy, która odznacza się do dziś w przypadku samochodów tej marki. Wadą silników V12 w BMW E32 jest jednak duże zużycie paliwa, które oscyluje wokół 20 l/100 km.

Różne wersje BMW E32

BMW E32 na rynek europejski produkowane było w 8 różnych wersjach nadwoziowych, które różniły się również jednostkami napędowymi. Podstawową różnicą między modelami 730i, 730iL,735i, 735iL, 740i, 740iL, 750i i 750iL była jednostka, która napędzała dane auto. Wraz z rosnącym oznaczeniem modelu, rosła także pojemność silnika. I tak: w modelach oznaczonych zapisem 730 można spotkać silnik o pojemności skokowej 2986 cm3 i mocy 188 lub 197 KM. Wyjątkiem jest jednostka V8, która generowała 218 KM mocy i miała pojemność 2997 cm3. W modelu 735 można było spotkać również dwie wersje silnika, który z pojemności 3430 cm3 generował 211 lub 220 KM. Silnik w BMW E32 740 to jedna z dwóch najmocniejszych jednostek napędowych. Pojemność 3982 cm3 pozwalała wygenerować moc 286 KM i ogromny moment obrotowy, który wynosił 400 Nm. Faktem jest, że BMW E32 750 wyposażone było w najmocniejszy w całej gamie silnik, który generował nie tylko 300 KM i 450 Nm momentu obrotowego, ale również wyjątkowy dźwięk. Wersje BMW E32 z oznaczeniem L są wydłużonymi wersjami podstawowego modelu. Oferowały przede wszystkim więcej miejsca dla pasażerów we wnętrzu auta, a także miały dużo większy bagażnik. BMW z oznaczeniem L to również bogatsza, w porównaniu do podstawowej, wersja wyposażenia. To właśnie te modele auta cechowały się większą liczbą elementów elektronicznych czy mocniejszymi jednostkami napędowymi. Nie jest tajemnicą, że najczęściej poszukiwany jest używany model BMW E32 w wersji L. Dzięki powiększeniu bryły auta, większemu silnikowi i idealnemu wyważeniu przynosi on dużo więcej radości z jazdy niż model podstawowy.

BMW E32 w wersji Alpina

W 1992 roku zaprzyjaźniona z marką BMW firma tuningująca, Alpina, zdecydowała się wyprodukować model Alpina B11, który został stworzony na bazie BMW E32. Auto to znacząco różniło się od samochodu, na bazie którego powstało. Otrzymało sportowe zawieszenie, aluminiowe felgi sygnowane logiem Alpina, wyjątkowy bodykit i silnik o pojemności 3.5 litra, który generował moc 254 KM. Prędkość maksymalna, do jakiej mogła rozpędzić się Alpina B11, to zawrotne 245 km/h. Na wyposażeniu auta znajdowały się również: podgrzewane lusterka czy klamki, system ABS, elektryczne szyby przednie i tylne oraz 4-ramienna kierownica, która została specjalnie zaprojektowana do tej wersji. W 1993 roku światło dzienne ujrzał nowy model Alpiny B11. Wyposażony był w silnik 4.0 o pojemności 3982 cm3 i mocy 315 KM. Dzięki tej modernizacji bardzo dobrze wyposażone, jak na tamte czasy, auto rozpędzało się aż do 260 km/h. Ta jednostka napędowa cechowała się wysoką kulturą pracy, dynamizmem i dobrym przyspieszeniem. Rozpędzenie pojazdu tych gabarytów do 100 km/h trwało tylko 6 s.

BMW E32 – idealny samochód używany

Ponadczasowa konstrukcja, użycie wysokiej jakości materiałów, dbałość o szczegóły czy bardzo trwałe silniki to tylko kilka zalet, ze względu na które poszukiwany jest używany model BMW E32. Mimo upływu wielu lat, auto cieszy się dużym zainteresowaniem, w szczególności wśród pasjonatów marki. Na uwagę zasługuje fakt, że wyprodukowano różne wersje BMW E32, dzięki czemu każdy zainteresowany może znaleźć samochód używany w wersji odpowiadającej wymaganiom, potrzebom i zasobności portfela. Na drogach Europy (a także i Polski) często można spotkać fabrycznie zachowane lub subtelnie przerobione BMW E32, które wyglądają jakby całkiem niedawno opuściły niemiecką fabrykę.