Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

BMW E46

BMW E46 to niewielka limuzyna, popularnie zwana „trójką”. Auto podbiło serca użytkowników w wielu krajach świata. Jego posiadanie stało się synonimem życiowego sukcesu. Dziś BMW E46 to samochód, który jest bardzo poszukiwany na rynku aut z drugiej ręki. Reprezentuje wszystko to, co najlepsze w autach, produkowanych przez bawarski koncern. Idealnie połączono w nim klasykę ze sportowym stylem, tworząc atrakcyjne, ponadczasowe nadwozie. Mocne silniki, przenoszące napęd na tylną oś, połączone z dobrym układem kierowniczym, dają mnóstwo przyjemności z jazdy. Wygodne, elegancko wykończone wnętrze zapewnia miłe odczucia pasażerom. Mnogość wersji nadwoziowych pozwala na dobranie tej odpowiedniej do własnych potrzeb. Dzięki temu BMW E46 sprawdza się jako samochód dla eleganckiego przedsiębiorcy, parkującego pod firmą eleganckim sedanem albo jako auto dla młodzieńca, zakochanego w 2–drzwiowym, sportowym coupé. BMW E46 nie należy do samochodów skomplikowanych technicznie, co sprawia, że koszty napraw są zdecydowanie niższe niż w przypadku innych modeli tej marki.

BMW E46 – odrobina historii

Po wymianie najważniejszych zalet BMW E46, czas spojrzeć w jego metrykę. Data urodzenia: 1998 rok. Miejsce urodzenia: Bawaria, Monachium, Niemcy. Ojcowie: Erik Goplen, odpowiedzialny za wygląd wersji coupé, kabriolet i Touring oraz Christopher Bangle, który zaprojektował wersję sedan. Poszczególne wersje wchodziły do produkcji stopniowo. Pierwszy produkowany był sedan, a zaraz za nim na taśmy produkcyjne trafiło 2-drzwiowe coupé. Pod koniec 1998 roku fabryki zaczęło opuszczać kombi. W 1999 roku do gamy dołączył kabriolet z elektrycznie składanym dachem. W 2007 roku produkcja BMW E46 została zakończona. Auto podobało się jako samochód nowy i urzeka dalej, już jako samochód używany. Wszystko dlatego, że w swoim wyglądzie ma coś magicznego.

BMW E46 – idealnie skomponowane

Dobry kucharz musi idealnie skomponować swoje danie, aby pasowało do stylu restauracji i przez wiele lat było magnesem dla smakoszy. Dobry projektant samochodów robi mniej więcej to samo. Wygląd BMW E46 to duża doza klasyki, elementy charakterystyczne dla marki, odrobina sportowej pikanterii i sporo wygody – całości dopełniają eleganckie szczegóły. Długa maska, podkreślone nadkola, proste linie przetłoczeń, biegnące wzdłuż całej linii bocznej oraz łagodna linia okien – to klasyka. Charakterystyczne „nerki” na atrapie chłodnicy i wkomponowany znaczek to elementy typowe dla marki, drapieżne oczy przednich reflektorów i opadająca ku tyłowi linia dachu w wersji coupé - to natomiast sportowa odrobina pikanterii. Chromowe listwy to szczypta elegancji, w końcu to auto z segmentu D. Wersje 2-drzwiowe są bardziej sportowe, a ich sylwetki - bardziej dynamiczne. Większe również emanują mocą, ale ich styl zmierza już bardziej w stronę wygody. Warto jeszcze wspomnieć, że w 2001 roku wygląd BMW E46 został poddany drobnym, kosmetycznym modyfikacjom. Dodano odrobinę świeżości, bo szkoda zmieniać to, co cieszy się popularnością. W wyglądzie auta przeprojektowano przednie reflektory i tylne lampy, a poza tym dokonano zmian w wyposażeniu i poprawiono punkt mocowania tylnej ramy. Miejsce kierowcy jest bardzo wygodne, a całe jego otoczenie wręcz „stara się” zachęcić do uruchomienia silnika. BMW E46 to samochód przede wszystkim stworzony dla prowadzącego, który może poczuć moc napędu, zasmakować precyzji pracy ze strony świetnego układu kierowniczego i szybko przyzwyczaić się do otaczającego go wnętrza. Stopień jego skomplikowania i wykończenia zależy od bogactwa danej wersji. W najsłabiej wyposażonych wariantach wnętrze wykonane jest z miłego w dotyku, czarnego tworzywa, w najlepiej wyposażonych pojawiają się natomiast wstawki z drewna, które znajdują się w dolnej części kierownicy, w centralnym kokpicie, na desce rozdzielczej i na drzwiach. Używane BMW E46 w najbogatszych opcjach może także posiadać wielofunkcyjną kierownicę oraz ekran komputera, umieszczony w centralnym kokpicie. Wiele wersji może także pochwalić się skórą, pokrywającą fotele, a każda także ich świetnym wyprofilowaniem. Wykończenie kabiny jest na bardzo wysokim poziomie. W coupé wyżsi pasażerowie tylnej kanapy mogą narzekać na niski sufit. BMW E46 to samochód, który może rozpieścić ilością wyposażenia, albo… zaskoczyć jego brakiem. Wszystko dlatego, że podstawowe wersje auta były dość słabo wyposażone, klient mógł za to korzystać z ogromnej liczby opcji. Dlatego też pojazdy z tego samego rocznika, z tym samym silnikiem i nadwoziem, mogą mieć różne wyposażenie. Ponieważ większość nabywców nie oszczędzała, teraz niektóre modele pozwalają korzystać z elektrycznie sterowanych szyb i lusterek, z dwustrefowej klimatyzacji, z elektrycznie sterowanego szyberdachu, a nawet z tunera telewizyjnego. Kierowca może liczyć na wsparcie: systemu kontroli trakcji, czujników parkowania z przodu i z tyłu oraz tempomatu. Samochód daje najwięcej radości wtedy, kiedy jego wielkość jest odpowiednio dobrana do potrzeb. Singlowi wystarczy 2-drzwiowe coupé, rodzinie – kombi w wersji Touring.

BMW E46 - od coupé do kombi

BMW E46 produkowane było w wersji 2–drzwiowej (coupé i cabrio), 3–drzwiowej (hatchback), 4–drzwiowej (sedan) i 5-drzwiowej (kombi - Touring). Ciekawostką jest fakt, że 3–drzwiowy hatchback (compact), ze względu na swoje wymiary, pozycjonowany jest w klasie C (kompaktowej), a wszystkie pozostałe – w D (średniej wyższej). Najmniejsze, 3-drzwiowe, kompaktowe BMW E46 ma 4262 mm długości, 1751 mm szerokości i 1408 mm wysokości. Jak wyglądają wymiany bardzo popularnego, 4–drzwiowego sedana? Jest dłuższy od hatchbacka, ma 4488 mm długości. Jest też od niego węższy (1739 mm) i niższy (1369 mm). BMW E46 w wersji kombi (Touring) to natomiast 4478 mm długości, 1739 mm szerokości i 1409 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2725 mm w każdym z powyższych wariantów.

BMW E46 i jego napęd

BMW E46 to samochód, który, jak każde „rasowe” BMW, ma napęd przekazywany na tylną oś. Można także spotkać modele z elektronicznie dołączanym napędem na wszystkie koła xDrive. Pod maską samochodu montowano następujące jednostki benzynowe: 1.8 l (116 KM), 1.9 l (105 i 118 KM), 2.0 l (143 i 150 KM), 2.2 l (170 KM), 2.5 l (170 i 192 KM), 3.0 l (231 KM) i 3.2 l (343 i 360 KM). Wszystkie silniki to jednostki wolnossące, bez turbodoładowania. Pod maską BMW E46 montowano także silniki wysokoprężne, z których każdy korzystał z turbiny. Były to następujące jednostki: 2.0 l (116, 136 i 150 KM) i 3.0 l (184 i 204 KM). Silnik 2.2 l o mocy 170 KM rozpędza BMW E46 do setki w 8 s, zużywając średnio 10 l/100km. Jednostka 2.0 l o mocy 143 KM zapewnia nieco gorsze osiągi, ale średnio zużywa 9 l/100km. Podobne spalanie ma największy, 3-litrowy silnik Diesla, który również zapewnia doskonałą dynamikę. Z silnikami zestrojono 5-biegowe skrzynie manualne lub 5-biegowe automaty. BMW E46 to samochód, który pomimo upływu lat, nadal potrafi uwieść swoją urodą, mocą i przyjemnością z prowadzenia.