cadillac-deville-l-01

Cadillac DeVille

Cadillac Deville Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Cadillac Deville, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Okres świetności wielkich limuzyn typu coupé i kabriolet amerykańskiej marki Cadillac przypadł na lata 60. i 70., kiedy to cadillac stanowił dla reszty świata symbol amerykańskiego stylu życia, luksusu i komfortowego samochodu, czyli krótko mówiąc – po prostu wymarzonego auta. Pomimo szoku na rynku cen paliw i rosnącej konkurencji z Europy i Azji, koncernowi macierzystemu General Motors (GM) jeszcze długo udawało się podtrzymywać ten wizerunek także we własnym kraju. Od końca lat 40. GM prezentowało w ramach swojej serii produkcyjnej 62 wyjątkowo ekskluzywnie wyposażone modele o nazwie Cadillac DeVille. Początek dał im w 1949 roku Cadillac DeVille coupé Serii 62. Wkrótce potem pojawiły się limuzyny i kabriolety o tej nazwie. Wreszcie, w roku 1965 Cadillac DeVille urósł do rangi samodzielnej linii modeli, która do wprowadzenia w 2005 roku jego następcy, Cadillaka DTS, wyprodukowana została w siedmiu generacjach. " href="https://www.autoscout24.pl/assets/auto/images/model/cadillac/cadillac-deville/cadillac-deville-s-03.jpg" title="">

Cadillac DeVille jako limuzyna, kabriolet i coupé

GM montowało Cadillaki De DeVille w czterech tradycyjnych wariantach karoserii: jako dwu- i czterodrzwiowe coupé, czterodrzwiową limuzynę oraz dwudrzwiowego kabrioleta. Modele pierwszej samodzielnej linii modeli DeVille (1965-1970) także nie stanowiły tu z początku żadnego wyjątku. Poszczególne wersje mierzącego do 5,71 m Cadillaka DeVille prawie wcale nie różniły się pod względem długości. Również i wynoszący prawie 3,3 m rozstaw osi był standardem w każdej wersji. Podobnie w przypadku silnika V8, który w tej generacji posiadał 7,7 l pojemności skokowej i umożliwiał Cadillakowi DeVille osiągnięcie maksymalnej mocy 375 KM (276 kW). Tak jak to było przyjęte dla tej klasy pojazdów w USA, Cadillac DeVille dostępny był wyłącznie w wersji z automatyczną skrzynią biegów. " href="https://www.autoscout24.pl/assets/auto/images/model/cadillac/cadillac-deville/cadillac-deville-s-02.jpg" title="">

Downsizing Cadillaka DeVille w wyniku pierwszego kryzysu naftowego

O ile w pierwszym okresie modele DeVille stanowiły ponad połowę kupowanych cadillaków, tak warianty następnej generacji z lat 1971-1976 – oferowane jedynie jako coupé i limuzyny z rozciągniętą do długości 5,8 m karoserią – w ogóle nie pasowały już do swojej epoki. A to dlatego, że pierwszy kryzys naftowy w latach 70. podważył sens produkcji pojazdów o wadze ponad dwóch ton, pojemności skokowej 7,7 l i silniku o mocy 345 KM (254 kW). GM zareagowało na tę sytuację w roku 1972, radykalnie redukując moc silnika Cadillaka DeVille do 220 KM (162 kW). W 1974 roku modele otrzymały pochodzące z Cadillaka Eldorado silniki V8 o klasie pojemności 8,2 i mocy 190 KM (140 kW) .

Cadillac DeVille po raz pierwszy wyposażony zostaje w jednostkę napędową Diesla i silnik V6

W zaprezentowanej w 1977 roku generacji samochodu, produkowanej do 1984, GM odpowiedziało na nowe realia również zmianami w wyglądzie karoserii. Coupé i limuzyny Cadillaka DeVille skurczyły się do 5,61 m długości, tracąc w ten sposób na wadze prawie pół tony. Odbiło się to pozytywnie na zużyciu benzyny, zmniejszonym o średnio 14,4 l. Jednocześnie poprawiła się siła przyspieszenia, sprawiając, że Cadillac deVille pokonywał teraz odcinek od 0 do 100 km/godz. w 10 sekund. Ważną nowością był poza tym Cadillac DeVille z silnikiem Diesla. Ten ośmiocylindrowiec o pojemności 5,7 l osiągał moc 120 KM (88 kW). W 1980 roku w ofercie Cadillaka po raz pierwszy znalazł się ponadto model z silnikiem V6. W rok później pojawił się Cadillac DeVille z nowo opracowanym systemem odłączania cylindrów, który miał dodatkowo zoptymalizować zużycie paliwa. Nawet to nie mogło jednak ustabilizować słupka sprzedaży prototypu luksusowej marki, jakim do tego czasu stał się Cadillac DeVille. " href="https://www.autoscout24.pl/assets/auto/images/model/cadillac/cadillac-deville/cadillac-deville-s-01.jpg" title="">

Bardziej kompaktowe wymiary Cadillaka DeVille od rocznika 1985

Wraz z zaprezentowaną w 1985 roku nową generacją Cadillaka DeVille GM rozstało się z napędem na tylne koła i po raz pierwszy wprowadziło na rynek linię limuzyn i coupé z napędem na przednią oś. Jednocześnie „odchudzony” o ponad 350 kg Cadillac DeVille o nadwoziu skróconym o niemal 70 cm stał się już, jak na amerykańskie warunki, niemal autem kompaktowym. I to na dodatek takim, które oferowano z dwoma silnikami Diesla o mocy 105 KM (77 kW) oraz 85 KM (62 kW). Te ostatnie znikły jednak z asortymentu już w rok później, tak że do 1989 roku Cadillac DeVille dostępny był wyłącznie w wersji benzynowej o mocy 155 KM (116 kW).

Nowe silniki i nowy wygląd Cadillaka DeVille

W następnych generacjach, budowanych w latach 1990-1998, GM odeszło od strategii downsizingu. Cadillac z silnikiem Diesla czy z 85 końmi mechanicznymi był dla Amerykanów czymś nie do pomyślenia. Do 1998 roku Cadillaki DeVille ponownie otrzymywały mocniejszy napęd, który gwarantował coupé i limuzynom do 305 KM (224 kW). W 2000 roku na rynek weszła ostatnia generacja Cadillaka DeVille w unowocześnionym stylu, który zamiast klasycznej, kanciastej sylwetki z poprzednich lat postawił na bardziej opływowe linie. Limuzyny otrzymały tym razem silnik o mocy 279 KM (205 kW). Od roku 2005 linia tych modeli promowana jest pod nową nazwą Cadillac DTS.