Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
cadillac-deville-l-01.jpg

Cadillac DeVille

Cadillac Deville Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Cadillac Deville, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Okres świetności wielkich limuzyn typu coupé i kabriolet amerykańskiej marki Cadillac przypadł na lata 60. i 70., kiedy to cadillac stanowił dla reszty świata symbol amerykańskiego stylu życia, luksusu i komfortowego samochodu, czyli krótko mówiąc – po prostu wymarzonego auta. Pomimo szoku na rynku cen paliw i rosnącej konkurencji z Europy i Azji, koncernowi macierzystemu General Motors (GM) jeszcze długo udawało się podtrzymywać ten wizerunek także we własnym kraju. Od końca lat 40. GM prezentowało w ramach swojej serii produkcyjnej 62 wyjątkowo ekskluzywnie wyposażone modele o nazwie Cadillac DeVille. Początek dał im w 1949 roku Cadillac DeVille coupé Serii 62. Wkrótce potem pojawiły się limuzyny i kabriolety o tej nazwie. Wreszcie, w roku 1965 Cadillac DeVille urósł do rangi samodzielnej linii modeli, która do wprowadzenia w 2005 roku jego następcy, Cadillaka DTS, wyprodukowana została w siedmiu generacjach.

Cadillac DeVille jako limuzyna, kabriolet i coupé

GM montowało Cadillaki De DeVille w czterech tradycyjnych wariantach karoserii: jako dwu- i czterodrzwiowe coupé, czterodrzwiową limuzynę oraz dwudrzwiowego kabrioleta. Modele pierwszej samodzielnej linii modeli DeVille (1965-1970) także nie stanowiły tu z początku żadnego wyjątku. Poszczególne wersje mierzącego do 5,71 m Cadillaka DeVille prawie wcale nie różniły się pod względem długości. Również i wynoszący prawie 3,3 m rozstaw osi był standardem w każdej wersji. Podobnie w przypadku silnika V8, który w tej generacji posiadał 7,7 l pojemności skokowej i umożliwiał Cadillakowi DeVille osiągnięcie maksymalnej mocy 375 KM (276 kW). Tak jak to było przyjęte dla tej klasy pojazdów w USA, Cadillac DeVille dostępny był wyłącznie w wersji z automatyczną skrzynią biegów.

Downsizing Cadillaka DeVille w wyniku pierwszego kryzysu naftowego

O ile w pierwszym okresie modele DeVille stanowiły ponad połowę kupowanych cadillaków, tak warianty następnej generacji z lat 1971-1976 – oferowane jedynie jako coupé i limuzyny z rozciągniętą do długości 5,8 m karoserią – w ogóle nie pasowały już do swojej epoki. A to dlatego, że pierwszy kryzys naftowy w latach 70. podważył sens produkcji pojazdów o wadze ponad dwóch ton, pojemności skokowej 7,7 l i silniku o mocy 345 KM (254 kW). GM zareagowało na tę sytuację w roku 1972, radykalnie redukując moc silnika Cadillaka DeVille do 220 KM (162 kW). W 1974 roku modele otrzymały pochodzące z Cadillaka Eldorado silniki V8 o klasie pojemności 8,2 i mocy 190 KM (140 kW) .

Cadillac DeVille po raz pierwszy wyposażony zostaje w jednostkę napędową Diesla i silnik V6

W zaprezentowanej w 1977 roku generacji samochodu, produkowanej do 1984, GM odpowiedziało na nowe realia również zmianami w wyglądzie karoserii. Coupé i limuzyny Cadillaka DeVille skurczyły się do 5,61 m długości, tracąc w ten sposób na wadze prawie pół tony. Odbiło się to pozytywnie na zużyciu benzyny, zmniejszonym o średnio 14,4 l. Jednocześnie poprawiła się siła przyspieszenia, sprawiając, że Cadillac deVille pokonywał teraz odcinek od 0 do 100 km/godz. w 10 sekund. Ważną nowością był poza tym Cadillac DeVille z silnikiem Diesla. Ten ośmiocylindrowiec o pojemności 5,7 l osiągał moc 120 KM (88 kW). W 1980 roku w ofercie Cadillaka po raz pierwszy znalazł się ponadto model z silnikiem V6. W rok później pojawił się Cadillac DeVille z nowo opracowanym systemem odłączania cylindrów, który miał dodatkowo zoptymalizować zużycie paliwa. Nawet to nie mogło jednak ustabilizować słupka sprzedaży prototypu luksusowej marki, jakim do tego czasu stał się Cadillac DeVille.

Bardziej kompaktowe wymiary Cadillaka DeVille od rocznika 1985

Wraz z zaprezentowaną w 1985 roku nową generacją Cadillaka DeVille GM rozstało się z napędem na tylne koła i po raz pierwszy wprowadziło na rynek linię limuzyn i coupé z napędem na przednią oś. Jednocześnie „odchudzony” o ponad 350 kg Cadillac DeVille o nadwoziu skróconym o niemal 70 cm stał się już, jak na amerykańskie warunki, niemal autem kompaktowym. I to na dodatek takim, które oferowano z dwoma silnikami Diesla o mocy 105 KM (77 kW) oraz 85 KM (62 kW). Te ostatnie znikły jednak z asortymentu już w rok później, tak że do 1989 roku Cadillac DeVille dostępny był wyłącznie w wersji benzynowej o mocy 155 KM (116 kW).

Nowe silniki i nowy wygląd Cadillaka DeVille

W następnych generacjach, budowanych w latach 1990-1998, GM odeszło od strategii downsizingu. Cadillac z silnikiem Diesla czy z 85 końmi mechanicznymi był dla Amerykanów czymś nie do pomyślenia. Do 1998 roku Cadillaki DeVille ponownie otrzymywały mocniejszy napęd, który gwarantował coupé i limuzynom do 305 KM (224 kW). W 2000 roku na rynek weszła ostatnia generacja Cadillaka DeVille w unowocześnionym stylu, który zamiast klasycznej, kanciastej sylwetki z poprzednich lat postawił na bardziej opływowe linie. Limuzyny otrzymały tym razem silnik o mocy 279 KM (205 kW). Od roku 2005 linia tych modeli promowana jest pod nową nazwą Cadillac DTS.