Znajdź używane Citroen AX motocykle na AutoScout24

Citroen AX

Citroën AX - niepozorny maluch skrywający wiele możliwości

Kiedy w 1986 roku na rynku motoryzacyjnym pojawił się Citroën AX, wiele osób dostrzegało w tym modelu zapowiedź prawdziwej technologicznej rewolucji. Największą innowacją było wprowadzenie specjalnych wzmocnień w strefach najbardziej narażonych na odkształcenia i wgniecenia - wykonano je z wytrzymałej blachy przemysłowej. Dzięki temu to auto, niewielkie i niepozorne, zyskało ogromną przewagę nad konkurencją. Takiego rozwiązania nie zastosowano wcześniej w żadnym innym samochodzie. Charakterystyczny ““kanciasty”” kształt oraz ścięty tył i relatywnie duże lampy przednie to znaki rozpoznawcze tego najmniejszego w historii marki Citroën modelu auta w segmencie B. Z racji swoich niewielkich rozmiarów Citroën AX świetnie sprawdza się w roli auta miejskiego i - choć wydaje się to niemożliwe - w środku może zaoferować kierowcy sporo miejsca i komfortowe warunki podróżowania. Wprawdzie opisywany model nie jest już produkowany od wielu lat, jednak jako samochód używany nadal cieszy się sporym zainteresowaniem. Wiele osób nie bez powodu wybiera go na swoje pierwsze auto. Trudno się temu dziwić - jest niedrogi w eksploatacji, dobrze się prowadzi, nawet pomimo braku nowoczesnych udogodnień, a przede wszystkim, jak na tak ““doświadczony”” model, rzadko się psuje.

Citroën AX - krótka historia kultowego samochodu

Model AX to bez wątpienia jedno z największych osiągnięć francuskiego koncernu PSA Peugeot Citroën. Produkcję rozpoczęto w 1986 roku, a zakończono dokładnie 12 lat później. W tym czasie nasz bohater przeszedł niemało zmian, by w 1998 roku ustąpić miejsca swojemu następcy - Citroënowi Saxo. AX jest dostępny jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback z przednim napędem. Najstarsze wersje Citroëna AX, produkowane w latach 1986-91, miały wydłużoną maskę oraz charakterystycznie wyżłobiony przedni zderzak. Po liftingu auto zyskało bardziej opływową linię oraz lepszej jakości elementy wyposażenia. Modyfikacje wprowadzono w wyglądzie deski rozdzielczej, między innymi poprzez zamontowanie zaokrąglonej obudowy zegarów, dzięki czemu wnętrze stało się bardziej przyjazne i przytulne. Zauważalnie zmniejszył się także poziom głośności podczas jazdy, co sprawiło, że użytkowanie stało się o wiele przyjemniejsze. Jeśli chodzi o wersje specjalne, to prezentowany model doczekał się linii AX Sport, AX GTi oraz AX GT Opera de Paris. Łączył je wybitnie sportowy charakter oraz elementy karoserii o wyścigowej proweniencji, takie jak spojlery czy masywne zderzaki oraz wzmocnienia na bokach. Ich osiągi nawet dziś budzą niemałe zaskoczenie.

Samochód używany Citroën AX - idealny model dla początkujących kierowców

Początkowo Citroën AX był produkowany wyłącznie z silnikami benzynowymi, jednak już dwa lata po premierze gamę jednostek napędowych wzbogacono o silniki Diesla. O tym, że było to bardzo dobre posunięcie, niech świadczy fakt, że wyposażone w niego modele spalały poniżej 4 l paliwa na 100 km - nawet dziś może budzić to podziw wśród innych producentów. Takimi osiągami mogły się jednak pochwalić wyłącznie wersje początkowe tych jednostek napędowych. Oprócz silników Diesla o pojemności od 1,3 do 1,5 litra, AX-y były wyposażone także w jednostki benzynowe o pojemności od 1 do 1,3 litra i mocy od 45KM do 95 KM w wersji 1.3 Sport. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza średnio w 10,4 s i jest w stanie jechać z prędkością nawet 175 km/h. Do niezaprzeczalnych zalet prezentowanego modelu należy wspomniane już niskie zużycie paliwa - średnio 6 l/100 km w cyklu miejskim i 4,5 l/100 km w trasie - oraz korzystny stosunek jakości do ceny. Tym, co może budzić pewne zarzuty, są niedociągnięcia związane z pracą skrzyni biegów oraz niezadowalający poziom wyciszenia w środku. Ogólnie jednak Citroën AX to udany projekt, który już dwa lata po premierze doczekał się drugiej nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. Wprawdzie nie jest łatwo znaleźć na rynku samochodów używanych model w bardzo dobrym stanie, jednak z pewnością wart jest on poszukiwań.