Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
citroen-berlingo-l-01.jpg

Citroen

Ten, kto poszukuje praktycznego samochodu z odrobiną nadzwyczajnej estetyki, znajdzie to w modelach Citroëna. Ceny nawet w wyższych klasach modeli i przy wyszukanym wyposażeniu są na umiarkowanym poziomie. Wygląd zewnętrzny jest często „ładniejszy“ i sprawia przyjemniejsze wrażenie niż w przypadku konkurencji. Do tego dochodzi pewna bezkompromisowość przy stosowaniu nowych metod. Nie inaczej było w przypadku legendarnego 2CV – znanego jako „kaczka“ – jak również nowszego C4 Cactus. Przez nałożenie od zewnątrz na jego nadwozie „aerodynamicznych osłon“ projektanci pokazują, że nie przejmują się konwencjami. Legendarne jest także zawieszenie hydropneumatyczne Citroëna. Nabywcy używanych, a nawet starszych modeli samochodów do dzisiaj unoszą się na tym zawieszeniu jak w chmurach. Francuski producent samochodów nie bez powodu od ponad 100 lat stawia na nieprzeciętny komfort jazdy, sprawną dynamikę ruchu i dobrą stateczność – przy równoczesnym uczciwym kształtowaniu cen.

Popularne modele Citroëna

Wysoki komfort, ujmująca stylistyka, przydatna technologia – od czasu powstania Citroën tworzy samochody, które są odmienne. Za raczej prostymi oznaczeniami aktualnych serii produkcyjnych od C1 do C8 oszałamiające samochody, które w równej mierze zachwycają mózg i serce. Czy to zrywny mały samochód, czy komfortowa, wysokiej klasy limuzyna. Modele Citroëna przekonują przez swój całkiem osobisty charakter. Prowadzenie linii jest aerodynamiczne i zarazem eleganckie, wyposażenie pozwala odczuwać komfort, a technologia jest zawsze na najwyższym poziomie. Zatem nic dziwnego, że propozycje Citroëna korzystają z dobrego wizerunku nowych samochodów. Szczególnie przy dobrej pielęgnacji pojazdy te odznaczają się długą żywotnością i przewidywalnymi kosztami utrzymania. Poniżej przedstawiamy aktualne główne modele producenta. Citroën C1 z otwartym dachem składanym Citroën C1 od przodu Citroën C1: Najmniejszy Citroën, który krąży przeważnie po śródmieściach Europy. Pierwsza generacja weszła na rynek w 2005 roku, od 2014 roku kolejny model produkowany jest w czeskim Kolinie. Zewnętrzny wygląd Citroëna C1 jest znacznie bardziej charakterystyczny od swoich braci o podobnej konstrukcji: Peugeota 107 i Toyoty Aygo. Jako miejski samochód Citroën C1, czy używany, czy też nowy, przekonuje, ale nie tylko wizualnie. Wnętrze jest wystarczająco duże dla czterech osób, kierowanie precyzyjne, podwozie komfortowo dopasowane. Nawet standardowy silnik o mocy 68 KM okazuje się na autostradach miejskich pełen energii, na dłuższych trasach zachwycają zespoły napędowe o większej mocy. Citroën C3 od góry Citroën C3 od wewnątrz Citroën C3: Citroën C3 zastępuje od 2002 roku Citroëna Saxo. Wizualna różnica jest wyraźna - zaokrąglenia określają od tego czasu całą stylistykę, jeszcze mocniej w przypadku drugiej generacji, która produkowana jest od 2009 roku. Do szczególnych cech zaliczają się: duża ilość przestrzeni na głowy pasażerów, krótkie występy nadwozia ułatwiające zaparkowanie i wyjazd z miejsca parkowania oraz bagażnik, który można poszerzyć do 1.300 l pojemności. Legendarna jest wersja C3 Pluriel, którą kilkoma ruchami można przekształcić z limuzyny w kabriolet, wersję Spider albo Pick-up. Citroën C5 od przodu Citroën C5 z boku Citroën C5: C5 to średniej klasy limuzyna Citroëna. Po raz pierwszy zostaje zaprezentowana w 2001 roku , od 2008 roku z taśmy produkcyjnej schodzi model drugiej generacji. W przeciwieństwie do wielu innych samochodów francuskiego producenta Citroën C5 utrzymany jest w typowo niemieckim, prostym stylu. Urok możemy tu znaleźć w chłodnej, ponadczasowej elegancji. Model C5 jest dostępny jako limuzyna lub kombi. Nawet proste wersje posiadają wysokiej jakości wyposażenie, wręcz światowa jest luksusowa wersja Exclusive z siedzeniami z funkcją masażu. Citroën punktuje, jeśli chodzi o odporność na korozję, także hamulce pracują niezawodnie przez wiele lat. Citroën Berlingo od przodu Citroën Berlingo z boku Citroën Berlingo: Kiedy w 1996 roku wchodził na rynek, Citroën Berlingo – obok samochodu Peugeot Partner o podobnej konstrukcji– był w ogóle jedną z pierwszych wersji kombi z wysokim dachem. Szczególnie rodziny cenią sobie dużą dostępną przestrzeń i boczne drzwi przesuwne, które oferuje ten Citroën. Używany Berlingo jest interesujący dla osób zwracających uwagę na koszty, średnie ceny plasują się przecież wyraźnie poniżej cen konkurencji z Wolfsburga czy Rüsselsheim. Po prostszych liniach wyposażenia Berlingo można rozpoznać jeszcze pochodzenie z segmentu samochodów użytkowych. Bo przecież zaokrąglone kształty drugiej generacji – dostępnej od 2008 roku – mają mało wspólnego z kanciastą estetyką wersji furgon.

Początki Citroëna - od ukośnych kół zębatych do mimowolnego ulubieńca świata gangsterów

Był to pomysł marketingowy jedyny w swoim rodzaju. Od 1925 roku przez jedenaście lat w każdą niedzielę na wieży Eiffla nad nocnym Paryżem świecił się wielki napis CITROËN. Reklama świetlna była umieszczona z trzech stron, musiano zainstalować w tym celu około 250.000 kolorowych żarówek. „N“ było największą literą i miało wysokość około 35 m. Akrobaci i artyści cyrkowi zamocowali instalację, przy podstawie wieży Eiffla założono stację transformatorową do zasilania napięciowego. Nawet w odległości 30 km można było oglądać spektakl. Charlesowi Lindberghowi iluminacja ta służyła jako punkt orientacyjny przy podejściu do lądowania po przemierzeniu Atlantyku. W 1933 roku Citroën uzupełnił reklamę o zegar świetlny wielkości 15 m, rok później o termometr o wysokości 160 m. Historia oświetlenia wieży Eiffla zakończyła się jednak upadłością Citroëna w 1935 roku. Około 30 lat wcześniej rozpoczęła się historia firmy. W początkowych latach Citroën nie zajmował się jeszcze produkcją samochodów, lecz wytwarzał koła zębate. Odznaczały się one szczególnym profilem - podwójnym uzębieniem ukośnym. O tym początku przypomina do dzisiaj logo, którego używa Citroën. Wraz z wybuchem I wojny światowej założyciel firmy André Citroën zupełnie zmienił profil produkcji, przez fabryki wytwarzane były tylko elementy uzbrojenia. Osiągnięte zyski finansowały po zakończeniu wojny nowy początek w produkcji samochodów. Citroën okazał się innowacyjny. Pierwszy model typu A był nie tylko pierwszym samochodem, który fabrykowany był w Europie podczas dużej produkcji seryjnej, lecz posiadał już elektryczny rozrusznik oraz koło zapasowe – nietypowe, innowacyjne cechy w porównaniu z ówczesnymi samochodami. Traction Avant przed obliczem sukcesu Citroën Avant Traction od góry Aż do wybuchu II wojny światowej modele Citroëna odnosiły takie sukcesy, że producent samochodów mógł zapewnić swojemu personelowi liczne świadczenia socjalne. Tak więc Citroën jako pierwsza firma na kontynencie europejskim płaciła trzynastą pensję, prowadziła przedszkole zakładowe i orkiestrę zakładową oraz zapewniła pracownikom ubezpieczenie zdrowotne. Jednak światowy kryzys gospodarczy, uzależnienie od hazardu André Citroëna oraz wysokie koszty rozwoju najbardziej innowacyjnego samochodu lat 30. XX wieku , Traction Avant, doprowadziły w 1934 roku do upadłości firmy. Bracia Michelin jako najwięksi wierzyciele przejęli ją i dostosowali model Traction Avant do wymogów rynku. Tym autem firma nawiązała do wcześniejszych sukcesów. Samochód z przednim napędem z samonośnym stalowym nadwoziem posiadał wyjątkowo dobrą stateczność – dzięki czemu w kręgach przestępców uzyskał wątpliwą sławę jako samochód do ucieczki i otrzymał przezwisko „limuzyny gangsterów“.

Niezapomniane ikony Citroëna - klasyki samochodów używanych okresu powojennego

W bezpośrednim okresie po II wojnie światowej najpierw kontynuowano produkcję modeli przedwojennych. Jednak od końca lat 40. XX wieku firmie Citroën znowu udało się udowodnić siłę innowacji. Modele takie jak 2CV, który ze względu na swój kształt szybko otrzymał przezwisko „kaczka“, albo DS, aluzja do francuskiego słowa „bogini” (fr. la déesse ) szybko stały się kultowymi samochodami, z którymi Citroën do dzisiaj angażuje się na rynku samochodów używanych. 2CV, produkowany w latach od 1949 do 1990, z powodu najprostszej techniki i niskich kosztów zakupu cieszył się dużą popularnością wśród studentów, szczególnie, że „kaczka” stanowiła wtedy symbol oporu przeciw kapitalizmowi i konsumpcjonistycznemu stylowi życia. Citroën DS w wersji Coupé Charles de Gaulle w Citroënie DS Citroën DS był natomiast dla fanów samochodów – bezpośrednio po prezentacji w 1955 roku – uosobieniem francuskiej elegancji i najnowocześniejszej techniki. Bogini szybko wpisała się do historii samochodów. Obok zawieszenia pneumatycznego i półautomatycznej skrzyni biegów posiadała awangardową stylistykę. Ojcami chyba najpiękniejszego coupé Citroëna byli konstruktor André Lefèbvre, projektant Flaminio Bertoni i technik Paul Magès. Model DS produkowany był przez około 20 lat, zanim zastąpił go Citroën CX. Do dnia dzisiejszego uznawany jest za ikonę stylu i samochodów z koncernu Citroën. Na rynku wtórnym zadbane pojazdy osiągają jeszcze ciągle pokaźne ceny. Bogini brała udział w niezliczonej ilości filmów, a Charles de Gaulle uczynił z niej swoją limuzynę rządową. Jednak wraz z końcem DS zapowiadał się najpoważniejszy przełom w młodszej historii firmy Citroën.

Teraźniejszość - fuzja z Peugeotem, oddzielenie od samochodów DS

Citroën Jumpy jako samochód ciężarowy i mikrobus Citroën Jumpy z boku W 1975 roku stały konkurent marki, czyli Peugeot, przejął francuskiego producenta samochodów i przekształcił firmę Citroën we wspólny holding PSA Peugeot Citroën. Założony miał zostać silny koncern, który może dorównać światowemu rynkowi pod względem jakości i cen. Doprowadziło to do tego, że do dzisiaj liczne modele Citroëna i Peugeota montowane są na wspólnych platformach i dzielą liczne elementy, nawet jeśli w kwestii stylistyki, wyposażenia i specjalnych technologii każda marka nadal chodzi własnymi drogami. Paleta produktów jednak pozostaje szeroka. Obok eleganckich limuzyn nadal oferowane są przestronne wersje kombi, przewiewne kabriolety i wytrzymałe samochody terenowe. Po kilku wzlotach i upadkach firmy w latach od 1990 do 2015 Citroën ustabilizował się ponownie jako jeden z dużych europejskich producentów samochodów. Odrodzenie modeli DS od 2005 roku przekształciło się w nowe pasmo sukcesów. Od 2014 roku luksusowe serie produkcyjne oferowane są pod marką Premium samochodów DS.

Model Klasa samochodów Okres produkcji Uwagi
Citroën C1 najmniejszy samochód od 2014 roku (2. generacja) 1. generacja produkowana była w latach od 2005 do 2013, o takiej samej konstrukcji jak Peugeot 107 i Toyota Aygo.
Citroën C3 mały samochód od 2009 roku (2. generacja) 1.generacja produkowana była w latach od 2002 do 2009. Dostępna tylko jako 5-drzwiowa limuzyna z nadwoziem typu hatchback. W 2013 roku dokonano zmiany modelu.
Citroën C3 Picasso Minivan od 2009 roku W oparciu o platformę C3. Panoramiczna przednia szyba na skutek dzielonych słupków A. Na początku 2013 roku zmieniono model.
Citroën C4 klasa kompaktowa od 2010 roku (2. generacja) 1. generacja produkowana była w latach od 2004 do 2010. Cecha szczególna: piasta kierownicy jest nieruchoma, tylko wieniec kierownicy się porusza. Na początku 2015 roku dokonano zmiany modelu.
C4 Aircross SUV od 2012 roku Taka sama konstrukcja jak w Mitsubishi ASX i Peugeot 4008.
Citroën C4 Cactus Mini-SUV od 2014 roku W oparciu o platformę C3 (inaczej niż sugeruje nazwa). Charakterystyczne cechy to aerodynamiczne osłony, poduszki powietrzne z osłoną z tworzywa sztucznego, z przodu, z tyłu i po bokach.
Citroën C4 Picasso / Grand Picasso Van od 2013 roku (2. generacja) 1. generacja produkowana była w latach od 2006 do 2013. Cechą szczególną jest panoramiczna przednia szyba. Picasso ma 5 siedzeń, Grand Picasso - 7 siedzeń.
Citroën C5 klasa średnia od 2008 roku (2. generacja) 1. generacja produkowana była w latach od 2001 do 2008. Limuzyna dostępna jest jako 4-drzwiowy model w wersji sedan, kombi oferowane jest jako C5 Tourer. W roku 2010 i 2012 nastąpiły niewielkie modyfikacje. Od 2014 roku dostępna jest wyższa wersja niż C5 CrossTourer.
Citroën Berlingo Multispace kombi z wysokim dachem od 2008 roku (2. generacja) 1. generacja była produkowana w latach od 1996 do 2009 i była to jedna z pierwszych wersji kombi z wysokim dachem. W 2. generacji w roku 2012 i 2015 dokonano zmiany modelu.
Citroën C-Zero najmniejszy samochód od 2009 roku Taka sama konstrukcja jak w Mitsubishi i-MiEV i Peugeot iOn. Tylko napęd elektryczny. W 2013 roku nastąpiła niewielka modyfikacja.

Sportowa moc - sukcesy Citroëna w rajdowych mistrzostwach świata

Citroën CX 2400 GTi Citroën CX w rajdzie Senegal W początkowych latach Citroën wpisał się do historii samochodów jazdami ekspedycyjnymi przez Afrykę i Azję, udowadniając, że jego samochody sprawdzają się także w ekstremalnych warunkach. Później przypadł mu udział w różnych rajdach na kontynencie afrykańskim. Od przełomu tysiącleci producent mocno angażuje się w sport motorowy – ponownie z celem zamanifestowania mocy swoich samochodów ulicznych , tym razem na torze wyścigowym. W rajdowych mistrzostwach świata Citroën obecny jest z własnym zespołem firmowym. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team – francuskie przedsiębiorstwo petrochemiczne Total jest partnerem kooperacyjnym, arabski emirat Abu Dhabi sponsorem głównym. Dzięki 94 zwycięstwom w World Rally Championship (WRC) i 8 tytułom mistrza świata konstruktorów Citroën był pod koniec roku 2014 producentem samochodów odnoszącym największe sukcesy w historii WRC. Oprócz WRC, w 2014 i 2015 roku Citroën dał z powodzeniem występ gościnny w World Touring Car Championship (WTCC). Kierowca Citroëna José María López mógł w obu tych latach zdobyć tytuł mistrza świata, zespół firmowy zapewnił sobie również tytuł mistrza wśród konstruktorów. Na rok 2017 planowany jest powrót do WRC z nowym samochodem.