Znajdź używane Citroen Berlingo motocykle na AutoScout24

Citroen Berlingo

Citroën Berlingo – rozwiązanie na niemałe potrzeby

Tego auta przedstawiać właściwie nikomu nie trzeba. Jako samochód dla dużej rodziny czy też jako niewielki samochód ciężarowy dla właściciela sklepu, firmy remontowej czy dostawcy, kombivan Berlingo to rozwiązanie, które przychodzi do głowy jako pierwsze, w każdym zakątku Europy. Jest to zresztą jeden z modeli dostępnych na rynku już wyjątkowo długo – od 1996 roku – i stale cieszy się dużym powodzeniem. Popularność tłumaczą po części okoliczności debiutu, startował bowiem jako pierwsze auto całkiem nowej kategorii – samochodów uniwersalnych, hybrydy między samochodem ciężarowym a przestronnym autem dla rodziny. Dalsze powodzenie to z całą pewnością zasługa opinii auta bezawaryjnego i bardzo rozsądnie wycenionego. Wersje ciężarowa i osobowa oczywiście różnią się od siebie w kilku szczegółach – przede wszystkim obecnością okien w tylnych drzwiach oraz liczbą foteli, jednak również pasażerski Citroën Berlingo Multispace łatwo daje się przystosować do przewozu większego ładunku, dzięki wyjmowanym fotelom tylnym i składanemu fotelowi środkowemu obok kierowcy. Multivan to z natury rzeczy wybór, którego dokonuje się z rozsądku – ma to więc być na ogół auto praktyczne i oszczędne, niekoniecznie zaś stylowe czy ciekawie wyposażone. Citroën stara się jednak przełamać stereotyp i coraz skuteczniej udowadnia, że rozsądek nie musi być równoważny z nudą. Unowocześniana co kilka lat, dopracowana w każdym szczególe stylistyka, modna kolorystyka lakierów i udogodnienia dla kierowcy, takie jak czujniki parkowania, kamera ułatwiająca cofanie czy wyświetlacz multimedialny, sprawiają, że Citroën Berlingo naprawdę daje się lubić. Również jako samochód używany, solidny i uroczy Berlingo to w swojej klasie znakomity wybór.

Zawsze na czasie

Citroën Berlingo w swojej pierwszej wersji, zwanej również Berlingo First, zadebiutował równocześnie ze swoim bliźniakiem ze stajni PSA, Peugeotem Partnerem, w 1996 roku. Oba modele będą się odtąd rozwijać równolegle i do dziś niełatwo je rozróżnić. Od początku produkowano go w dwóch wersjach – pasażerskiej (Multispace) i ciężarowej, z 3 wersjami silnika benzynowego (1,4, 1,6 i 1,8 l) oraz 3 wariantami Diesla (1,9 l D w 2 wariantach oraz 2-litrowy HDI z systemem Common Rail) oraz ręczną, pięciobiegową przekładnią. Proste i praktyczne, niedrogie auto szybko stało się bestsellerem. Nic więc dziwnego, że ze zmianami się nie spieszono. W 2002 przyszła pora na pierwszy facelifting i wyraźną zmianę stylistyki, po której Citroën Berlingo nabrał zdecydowanie nowoczesnego, a zarazem sympatycznego wyrazu. Zrezygnowano przy okazji z najsilniejszej wersji silnika benzynowego, proponując w zamian 2 nowe silniki wysokoprężne HDi o pojemności 1,6 l. Nowością z 2003 roku była wersja terenowa XTR z przystosowanym do trudniejszych warunków drogowych zawieszeniem i lepszą przyczepnością, a także kilkoma stylistycznymi doprawieniami, w rodzaju obitej skórą kierownicy i dodatkowych elementów wyposażenia. W 2008 roku pojawiła się druga generacja modelu, która jak dotąd doczekała się już dwóch przemian – w 2012 i 2015 roku. Podwozie Citroën Berlingo w swym nowym wcieleniu otrzymał z modelu C4, przez co nieco zwiększyły się jego rozmiary. Zmieniła się również nieco polityka koncernu, o czym świadczą nie tylko stylistyczne podrasowania – nawet wybredni i przyzwyczajeni do sportowych piękności recenzenci z magazynów motoryzacyjnych nie potrafią już odmówić “dostawczakowi” Berlingo swoistego uroku, ale również dbałość o to, by model ten stał się bezapelacyjnie idealnym autem na wakacje z gromadką niesfornych pociech (przy siedmiu fotelach!) – przestronnym, komfortowym i doposażonym w praktyczne schowki.

Oszczędność i ekologia przede wszystkim

Jeśli chodzi o możliwości silnika, Citroën Berlingo nigdy nie próbował aspirować do miana torpedy – przy mocy w granicach 90-120 KM nawet najmocniejsze wersje nie pozwalają rozwinąć prędkości większej niż 170 km/h, a prędkość 100 km/h osiąga się w nim w około 12 s. Ekonomiczny multivan zaimponować może jednak czymś innym – jak tu nie cieszyć się ze zużycia paliwa poniżej od 6 l/100 km w samochodzie dostawczym? Z niskich rachunków na stacjach benzynowych ucieszy się również każdy, kto kupi Berlingo jako samochód używany – oszczędność energetyczna była bowiem znakiem rozpoznawczym tego modelu już od pierwszej edycji. Nie dziwi zatem fakt, że to właśnie w dziedzinie ekologii Citroën Berlingo wprowadzi najciekawszą z oferowanych innowacji – zaprezentowaną w 2008 roku w Monako i produkowaną od 2012 roku w Vigo w Hiszpanii wersję Electric, o napędzie elektrycznym. Choć nie jest ona przeznaczona do masowej produkcji, już przed premierą zapewniona miała dużą i prestiżową dostawę – 250 egzemplarzy tego auta trafiło do La Poste – francuskiej poczty.