Znajdź używane Citroen C3 motocykle na AutoScout24

Citroen C3

Francuski szyk na czterech kołach

Początek nowego Millenium i jednocześnie pożegnanie z XX wiekiem francuski koncern PSA uczcił w wyjątkowy sposób, bo wypuszczając na europejski rynek motoryzacyjny innowacyjny jak na owe czasy wóz o stylowym i nowoczesnym designie, a także bogato wyposażonym wnętrzu. Rok 2002 obfitował w liczne prezentacje nowego samochodu, dzięki czemu niewielki Citroën C3 szybko zyskał duże zainteresowanie i przychylne opinie krytyków. Auto cechowało się filigranowym designem opartym na projekcie nadwozia hatchback oraz wysokim poziomem zwrotności, więc autorska wizja projektantów z PSA niemal błyskawicznie stała się wyznacznikiem miejskiego prestiżu, zadając szyku ulicom największych miast kontynentu. Zaledwie trzy lata po premierze pojazd doczekał się lekkiego faceliftingu, który inspirowany był wyglądem produkowanej od 2003 roku w Madrycie wersji Pluriel, cieszącej się zdecydowanie bardziej futurystycznym designem niż Citroën C3 pierwszej generacji. Odważny krok producenta w postaci głośnych strategii marketingowych zaowocował sprzedażą ponad dwóch milionów egzemplarzy auta, po czym zapadła decyzja o wprowadzeniu do obiegu drugiej generacji pojazdu, tym razem wzbogaconej urokiem panoramicznych szyb i obszernym bagażnikiem o pojemności 300 litrów. Chwilę po premierze drugiego modelu PSA postawiło krok dalej i dumnie zaprezentowało ekskluzywną wersję Citroën C3 Picasso, której koncept śmiało odbiegał od filigranowego hatchbacka i zdecydowanie kierował się ku segmentowi miejskich minivanów - zarówno pod kątem designu, jak i parametrów technicznych.

Kultowe maleństwo

Pierwszy koncept francuskiego koncernu motoryzacyjnego PSA dotyczący modelu C3 pojawił się na ulicach Europy w 2002 roku, a jego premierze towarzyszyła nieskrywana duma producentów określających swoje dzieło jako filigranowy, zwrotny i przestronny samochód miejski. Rok po premierze Citroën C3 doczekał się swojego hiszpańskiego odpowiednika, funkcjonującego pod nazwą Pluriel, którego projekt wyraźnie oparty był na potrzebach ciepłego, letniego klimatu. Pluriel - jako wielozdaniowy kabriolet o nietypowo składanym dachu, chowanym do bagażnika i możliwości wymontowania bocznych listw, w których osadzone są szyby - podbił serca współczesnych estetów i przez niemal siedem lat, do 2010 roku, zgodnie koegzystował z pierwszą i drugą generacją modelu C3. Fantazja kreatorów marki z każdą kolejną odsłoną przybierała na sile i imponowała zachowaniem umiaru w kwestii eleganckiego designu. Citroën C3 II pojawił się w 2009 roku i od razu ujął otoczenie panoramiczną przednią szybą oraz bogatym wyposażeniem wnętrza. Równolegle z drobną, miejską wersją trzeciej generacji na europejskich ulicach pojawił się dostawczy odpowiednik francuskiego auta, Citroën C3 Picasso, który był odważną alternatywą dla pierwszego konceptu projektantów. Produkowany także od 2009 roku Picasso - poza zmianą wyglądu miejskiego auta na minivan - zachował techniczne możliwości C3 i zadowalająco sprawdza się zarówno w warunkach miejskich, jak i podczas dalszych wypraw.

Do miasta w wielkim stylu

Citroën C3 od pierwszych dni swojego istnienia intrygował niewielkim rozmiarem nadwozia oraz kontrastującym z nim pojemnym wnętrzem. Silnik o stosunkowo niskiej mocy 1.4 w benzynie dostępny jest także w wersji 1.6, chociaż nie brakuje także amatorów pojemności sztandarowej dla miejskich pojazdów, oscylującej wokół praktycznego 1.1 litra. Motory wysokoprężne z racji swoich specyficznych wymagań występują w najniższej wartości 1.4 HDi, ale wysokość spalania z powodzeniem może stawać w szranki z benzynową wersją o najniższej pojemności. Citroën C3 sprawdza się zwłaszcza w ciężkich, miejskich warunkach, bo krótka linia nadwozia przekłada się na zwrotność i lekkość prowadzenia nawet wśród krętych uliczek. Francuskie auto mimo swoich drobnych gabarytów spokojnie stanie na wysokości zadania przewiezienia zakupów czy nawet pokaźnych rozmiarów pakunków dzięki imponującemu bagażnikowi o pojemności 300 litrów. Standardowa wersja C3 cieszy się dość bogatym wyposażeniem jak na samochód używany w swojej klasie. Wśród fabrycznych udogodnień znaleźć można ABS, skórzaną tapicerkę, tempomat, czujniki deszczu i parkowania, a nawet zestaw głośnomówiący czy wbudowaną nawigację GPS i kolorowy, cyfrowy wyświetlacz. Silniki Citroëna C3 w każdej z dostępnych generacji mają tendencję do niskiej emisji spalin, jednak by zachować tę cechę konieczna jest regularna wymiana filtrów i stałe monitorowanie elektryki auta, która odpowiedzialna jest między innymi za automatyczne wyłączanie silnika podczas postoju parkingowego. Ewentualne drobne usterki z powodzeniem jednak rekompensuje nowoczesny i dobrze przemyślany system wentylacji i ogrzewania, pokaźna przestrzeń zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, a także wyjątkowo ergonomiczna jazda. Spośród małych pojazdów swojego autosegmentu Citroën C3 wyróżnia się także stylowym projektem i możliwością wyboru pomiędzy klasycznym, a panoramicznym dachem, który w konfrontacji z faceliftingiem i dużymi światłami tworzy spójną i elegancką całość, idealną na miejskie warunki.