Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
citroen-xantia-l-01.jpg

Citroen Xantia

Citroen Xantia Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Citroen Xantia, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Citroen Xantia to samochód klasy średniej, który zadebiutował w 1993 roku. Już rok później auto zbierało pierwsze laury - w plebiscycie na Europejski Samochód Roku pojazd zdobył drugą lokatę tuż za kultowym Fordem Mondeo. Model zyskał uznanie wśród fanów motoryzacyjnego designu. Auto zostało bowiem zaprojektowane przez włoską firmę projektową Bertone, która oprócz Xantii ma też na swoim koncie opracowanie stylistyki takich legend jak Alfa Romeo GT, Skoda Felicia czy BMW C1. Samochód był produkowany przez osiem lat jako następca Citroëna BX. W 2001 roku miejsce Xantii w palecie modeli producenta zajął Citroën C5. Ciekawostkę stanowi fakt, iż przed wprowadzeniem Citroena Xantii na rynek prace projektowe trwały sześć lat w ramach tajemniczo brzmiącego "Projektu X". Model zapoczątkował nową nomenklaturę wśród projektów koncernu. Od tej pory Francuzi nazywali pojazdy pełniejszymi określeniami niż dotychczasowe dwuliterowe kody. Bez wątpienia Citroen Xantia to gratka dla koneserów - auto od kilkunastu lat nie jest produkowane, a na rynku wtórnym również pojawia się coraz rzadziej.

Citroen Xantia w wersji klasycznej i sportowej

Citroen Xantia po raz pierwszy zjechał z taśmy z nadwoziem typu liftback. Już na pierwszy rzut oka widać było zmianę w porównaniu do wcześniejszych projektów producenta - nadwozie nie zasłaniało już tylnego koła. Oprócz tej zmiany Xantia nie była jednak rewolucyjna pod względem stylistycznym. W 1995 roku producent wprowadził na rynek wersję nadwoziową kombi. Projektanci przebudowali tylną linię auta, dzięki czemu zlewa się ona z linią drzwi. Oprócz wizualnej modyfikacji, koncern postawił także na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Auto wyposażono w standardzie w poduszkę powietrzną kierowcy. Z pewnością może być to argument przemawiający za tym, by zdecydować się na Xantię, rozważając także samochód używany. Dla fanów sportowych aut model stworzono w wersji usportowionej. Samochód znany był pod nazwą Activa i występował z nadwoziem liftback. Pojazd nie tylko wyglądał bardziej dynamicznie, lecz także spełniał wymogi sportowego auta: dobrze trzymał się drogi, dzięki czemu zapewniał bezpieczeństwo na zakrętach. W 1996 roku producent zdecydował się na niewielki lifting, który skutkował modyfikacją tylnej klapy i zamontowaniem środkowego światła stop. Ponadto koncern poszedł za ciosem, wyposażając Xantię w poduszkę powietrzną dla pasażera w wersji za dopłatą. W 1997 roku marka wzbogaciła wyposażenie auta o system ABS. W tym samym roku równolegle wprowadzono Xantię II, która po liftingu zyskała zmodyfikowaną maskę z przodu oraz nowy kolor lamp. Producent ponownie zadbał o podniesienie poziomu bezpieczeństwa poprzez wzmocnienie konstrukcji samochodu. Dodatkowo opcjonalnie można było nabyć Xantię z bocznymi poduszkami powietrznymi. Xantia była dostępna z automatyczną klimatyzacją i elektrycznymi szybami, lusterkami oraz fotelami. Gadżet, który pozwala na lepsze skupienie na drodze to bez wątpienia radio sterowane wprost z kierownicy.

Citroen Xantia z bogatą paletą silnikową

Tuż po wprowadzeniu na rynek Citroen Xantia dysponował bogatą paletą silnikową. Nabywcy mogli zdecydować się na motor o mocy w przedziale od 101 do 152 koni mechanicznych. Prędkość maksymalna, jaką rozwijało auto w najmocniejszej wersji, to 213 km/h. Przyspieszenie nie było imponujące - pojazd do setki rozpędzał się w ponad 10 sekund. Wersja kombi, która pojawiła się na rynku 3 lata później, dostępna była z silnikami o mocy od 92 do 132 KM. Wkrótce paletę silnikową uzupełniono o mocniejsze jednostki, które rozwijały moc do 190 koni mechanicznych. Takie osiągi odpowiadały prędkości maksymalnej rzędu 230 km/h i umożliwiały znaczne poprawienie wyniku od zera do setki - napęd pozwalał osiągnąć tę prędkość w jedynie 7,6 sekund. Sportowa Activa dysponowała dwoma benzynowymi silnikami do wyboru o mocy 132 KM, a następnie także 152 KM oraz jedną jednostką z napędem Diesla o mocy 109 KM. Mocniejszy benzynowiec rozpędzał się maksymalnie do 213 km/h. Model usportowiony dysponował wyłącznie manualną przekładnią.