Znajdź używane Fiat Multipla motocykle na AutoScout24

Fiat Multipla

Fiat Multipla - samochód szalenie kontrowersyjny

Fiat Multipla ze względu na swoją oryginalną stylistykę do dzisiaj wzbudza skrajne emocje. Być może właśnie z racji swojego “nieatrakcyjnego” wyglądu na rynku wtórnym samochód używany obu generacji można kupić dziś w bardzo przystępnej cenie. Multipla po raz pierwszy została zaprezentowana w 1996 roku w wersji koncepcyjnej. Włoski producent oficjalnie przedstawił model rok później, na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. W 1998 roku samochód, który w założeniach producenta miał być bezpośrednim rywalem na rynku motoryzacyjnym dla Renault Megane Scenic, trafił do sprzedaży. Już pierwsza generacja Fiata Multipla stanowiła pewnego rodzaju przełom w kategorii minivan, do której został zakwalifikowany pojazd. Oryginalne podejście projektantów do wyglądu zewnętrznego i rozwiązań wykorzystanych wewnątrz zdecydowanie wyróżniało auto na tle konkurencji. Mimo oryginalnego designu Fiat Multipla został uznany przez amerykański tygodnik “Time” za najgorszy samochód, który zjechał z taśm montażowych w 1998 roku. Jednak już w 2000 roku Multipla osiągnęła sukces, zajmując drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. W 2001 roku Multipla przeszła nieznaczny facelifting. W 2004 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie miała premierę druga generacja pojazdu, która od poprzedniczki różniła się zmodyfikowanym nadwoziem. W 2006 roku nowa generacja poddana została liftingowi, natomiast w 2008 roku chiński producent Zhejiang podjął się licencyjnej produkcji samochodu, mianując ją własną marką - Zotye Emotion.

Fiat Multipla - pojazd multifunkcjonalny?

Niewątpliwie Fiat Multipla to samochód, który już dzięki swojej bryle bardzo trudno pomylić z jakimkolwiek innym pojazdem. Jego konstrukcję oparto na zmodyfikowanej płycie podłogowej wykorzystanej wcześniej w Fiatach Bravo i Brava. Na uwagę zasługuje kilka charakterystycznych cech wyróżniających ten włoski minivan. Przede wszystkim są to oryginalne światła drogowe, jak i sam przód auta. Wnętrze Multipli kryje w sobie dwa rzędy foteli przesuwanych. W każdym z nich znajdują się trzy fotele, przy czym tylne siedzenia można wyjąć, uzyskując w ten sposób płaską przestrzeń bagażową. Ten innowacyjny rozkład foteli zaskarbił sobie sympatię użytkowników poszukujących przestronnych rozwiązań w kabinie, ponieważ niezależna regulacja siedzisk umożliwia złożenie ich środkowych oparć w obu rzędach. Ze względu na umiejscowienie trzech siedzeń z przodu projektanci samochodu musieli uporać się z alternatywnym rozmieszczeniem niektórych elementów wyposażenia wnętrza. W miejscu zegarów znalazł się schowek, natomiast prędkościomierz umieszczony został na samym szczycie pulpitu, na prawo od kierownicy - tuż przed środkowym fotelem pasażera. Z kolei hamulec ręczny znajduje się w pobliżu kierownicy, stąd też użytkownik auta będzie musiał przyzwyczaić się do jego obsługi lewą ręką. W Multipli wszystko prezentuje się nieco odmiennie - także dźwignia zmiany biegów, która wyróżnia się małymi gabarytami. W wersjach ekonomicznych pierwszej generacji nie występuje obrotomierz. Dopiero modele po liftingu w 2001 roku zostały wyposażone w zintegrowany tachometr.

Nietypowo, ale nowocześnie

Chociaż Fiat Multipla nie osiągnął zamierzonego sukcesu sprzedażowego, to na rynku wtórnym zadbany samochód używany tej marki może cieszyć się popularnością nie tylko ze względu na konkurencyjne ceny, ale także możliwości, które oferuje przyszłemu użytkownikowi. Fiat Multipla to zdecydowanie szerokie auto, jednak dość krótkie jak na minivana, bowiem jego długość nie przekracza czterech metrów (przy szerokości 1,87 m). Mimo dość nietypowych gabarytów pojazdu, dzięki rozwiązaniom zastosowanym w jego wnętrzu, na uwagę zasługuje 430-litrowy bagażnik. Charakterystyczną cechą Multipli są także bardzo duże lusterka i szyby boczne. Pierwsza generacja Fiata Multipla występowała w czterech wariantach benzynowych 1.6, w tym także z fabrycznie montowanymi CNG i LPG. Jednostki te charakteryzowały się mocą 100 KM. Z kolei trzy silniki Diesla 1.9 JTD zaproponowano z mocą w przedziale 105-115 KM. Pod względem jednostek napędowych druga generacja nie różniła się zbyt wiele od poprzedniczki. Produkowano modele z dwoma wariantami silników benzynowych 1.6 o mocy 100 KM oraz dwoma jednostkami Diesla, odpowiednio: 1.9 JTD 115 KM i 1.9 MultiJet 120 KM. Do tej pory większą popularnością cieszą się właśnie napędy wysokoprężne, które zapewniały większą bezawaryjność i niższe zużycie paliwa. Do zalet samochodu należy niewątpliwie dość precyzyjny układ kierowniczy, a także niskie koszty części zamiennych, których szeroki wybór podyktowany jest kompatybilnością z innymi modelami Fiata.