Znajdź używane Fiat Tipo motocykle na AutoScout24

Fiat Tipo

Fiat Tipo – nowoczesne wznowienie klasycznej serii

Fiat Tipo to tak naprawdę dwa zupełnie niezależne auta wyprodukowane przez tę samą firmę. Pierwsze z nich królowało na drogach w latach dziewięćdziesiątych, wytwarzane przez włoski koncern w latach 1988-1995. Ten Fiat Tipo kwalifikował się jako samochód kompaktowy, ponadto cechowały go kanciaste, charakterystyczne dla tych czasów, linie oraz prostokątne światła przednie. Samochód posiadał pięć drzwi – w tym tylną klapę prowadzącą do przestronnego bagażnika. Jego produkcja zakończyła się ponad dwadzieścia lat temu. Nawet jeśli zainteresowanemu uda się znaleźć egzemplarz w dobrym stanie na rynku wtórnym, będzie on pozbawiony wielu udogodnień, do których przywykli współcześni kierowcy. Dlatego właśnie Fiat Tipo nie jest szczególnie popularny jako samochód używany. Niedawno jednak włoski producent postanowił wprowadzić na rynek całkowicie inny samochód o tej samej nazwie. Pierwotnie miał on rozpocząć swoje życie na drogach jako Fiat Egea. Projektanci zdecydowali jednak się na wykorzystanie starej, dobrze znanej nazwy. Co te dwa auta mają ze sobą wspólnego? Otóż obydwa świetnie sprawdzają się jako samochody miejskie. Ze względu jednak na znaczny odstęp czasu, jaki oddziela ich wkroczenie na rynek, pojazdy różnią się niemal wszystkimi parametrami technicznymi. Całkowicie odmienny jest również krój ich karoserii. O ile Tipo z lat dziewięćdziesiątych posiadał sztywne, geometryczne linie maski, o tyle jego młodszy kuzyn to auto o prawdziwie nowoczesnym designie.

Wielki powrót popularnego hatchbacka

Pierwszy Fiat Tipo opuszczał linie produkcyjne od 1988 do 1995 roku. Pierwotnie był montowany w fabrykach położonych na terenie Włoch – w Piedimonte San Germano oraz Pomigliano d’Arco. Dopiero w późniejszych latach część modeli zaczęto produkować także w tureckim mieście Bursa oraz brazylijskim Betim. Samochód ten został oparty na globalnie dostępnej płycie podłogowej, z której korzystano także podczas tworzenia takich pojazdów jak Fiat Coupe, Lancia Delta II oraz Alfa Romeo 155. Początkowo samochód sprzedawany był jedynie z nadwoziem typu hatchback. W 1990 roku do oferty dodano również wersję kombi. W 1993 roku Fiat Tipo przeszedł minimalny facelifting. Metamorfozie uległy przednie reflektory. Zmieniono także kształt atrapy chłodnicy. Przy okazji zostało wprowadzonych kilka modyfikacji pozytywnie wpływających na bezpieczeństwo modelu. W maju 2016 roku pojawił się nowy samochód pod tą samą nazwą. Całkowicie przemieniony Fiat Tipo debiutował podczas pokazu motoryzacyjnego w Istambule, z kolei prace nad modelem trwały równocześnie we Włoszech i w Turcji. Jego wersja kombi miała swą premierę niespełna rok później podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Co ciekawe, na rynki poza-europejskie wprowadzono ten sam model pod różnymi nazwami. W Meksyku znajdziemy więc właściwie identyczny samochód funkcjonujący jako Dodge Neon. Z kolei w Turcji (która jest po części ojczyzną tego auta) sprzedaje się go pod marką Tofaş. O ile starszy Fiat Tipo zainteresuje właściwie jedynie kolekcjonerów aut retro, o tyle młodsza odsłona modelu jest zbyt nowa, aby funkcjonować na rynku jako samochód używany – niewielu kierowców decyduje się na sprzedaż auta po krótkim czasie użytkowania.

Anachroniczny hatchback i nowoczesny sedan – dwa oblicza Fiata Tipo

Fiat Tipo z lat dziewięćdziesiątych napędzany był silnikiem R4. Starsze modele posiadały gaźnik, który dzisiaj jest uważany za urządzenie właściwie muzealne. W nowszych wprowadzono wtrysk paliwa. Pojemność jednostki napędowej wahała się od 1108 do 1929 centymetrów sześciennych. Wymiary Tipo wynosiły: 3,95 metra (długość), 1,7 metra (szerokość) oraz 1,45 metra (wysokość). Samochód ważył 1230 kilogramów, a jego bagażnik mógł pomieścić do 110 litrów. Pierwszy Tipo posiadał szyberdach i w niektórych wersjach szyby ze szkła barwionego na niebiesko. Co ciekawe, wspomaganie kierownicy i elektroniczny prędkościomierz, urządzenia dzisiaj standardowe, były dostępne jedynie w modelach określanych jako luksusowe. Tipo z 2016 roku dostępne jest z kilkunastoma różnymi jednostkami napędowymi, z czego trzy to silniki wysokoprężne. Kierowcy mogą się również zdecydować na jedną z kilku różnych skrzyń biegów. W ofercie znajdziemy więc układy automatyczne, sześciobiegowe oraz manualne, pięcio- i sześciobiegowe. Samochód jest nieznacznie większy od swojego poprzednika. Jego długość to 4,53 metra, zaś długość i szerokość to odpowiednio 1,79 metra i 1,49 metra. Masa całkowita wynosi 1270 kilogramów, a ładowność nie powinna przekraczać 500 kilogramów. Tipo tej generacji to prawdziwie nowoczesny pojazd. Posiada liczne systemy zwiększające kontrolę nad samochodem i zwyczajnie ułatwiające życie każdego kierowcy. Wymienić tutaj można układ kontroli toru jazdy (ESC) i wspomaganie hamowania awaryjnego (HBA). Oprócz licznych poduszek powietrznych wewnątrz znajdziemy również systemy zwiększające bezpieczeństwo – chociażby układ zapobiegający dachowaniu. W standardzie wielu wersji wyposażeniowych zamontowano też elektrycznie sterowane fotele, radio z dotykowym ekranem oraz systemem Bluetooth.