Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
Jaguar XJ

Limuzyna Jaguar XJ należy do klasyki angielskiej sztuki tworzenia samochodów

Designerzy pojazdów z górnej półki przy pracy nad nowymi pomysłami zawsze muszą natrafić na jakieś problemy, pomyśleć o większych silnikach, zwiększeniu ilości urządzeń elektronicznych i opracować zawsze wysokiej jakości systemy bezpieczeństwa w nadwoziu. Niekiedy prowadzi to do nieco gorszych rezultatów związanych z estetyką. Przy całym szacunku dla ich technicznego know-how, właśnie niemieccy producenci luksusowych samochodów musieli niekiedy w przeszłości podać się szorstkiej krytyce, ponieważ stylistyka ich flagowych modeli był obierana jako przyciężkawa. Brytyjski producent samochodów z tradycjami, czyli Jaguar, wypadał lepiej ze swoim sztandarowym modelem XJ, choć marka musiała w latach 80. schronić się pod skrzydłami przedsiębiorstwa motoryzacyjnego British Leyland w celu zapobiegania problemom jakościowym. Dlaczego? Z prostej przyczyny: stylistyka szczupłej, posiadającej cztery reflektory limuzyny od dnia premiery w 1968 roku prawie w ogóle nie zmieniła swojej zasadniczej formy. Wyróżniki te we wszystkich seriach produkcyjnych odpowiadały cechom dzikiego kota z logo marki, z którego firma Jaguar była znana. Jednak nie tylko ciągłości produkcyjnej zawdzięcza się to, że model Jaguar XJ przez dekady zajmował topowe miejsce w programie brytyjskiego producenta i w ten sposób stał się symbolem angielskiej sztuki tworzenia samochodów.

Jaguar XJ12 to pierwsza na świecie limuzyna z silnikiem V12 V12

Podobnie jak klasyczny samochód z pierwszych lat produkcji (od 1968 do 1992), Jaguar XJ wyprodukowany w latach 1968-1973 należy do pierwszej serii, której powstanie było osobiście nadzorowane przez założyciela przedsiębiorstwa, Sir Williama Lyonsa. Równo z czasem otwarcia limuzyna była oferowana już z dwiema pojemnościami skokowymi silnika do wyboru, jako 6-cylindrowy Jaguar XJ6 i jako XJ12. Model ten miał moc 253 KM (186 kW) i przez długi czas funkcjonował na rynku jako jedyna produkowana seryjnie limuzyna z dwunastoma cylindrami. Podobnie jak w przypadku serii produkowanej między 1973 a 1979 rokiem, kolejna seria została również zaopatrzona w modele z dwoma różnymi rozstawami osi seria. W pierwszej generacji modelu Jaguar XJ pojawiły się na rynku obszernie wyposażone warianty limuzyn pod postacią modeli Sovereign czy Vanden Plas i pod historyczną nazwą Daimler. Najpierw w produkowanej w latach 1979-1992 trzeciej serii nastąpiły daleko idące zmiany w nazewnictwie. Od tamtej pory większość wyższych modeli była dostępna w sprzedaży pod nazwą Jaguar.

Pierwszy model ze sprężarką przejmuje rolę Jaguara XJ12

Pod skrzydłami British Leyland rozwijała się druga generacja modelu Jaguar XJ, która w trzech seriach zjeżdżała z taśmy produkcyjnej od 1986 do 2003 roku. Jednak jeszcze ta uznana za klasyczny samochód limuzyna reprezentowała nieco kanciastą ogólną stylistykę, która była odzwierciedleniem dobrze znanej sylwetki i typowego wizerunku modelu XJ. Przełamaniem tradycji ustanowionej już przy pierwszej serii (1986-1994) były pojazdy wysokiej klasy Souveregin i Vanden Plus Modelle, które zwracały uwagę swoimi prostokątnymi reflektorami. Elektroniczne elementy samochodów, cyfrowe instrumenty pokładowe i aluminiowe silniki o lekkiej budowie należały do najważniejszych modernizacji. Obok różnych pojemności skokowych silnika w modelu XJ6, wynoszących od 2,9 l do 4 l, nowy model od 1993 roku był oferowany także jako XJ12, który miał 6-litrowy silnik o mocy 311 KM (229 kW). W drugiej serii (1994-1997) kształt limuzyny nadal pozostawał zaokrąglony, nawiązując tym samym do poprzednich modeli. Najważniejszymi nowościami w kolejnej serii (1997-2003), która wyszła już za czasów nowego właściciela, koncernu Ford, były wprowadzone w 1997 roku silniki V8, oaz zaimplementowane w modelu XJR po raz pierwszy silnik ze sprężarką, który montowany był w najwyższych modelach samochodów serii XJ12.

Aluminiowa karoseria i mocniejsze silniki poprawiły sportowy charter modelu Jaguar XJ

Z pomocą detali podnoszących sportowy charakter pojazdu, jak na przykład kratownica atrapy chłodnicy oraz zadrukowanie masy, które osiągnięto dzięki zastosowaniu karoserii z lekkiego aluminium, w 2002 roku na rynku pojawiła się trzecia generacja Jaguara XJ, która była produkowana do 2009 roku. Obok silnika V8, który miał pojemność skokową do 4,2 l, w generacji tej pojawił się pierwszy w historii linii modelowej Jaguar XJ, model z silnikiem Diesla. Nowy jednostka napędowa o pojemności 2,7 l miała 6 cylindrów i rozwijała moc 207 KM (152 kW). Dla czwartej generacji modelu, tworzonej od 2010 roku indyjski właściciel Jaguara Tata Motors zapowiedział jeszcze mocniejsze silniki, które w najwyższej wersji miały mieć 5 l pojemności skokowej, i ze sprężarką rozwijać moc 520 KM (375 kW), co miało wprowadzić model Jaguar XJ jako sportową limuzynę do samochodowej wyższej klasy.