Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
jaguar-l.jpg

Jaguar

Jaguar – brytyjski producent samochodów klasy premium – jest rzadkim przykładem usankcjonowania na rynku samochodowym marki za sprawą indywidualnego designu i bez opracowanej przedtem technologii produkcji silników. Założyciel firmy William Lyons (1901-1985) zaczynał jako projektant przyczep do motorów i karoserii dla Austin oraz Fiata, zanim w 1931 roku wprowadzono na rynek coupé S.S.I – pierwszy samochód jego autorstwa. Silniki pochodziły jednak od brytyjskiego producenta Standard, który potem przez wiele lat zaopatrywał Jaguary w silniki. Podpis ręczny Williama Lyona był jednoznaczny. Jego samochody odznaczały się od samego początku podłużną maską oraz płaską, elegancko wyciągniętą karoserią, która stała się znakiem rozpoznawczym marki. Po raz pierwszy Lyon użył nazwy Jaguar przy stworzeniu gamy modeli S.S.100 w 1935 roku. W 1945 roku wykorzystał ją do nazwania swojej wówczas jeszcze nieznanej firmy Jaguar Cars Ltd. Sukcesy w sportach wyścigowych oraz inspirowane nimi modele samochodów sportowych przeznaczone na ulicę, takie jak Jaguar klasy E, skonstruowanie luksusowej limuzyny XJ oraz XK, jak również dokupienie luksusowej marki Daimler pozwoliły Jaguarowi w latach 60. stać się synonimem brytyjskiego stylu życia i sportowej kultury jazdy.

Sportowe samochody Jaguara w wersji coupé i kabrio

Pierwszym produkowanym seryjnie modelem samochodu sportowego marki Jaguar został ten zaprezentowany w 1948 roku XK120 z silnikiem o mocy 119 kW (160 KM), który był produkowany do 1945 roku jako dwuosobowy roadster, coupé i kabriolet z dachem materiałowym. Klasykiem sportowej gamy modeli został Jaguar klasy E, który od 1961 do 1975 roku był oferowany w wersji coupé i kabrio z silnikiem V6 i V12 o mocy 202 kW (275 KM) i który jako oldtimer stał się obiektem pożądanym przez kolekcjonerów. Jego następca, Jaguar XJ-S, został wyprodukowany w ponad 100.000 egzemplarzach w latach 1976-1996 z silnikami o mocy 147 kW (198 KM) i silnikami V12 o mocy 243 kW (330KM). Model ten uchodzi za samochód sportowy Jaguara, który odniósł największy sukces w historii marki. Tytułem najszybszego samochodu świata cieszył się przez długi okres czasu Jaguar XJ220, produkowany w niewielkich ilościach w latach 1992-1994, który dzięki silnikowi o mocy 399 kW (542 KM) osiągał zawrotną prędkość 341 km/h. W serii produkcyjnej XK Jaguar oferował od 1996 roku samochody sportowe w wersji coupé i kabriolety z silnikiem V8 o mocy 306 kW (416 KM). W Jaguarze XKR-S po raz pierwszy zastosowano silnik z kompresorem, który rozpędzał samochód do 280 km/h. Modele Jaguara z serii XK otrzymały od 2005 roku karoserię całkowicie wykonaną z aluminium.

Limuzyny Jaguara z kompresorami i silnikami Diesla

Po limuzynach Jaguar Mark, których modele były dostępne na rynku w latach 1948-1969 i które obecnie są sprzedawane jako klasyki w iście „koneserskich” cenach, Jaguar wprowadził swoją limuzynę XJ najwyższej klasy. W trzech seriach produkcyjnych tego modelu od 1969 roku do 1992 pojawił się Jaguar XJ Mark z silnikami 2,8 l, 3,4 l oraz 4,2 l, które osiągały moc 151 kW (205 KM). W 1972 roku paleta silników poszerzyła się o silnik V12 o mocy 186 kW (253 KM). W 1986 roku producent wprowadził na rynek całkowicie na nowo skonstruowanego XJ40, który był produkowany do 1994 roku i sprzedawany z jeszcze bardziej luksusowym wyposażeniem niż Jaguar Sovereign. Kolejne wersje Jaguara XJ były po raz pierwszy w 1994 roku napędzane silnikiem z kompresorem o mocy 235 kW (320 KM), a następnie jednostką Diesla Twin Turbo V6 o pojemności 2,7 l.

Pod rządami Forda Jaguar rusza w kierunku klasy średniej

Po tym jak od połowy lat 60. Jaguar był zarządzany przez państwową firmę British Leyland na spółkę z Roverem, amerykański producent samochodów Ford zdobył w 1989 większość udziałów firmy. W 2008 roku Ford sprzedał brytyjskiego producenta z tradycjami indyjskiemu koncernowi Tata. Jaguar pod egidą Forda poszerzył od 1999 roku swoją paletę modeli klasy S o sportową limuzynę wyższej klasy średniej, w której odżyły zaokrąglenia modeli Jaguar Mark z lat 60. Jaguar klasy S był produkowany w latach 1999-2007 z różnymi silnikami benzynowymi i silnikiem Diesla o mocy 152 kW (207 KM). Odchodził on od Jaguara XF, który stylistycznie nawiązywał do eleganckiej linii Jaguara XK coupé wyższej klasy. Od 2001 roku wraz z wprowadzeniem na rynek Jaguara klasy X, koncern włączył do swojego programu po raz pierwszy samochód klasy średniej. W klasie X znalazła się limuzyna oraz – co było nowością u Jaguara – kombi.