Przejdź do głównej zawartości
Peugeot RCZ

Samochody coupé należą do programu Peugeota od lat 60. XX wieku

Wersje coupé francuskiego producenta z tradycją Peugeot od lat 60. były stałym elementem programu produkcji samochodów. Jednak przez długi czas Francuzi ograniczali się do dużych, przestronnych modeli. Wersje dwudrzwiowe z mocno spadzistym dachem powstawały zazwyczaj na bazie serii produkcyjnych klasy średniej, jak na przykład Peugeot 407. W przypadku mniejszych modeli firma postawiła na kompromis między wersją cabrio i coupé. Zwłaszcza kabriolety ze stalowym dachem Peugeot 308 CC i mniejsza wersja dwudrzwiowa, czyli Peugeot 208 CC, odniosły sukces na rynkach międzynarodowych.

Kabriolety ze stalowym dachem stają się zalążkiem sportowej wersji coupé Peugeota RCZ

Wraz z wprowadzeniem kabrioleta ze stalowym dachem w 2000 roku Francuzi byli pierwszymi producentami, którzy postawili na te lepiej przystosowane do warunków zimowych otwarte modele. Wraz z rozwojem takiej techniki istniała w zasadzie wiedza techniczna o tym, jak skonstruować mały sportowy samochód coupé i zaoferować w ten sposób nową dla Peugeota klasę samochodów. Prace projektowe rzeczywiście się rozpoczęły i w 2010 roku można było dostarczyć nowy projekt. Po upływie kilkudziesięciu lat Francuzi zrezygnowali jednak z ukształtowanej przez kody liczbowe nomenklatury: sportowy coupé otrzymał nazwę Peugeot RCZ, która miała podkreślać sportowy wizerunek.

Peugeot RCZ zostaje opracowany przez niemieckiego projektanta Reinmöllera

Dla francuskiego producenta Peugeot RCZ był premierą pod kilkoma względami. Była to sportowa wersja coupé marki z lwim emblematem i stanowiła zarazem nową generację i rozszerzenie programu samochodów. Poza tym Peugeot znalazł sobie do produkcji zewnętrznego partnera. Nowe sportowe coupé produkowane były na zlecenie przez firmę Magna Steyr w Austrii. Podstawę dla skonstruowanego jako wersja 2+2-miejscowa Peugeota RCZ stanowił model kompaktowy Peugeot 308. Za stylistykę odpowiadał w dużej mierze Niemiec Boris Reinmöller, który od 2000 roku pracował w zespole kreatywnym Peugeota.

Peugeot RCZ pokazuje nowe oblicze marki Peugeot

Przy tworzeniu sportowej wersji coupé Reinmöller uwzględnił zalecenia dla nowego oblicza marki, przejawiającego się w powstających w tym czasie modeli Peugeota. Konkretnie oznaczało to wydłużone przednie reflektory w kształcie elipsy oraz podzieloną, węższą osłonę chłodnicy zamiast ogromnej paszczy rekina, która była wcześniej charakterystyczna dla wielu samochodów marki Peugeot. Ze swoimi krótkimi występami oraz mocno zaokrągloną przednią i tylną częścią Peugeot RCZ posiadał jednocześnie istotne cechy sportowego coupé.

Wyraźne uwypuklenia dachu stają się charakterystyczne dla wyglądu Peugeota RCZ

Własne akcenty stylistyczne osiągnął posiadający zaledwie 4,30 m długości, ponad 1,84 m szerokości i tylko 1,36 m wysokości samochód coupé dzięki swojej konstrukcji dachu. Charakterystyczne uwypuklenia po stronie kierowcy i przedniego pasażera podkreślają dynamiczny wizerunek Peugeota RCZ. Było to jednak coś więcej niż sztuczka stylistyczna. Dzięki uwypukleniom dachu można było bowiem zoptymalizować aerodynamikę. Także pasażerowie zyskali na wyjątkowym ukształtowaniu dachu. Wewnątrz samochodu dostępna była większa ilość miejsca na głowę.

Wersje silników w modelu Peugeot RCZ

W przypadku silników Peugeota RCZ producent postawił na czterocylindrowe zespoły napędowe z turbudoładowaniem o odpowiedniej prędkości obrotowej. Oferowane były dwa silniki benzynowe o mocy do 200 KM (147 kW) oraz silnik Diesla o pojemności 2,0 l, który umożliwiał w modelu Peugeot RCZ osiągnięcie maksymalnej mocy 163 KM (120 kW).