Przejdź do głównej zawartości
Peugeot 308

Wraz z Peugeotem 308 Francuzi wprowadzają w 2007 roku nowy model kompaktowy

Czym dla Niemca Volkswagen Golf, tym dla Francuzów z końcem lat 60. stały się modele Peugeota z serii 300. Połączony w 1976 roku francuski koncert Peugeot- Citroën wraz z pojawieniem się Peugeota 304 w 1969 roku pokrył pojemny rynek samochodów kompaktowych modelami o różnych wersjach nadwozia: limuzynami, kombi i kabrioletami z klasycznym dachem materiałowym. Wraz z zaprezentowanym w 2003 roku Peugeotem 307 CC w wersji kabrio coupé Francuzi wprowadzili w segmencie samochodów kompaktowych zsuwane dachy stalowe, które okazały się na wielu rynkach europejskich hitem sprzedaży. Był to przepis na sukces, który sprawdził się także w nowej generacji, sprzedawanej już pod nazwą Peugeot 308 w 2007 roku.

Peugeot 308 – limuzyny i kombi o dynamicznym designie

Peugeot 308 o długości 4,27 m i szerokości 1,81 m charakteryzował się dużymi gabarytami i w porównaniu do swojego poprzednika był większy od 7 do 8 cm. Ponieważ konstruktorzy zmniejszyli jednocześnie wysokość samochodu z 1,51 m do 1,49 m, nowe modele skorzystały na dynamicznym wyglądzie, który został podkreślony ekstremalnie wyciągniętymi reflektorami z bezbarwnego szkła oraz potężną osłoną chłodnicy. Produkcję Peugeota 308 zapoczątkowały jesienią 2007 roku limuzyny w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Z początkiem roku wszedł na rynek model kombi, tradycyjnie sprzedawany jako Station Wagon (SW), który poza szklanym dachem panoramicznym oferował dwa miejsca zapasowe w części bagażowej, tak że Peugeot 308 mógł zmieścić aż do siedmiu pasażerów.

Modele Peugeot 308 z silnikiem benzynowym

Wśród najczęściej sprzedawanych modeli pięciodrzwiowych Peugeot oferował model bazowy z silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1,4 l i mocy 70 kW (95 KM), który umożliwiał osiągnięcie 182 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosiło według danych producenta około 6,4 l (przy emisji 155 g dwutlenku węgla na kilometr). Stworzony we współpracy z BMW silnik benzynowy o pojemności 1,6 l był oferowany – w zależności od rodzaju skrzyni biegów – w czterech zakresach mocy, od 88 kW (120 KM), przez 103 kW (140 KM), 110 kW (150 KM), aż do silnika z turbodoładowaniem o mocy 128 kW (175 KM), który pozwalał Peugeotowi 308 osiągnąć imponującą prędkość 225 km/h.

Peugeot 308 z silnikami Diesla

Także w przypadku jednostek napędowych z zapłonem samoczynnym stały do wybory cztery wersje, które występowały w kombinacji z pięciobiegową ręczną skrzynią biegów, mechanizmem automatycznego uruchamiania oraz elektrycznie sterowaną przekładnią. Zaprezentowany w 2009 roku topowy silnik Diesla o mocy 103 kW (140 KM) spełniał już normę Euro5 i zużywał przeciętnie 5,5 l paliwa (emitując CO2 na poziomie 144 g/km). Model podstawowy o pojemności skokowej 1,6 l dysponował mocą 66 kW (90 KM) i za sprawą swojego zużycia paliwa około 4,5 l na 100 km (i emisji CO2 120 g/km) stanowił najbardziej ekonomiczną wersję Peugeota 308.

Peugeot 308 w wersji kabrio coupé

Najmłodszy z serii Peugeot 308 CC został wprowadzony na rynek z początkiem sezonu letniego jako kabriolet z elektrohydraulicznie opuszczanym dachem stalowym. Lifestyle’owy kabriolet był produkowany z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l, który potrafił wykrzesać z siebie moc 88 kW (120 KM) i rozpędzać kabriolet coupé do 195 km/h. Jednostka zużywała średnio 6,9 l na 100 kilometrów (159 g/km CO2). Peugeot 308 CC w wersji z silnikiem Diesla miał w programie silnik o pojemności 1,6 l i mocy 82 kW (112 KM) oraz silnik 2,0 l o mocy 103 kW (140 KM). Model topowy osiągał prędkość maksymalną 208 km/h i zużywał średnio 5,9 l na setkę, emitując do atmosfery 155 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Warto dodać, że wszystkie silniki montowane do Peugeota 308 w wersji kabrio coupé spełniały wymogi normy Euro5.