Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
pontiac-aztek-l-01.jpg

Pontiac Aztek

Amerykańscy producenci zdołali zgromadzić pod wspólnym szyldem jednego przedsiębiorstwa wielu różnych marek, w przeciwieństwie do europejskich czy azjatyckich firm. Koncern General Motors (GM) nabył dziesiątki niegdyś niezależnych marek z branży motoryzacyjnej. Zaletą takiej strategii była możliwość konstruowania wielu modeli przy wykorzystaniu tej samej platformy, które pod względem designu i osiągów można było dostosować do zapotrzebowania poszczególnych spółek-córek. Ponadto zagraniczne filie GM takie jak Opel zyskiwały szansę, by opracowywać nowe produkty niezależnie od centrali, co pozwalało lepiej sprostać wymaganiom lokalnych europejskich rynków. Specjalnie na amerykańskie rynki GM opracowywał jednak modele wspólnie z markami takimi jak Chevrolet, Buick, Saturn, Oldsmobile czy Pontiac. Z reguły pojazdy marek współpracujących trafiały na rynek jako pojazdy blisko spokrewnione z siostrzanym modelami. Nie oznacza to jednak, że zmieniano jedynie logotypy. Przykładowo Pontiac miał tradycyjnie odpowiadać za świeżość projektów i sportowe modele produkowane przez inne marki GM.

Zróżnicowany design produkowanego od 2001 do 2005 roku SUV-a Pontiac Aztek

Wprawdzie modele współdzieliły techniczne komponenty i wyposażone były w silniki z zasobów GM, jednak pod względem formy i wyposażenia były całkiem odrębne. Pontiac wykorzystał tę swobodę działania, aby skierować ofertę ku młodszej klienteli swoich partnerów, a tym samym ukształtować tożsamość marki. W myśl tej koncepcji na przełomie millenium Pontiac rozwinął swoją paletę Sport Utility Vehicles (SUV-ów), wprowadzając w 2001 roku na amerykański rynek auto znane jako Aztek. Pojazd nie został jednak długo w programie producenta. Już latem 2005 roku w Meksyku zakończono produkcję pięciodrzwiowego auta. Powodem był fakt, iż design SUV-a był różnie odbierany, co okryło SUV-a Pontiaca specyficzną sławą.

Niektórzy uważają, że Pontiac Aztek to najbrzydsze auto świata

Ekstrawagancki, innowacyjny, interesujący – w tak pozytywny sposób życzliwi użytkownicy określali model Aztek. W fachowej prasie oraz wynikach badań przeprowadzonych w USA ten średniej wielkości SUV cieszył się mniej pochlebną opinią. W okresie produkcji od 2001 do 2005 roku Pontiac wielokrotnie zdobywał tytuł najbrzydszego auta świata, najbrzydszego samochodu stulecia, czy wręcz najbrzydszego auta wszechczasów. Pojazdy produkowane w dużych seriach rzadko wywoływały takie reakcje, spotykając się z dezaprobatą. Obdarzony praktycznymi cechami SUV-a i specjalnym wyposażeniem przystosowanym do spędzania czasu wolnego Camper został odsunięty na dalszy plan. Zupełnie inaczej postrzegany był siostrzany model Azteka, który zjeżdżał z taśmy pod szyldem spółki-córki GM Buick pod nazwą Rendezvous. Powód: na potrzeby Buick konstruktorzy zrealizowali koncepcję bardziej konwencjonalnego SUV-a, który nie przejął elementów designu kontrowersyjnego Azteka.

Dwudzielny przód i wysokie nadwozie hatchback zdominowały wygląd Pontiaca Aztek

Swój szczególny charakter Aztek zawdzięczał niecodziennemu ukształtowaniu przodu i tyłu. W przedniej części designerzy zastosowali stopniowanie dające efekt dwudzielnej maski z nałożoną górną częścią. Ponadto w dwudzielnej osłonie chłodnicy zamontowano w tylnej części asymetrycznie ułożone reflektory. Maskę wyposażono w dwa wloty powietrza oraz oddzielnie wbudowane kierunkowskazy umieszczone nad reflektorami. Niemal pozioma osłona przedniego zderzaka z czarnego tworzywa sztucznego wraz z wbudowanymi światłami przeciwmgielnymi wizualnie tworzyła trzecią płaszczyznę. Równie niestandardowo Aztek wyglądał z tyłu. Auto w tylnej części zdominowane było przez bardzo wysokie nadwozie hatchback i stromo opadającą linię dachu z dużą tylną szybą. W pierwszej fazie produkcji SUV Pontiaca dodatkowo zyskał okalające karoserię panele ochronne o wysokości sięgającej połowy drzwi, które kolorystycznie oddzielono od nielakierowanych zderzaków z szarego tworzywa sztucznego. W drugim etapie produkcji od 2002 roku Pontiac zjeżdżał z taśmy w łagodniejszej odsłonie, a elementy dołączane do karoserii były lakierowane w kolorze pojazdu. Montowany seryjnie spojler dachowy miał nadać agresywnej stylistyce tyłu nieco dynamicznego charakteru.

Dzięki wyposażeniu dodatkowemu Pontiac Aztek sprawdza się jako model campingowy

Choć plastikowe panele ochronne budziły kontrowersje pod względem estetycznym, podkreślały one założenie producenta, który wprowadzając na rynek Azteka miał na celu zaprezentowanie praktycznego auta codziennego użytku, które sprawdzi się również w czasie wolnym podczas jazdy po nieutwardzonej nawierzchni. Ponadto na życzenie Pontiac oferował Azteka w wersji z napędem na cztery koła oraz specjalnym wyposażeniem, które miało pozwolić lepiej cieszyć się czasem wolnym. Opcjonalnie klienci mogli zamówić auto z wyposażeniem campera, do którego należała niewielka lodówka, namiot czy dmuchane materace, które można było napełnić powietrzem przy pomocy kompresora zamontowanego na pokładzie. Dodatkowo pojazd można było zamówić ze specjalnymi uchwytami na sprzęt sportowy w postaci rowerów czy kajaków. Pięciosiedzeniowy Pontiac zapewniał wystarczająco dużo miejsca na takie akcesoria. Dzięki wysokości przekraczającej 4,62 m, szerokości niespełna 1,87 i wysokości niemal 1,70 m Aztek wpisywał się w wymiary typowe dla amerykańskich SUV-ów średnich rozmiarów.

Pontiac wyposażył Azteka i edycję Rallye w silniki V6

Ze względu na to, że w koncernie GM Pontiac był odpowiedzialny za sportowe modele, Amerykanie również ten model wyposażyli w potężne silniki. Zastosowano jednostki V6 o pojemności skokowej 3,4 litra, które pozwalały osiągnąć ponad 1,7-tonowemu SUV-owi moc do 188 KM (138 kW). Jak na tę klasę pojemności skokowej silnika oraz amerykańskie warunki nie była to jednak najwyższa wartość, lecz Pontiac chciał za pomocą tego pojazdu ukierunkować swoje działania na młodszą grupę docelową, w świadomości której Aztek miał ugruntować swoją pozycję jako model początkowy SUV-a. Aby podkreślić sportowy image, producent uzupełnił program Azteka w 2003 roku o wersję Rallye, w której podwozie umieszczono głębiej oraz zamontowano większy tylny spojler. Ponadto w sportowej odsłonie Aztek zyskał siedemnastocalowe felgi oraz grill w kolorze pojazdu. Takie modyfikacje nie miały jednak znaczącego wpływu na kontrowersyjny ogólny wygląd modelu, więc w związku z dalszym spadkiem obrotów w 2005 roku GM zdecydowało o wstrzymaniu produkcji Pontiaca Aztek.