Zanim europejscy producenci odkryli Indie jako niezwykle obiecujący rynek zbytu, szczególnie dla aut małych i kompaktowych, rodzimy koncern Tata, którego początki sięgają 1870 roku, wykorzystał potencjał gospodarczy szybko rozwijającego się subkontynentu. Już w 1945 roku powołano do życia Tata Motors Ltd. Początkowo produkcja obejmowała lokomotywy, maszyny budowlane i pojazdy użytkowe. Brak technicznego know-how spowodował, że w latach pięćdziesiątych nawiązano współpracę z niemieckim producentem Daimler-Benz. Trwała ona aż do połowy lat 90. XX wieku, kiedy Hindusi rozpoczęli licencyjną produkcję osobowych Mercedesów.
Od początku lat 80. Tata coraz częściej wypuszcza na rynek własne produkty i modele. Już w 1971 roku inżynierowie marki zaprezentowali skonstruowany przez nich silnik z wtryskiem paliwa. Niecałe dziesięć lat później rozpoczęto produkcję samochodów ciężarowych. W latach 90. koncern Tata zaprezentował całkowicie własne modele: Tata Sumo to auto terenowe, a Tata Indica to samochód osobowy. Od tej pory firma plasuje się w czołówce motoryzacyjnej Indii. Produkcja obejmuje zarówno pojazdy użytkowe, vany, autobusy, jak również auta osobowe, którym koncern poświęca coraz więcej uwagi.
Hindusi kupują segment pojazdów użytkowych od Daewoo w Korei Południowej, w Europie przejmują Jaguara, a w Ameryce Północnej Land Rovera. Celem jest zwiększenie sprzedaży własnych modeli na rynkach zagranicznych. W Europie Tata koncentruje się najpierw na rynku włoskim, hiszpańskim i polskim. Drzwi do tych sektorów otworzyć miało małe auto Tata Nano, które Hindusi nazywali najtańszym autem świata i z wielkim sukcesem sprzedawali u siebie.
Produkowany od 2009 roku Tata Nano stał się więc pierwszym modelem wprowadzanym na europejskie rynki. W wyższym segmencie oferowano sprzedawany od 1998 roku Tata Indica, który po dziesięciu latach zastąpiony został modelem Tata Vista. W 2002 roku wprowadzono na rynek limuzynę z nadwoziem typu hatchback oraz wersję kombi modelu Tata Indigo. W 2009 roku producent zaprezentował nową generację tego modelu pod nazwą Tata Manza, oferowaną z nadwoziem typu sedan.
Paletę modeli koncern Tata poszerza o auta terenowe. W 2008 roku Sumo Grande zastępuje wcześniejszy model Tata Sumo. Jest to nowa generacja samochodów typu Sport Utility Vehicle (SUV), oferujących wyższy komfort użytkowania. Dużym SUV-em jest produkowany od 1998 roku Tata Safari, a mniejszym model Tata Aria. W ofercie producenta są także pick-upy Tata Xenon i Tata 207.
W segmencie pojazdów użytkowych Tata może zaoferować pojazdy w każdej klasie wagowej. Pierwszym modelem w kategorii lekkich aut dostawczych był Tata Ace, który sprzedawano w różnych wersjach nadwozia. Ofertę uzupełniają busy serii Tata Magic i Tata Winger z miejscem dla siedmiu pasażerów.