Przejdź do głównej zawartości
Tesla Model S

Sportowa limuzyna Tesla Model S to zero emisji spalin i dodatkowa energia

Podczas gdy duże firmy produkujące samochody, elektryczne pojazdy i auta oparte o technikę hybrydową na początku skutecznie reklamowały je jako niszowe modele – ze względu na to, że były w stanie obniżyć ich średnią wartość zużycia paliwa we flocie – pochodzące z Kalifornii start-upowe przedsiębiorstwo Tesla w 2003 roku w swoim założeniu skupiało się na znacznie bardziej ambitnym celu: nowicjusz z Krzemowej Doliny obwieścił rychły koniec silników spalinowych w przemyśle samochodowym. Inżynierowie firmy Tesla dlatego właśnie chcieli skoncentrować się na rozwoju energooszczędnych i niezawerających szkodliwych substancji, zasilanych elektrycznie napędów na dużą produkcyjną skalę. Po prawie pięciu latach prac konstrukcyjnych Amerykanie zaprezentowali w 2008 roku pojazd Tesla Roadster, pierwszy e-model, dla którego brytyjski producent samochodów sportowych Lotus stworzył podstawę konstrukcyjną. Swoje pierwsze kompletnie własne osiągnięcie Kalifornijczycy zaprezentowali potem latem 2012 roku i była to pięciodrzwiowa sportowa limuzyna, która uplasowała się w wyższej klasie samochodów, zaś w sprzedaży zawitała na rynek europejski w 2013 roku pod nazwą Tesla Model S. Dostępny w opcji napęd na wszystkie koła był oferowany w Europie już na początku 2015 roku w pojazdach Tesla o trzech poziomach mocy. Warto przyjrzeć się szczególnym cechom działania tego wolego od emisji spalin modelu S to. Sportowa limuzyna mogła dzięki dwóm dodatkowym siedzeniom zostać rozbudowana do rodzinnej wersji z siedmioma fotelami, zaś na należących do firmy Tesla stacjach szybkiego ładowania można było za darmo uzyskać energię elektryczną.

Silniki elektryczne w pojazdach Tesli dbają o zrywność

Zawarte w ofercie darmowe tankowanie na stacjach ładowania Tesli było dostępne tylko dla obu najwyższych modeli, które weszły do sprzedaży jako Model S 85 i P 85. Wydajność akumulatorowa (85 kWh) z roku modelowego 2015 dostarczała moc 476 KM (350 kW), podczas gdy model Tesla S 85 oraz wyposażony w mniejszą baterię model podstawowy S 60 miały maksymalną moc 387 KM (285 kW). Z takim potencjałem mocy, który osiągały te limuzyny wyższej klasy, i dzięki różnym e-bateriom, ich prędkość maksymalna oscylowała wokół wartości 190 km/h i 210 km/h. Te osiągi były jednak wciąż poniżej poziomu, który oferowały porównywalne pojazdy ze standardowymi silnikami spalinowymi. Jeśli zaś chodzi o zachowanie zrywności, bezpośrednio reagujące silniki elektryczne Modelu S udowodniły, że spełniają sportowe wymagania i nie zostają w tyle za konkurencją z napędami benzynowymi lub wysokoprężnym: w zależności od wyposażenia, Tesla Model S osiągał prędkość 100 km/h w czasie od 4,4 s do 6,2 s.

Zasięg i czas ładowania dla elektrycznego samochodu Tesla Model S

Maksymalny zasięg dla Modelu S 85 był zależny od rodzaju drogi oraz indywidualnego stylu jazdy i wynosił około 500 kilometrów. Model S zaopatrzony w mniejszą baterię (60-kWh) mógł przejechać co najwyżej 375 km. Aby w pełni załadować ten pojazd, należało zostawić go wpiętego w domową sieć elektryczną albo w gniazdko prądu trójfazowego na całą noc lub skorzystać ze stacji szybkiego ładowania. Ładowanie samochodu za pomocą urządzeń marki Tesla trwało średnio 20 minut. Tyle czasu wystarczało, aby załadować 50% energii. Żeby znowu pełna pojemność akumulatora mogła być wykorzystana, Model S musiał być podłączony do prądu nieco ponad godzinę. Aby bardziej przyspieszyć proces ładowania, Model S można było wyposażyć w podwójną ładowarkę, dzięki której wydajność ładowania zwiększała się z 11 kW do 22 kW, toteż czas potrzebny do pełnego naładowania samochodu skracał się o połowę.

Napęd na cztery koła oraz autopilot w Tesla Model S dostępne od 2015 roku

W 2015 roku producent w linii pojazdu Model S poprawił stronę techniczną samochodu. Jako opcję dla wszystkich wariantów dodano napęd na obie osie. Do tego producent Tesla postanowił montować seryjnie na tylnej osi drugi elektryczny, a na przedniej drugi elektroagregat. Dodatkowe rozwiązania techniczne przyniosły także autopilota zintegrowanego z systemem wspomagania, z którego pomocą ultradźwiękowe czujniki i kamery wspierały różnego rodzaju zadania, a były to między innymi działające niezależnie asystent parkowania bądź system ostrzegający przed wypadkiem. Poza tym w drugiej fazie produkcji samochodu marka Tesla obrała sobie za cel przygotowanie niezależnego sytemu sterowania pojazdem. Obsługa funkcji pokładowych była dostępna za pomocą 17’’ ekranu dotykowego Tesli.

Tesla Model S – sportowa limuzyna o klasycznej stylistyce

Innowacyjny napęd, inteligentne zarządzenie pojazdem, przygotowywany z myślą o przyszłości system pokładowy – z taką strategią kalifornijski producent chciał w wielu obszarach przodować na polu nowoczesnych motoryzacyjnych rozwiązań. Jeśli chodzi o stylistykę pojazdu Tesla Model S, twórcy inspirowali się współczesną modą, choć w kształcie nadwozia wyraźnie widać wpływy włoskie. Model S reprezentował klasycznie elegancką sportową limuzynę, która szczególnie z przodu była niebywale okazała, zaś z tyłu przemodelowane błotniki stanowiły dosłowne odbicie tego eleganckiego stylu. Designerzy stworzyli dla Modelu S przednią część w taki sposób, że chromowane obramowanie optycznie zamykało atrapę chłodnicy, chociaż ta, dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego, właściwie w ogóle nie była potrzebna. Sylwetka Modelu S wyróżniała się długim opadającym dachem, dzięki czemu auto zyskiwało sportowy charakter pojazdu coupé. Szeroka pokrywa bagażnika z wielkopowierzchniowym przeszkleniem i kompaktowo zakończony wydech i zintegrowany zderzak wykańczały dynamiczny wygląd Modelu S.

Pojazdy z serii Model S oferowały aż siedem miejsc dla pasażerów

Jeśli chodzi o wymiary, Model S mieścił się w ramy typowe dla swojej klasy. Z długością wynoszącą prawie 5 m, rozstawem osi niespełna 3 m oraz szerokością 1,96 m, miał rozmiary charakterystyczne dla klasycznej limuzyny, która oferowała przestronne siedzenia dla pięciu osób. Ponieważ producent Tesla w Modelu S chciał połączyć sportowy charakter pojazdu z codzienną używalnością, rozszerzył więc możliwości wykorzystywania samochodu i umieścił w nim aż siedem siedzeń. W ten sposób dzięki dużej klapie bagażnika, pod łagodnie opadającą linią dachu, zmieściły się dwa fotele dla dzieci, na które miejsce zostało wygospodarowane z przestrzenie bagażowej.

Model Tesla S z baterią o ogromnej pojemności

Ponieważ model S miał za zadanie służyć jako siedmioosobowe rodzinne auto, musiał mieć także zdolność do gromadzenia energii dla napędu elektrycznego, co inżynierowie Tesli rozwiązali za pomocą zainstalowanego w podłodze, oszczędzającego przestrzeń, płaskiego akumulatora. Łącznie około 800 komórek litowo-jonowych zostało umieszczonych w płycie podłogowej samochodu. W ten sposób w bagażniku do dyspozycji było prawie 750 litrów przestrzeni ładunkowej. A ponieważ e-silniki zostały umieszczone na osiach samochodu, pod maską urządzono przestrzeń, która dodatkowo dawało 150 litrów na przewożenie bagażu.