Przejdź do głównej zawartości
BMW 525

BMW 525, czyli jakość i moc w jednym

Historia BMW serii 5 odzwierciedla zmiany zachodzące na rynku samochodów klasy wyższej średniej w ostatnich kilkudziesięciu latach. Śledząc dzieje serii 5, można zauważyć momenty, w których BMW wprowadzało rozwiązania wychodzące naprzeciw potrzebom klientów lub je kreujące. BMW 5 jest popularne jako samochód używany. Szczególnie interesujące dla nabywców może okazać się BMW 525 plasujące się w samym środku oferty koncernu. Co piąty używany egzemplarz oferowany do sprzedaży to właśnie 525. Około 90% aut BMW serii 5 na rynku wtórnym to pojazdy wyprodukowane w XXI wieku. Starsze samochody wzbudzają zainteresowanie kolekcjonerów lub osób chcących nabyć dobrze wyglądający i niedrogi samochód.

BMW 525 w XX wieku

Osoba chcąca kupić używany samochód BMW 525 powinna zrozumieć filozofię przyświecającą produkcji tego modelu i poznać historię całej serii 5. Według różnych danych, nabywców znalazły blisko 3 miliony egzemplarzy BMW 5. W tym czasie niemiecki koncern rozpoczął i zakończył produkcję trzech generacji tej serii oraz udanie wprowadził na rynek jej czwarte wcielenie. Przez pierwsze 20 lat BMW trzymało się sprawdzonej recepty na sukces w klasie E. Oferta obejmowała 4-drzwiowego sedana dostępnego wyłącznie z napędem na tył. Samochód zapewniał przestrzeń do wygodnego podróżowania dla 5 osób, a jego bagażnik był jednym z większych w klasie. Jako produkt klasy premium, BMW serii 5 skutecznie rywalizowało z autami segmentu E takich marek, jak Mercedes, Audi, Volvo czy Saab. Istotną kartą w talii BMW 5 była wersja 525, która odnosiła sukcesy rynkowe - w przypadku pierwszej (model E12 w latach 1972-81), drugiej (model E28 od 1980 do 1988 roku) generacji piątki. Początek lat 90-tych XX wieku to czas otwarcia rynku wschodnioeuropejskiego oraz okres, w którym coraz więcej konkurentów zagraża pozycji BMW 5, a bezpieczeństwo zaczyna być jednym z kluczowym czynników przy wyborze pojazdu. Wtedy również upada mit, że prestiżowy samochód używany przez zamożnego użytkownika musi być sedanem. Odpowiedzią BMW na te wyzwania było wprowadzenie modelu E34. Auto uznano za jeden z najbezpieczniejszych pojazdów w swojej klasie. Samochód miał solidną konstrukcję, serynie montowany ABS i poduszki powietrzne dla kierowcy oraz pasażera. Jego atutem była krótka droga hamowania. Po raz pierwszy koncern BMW wprowadził model kombi pod nazwą Touring. Wtedy także w ofercie BMW 5 pojawiła się wersja z napędem na 4 koła o symbolu iX. BMW 525 dostępne było zarówno jako sedan i kombi z napędem na tylną, jak i na obie osie. Do napędu 525 tej generacji stosowano benzynowe albo wysokoprężne silniki.

BMW 525 przełomu wieków

Produkowane od 1995 roku BMW 525 generacji czwartej można nazwać samochodem na miarę początku XXI wieku. Jako samochód używany cieszy się ono dużym zainteresowaniem. Auto miało sprostać dotychczas wypracowanym przez BMW standardom i wyznaczać trendy rynkowe. Dobrym przykładem jest wersja Touring, w której zaproponowano nowe w tej klasie rozwiązanie w postaci możliwości wyłącznie tylnej szyby, a nie tylko całej klapy. Samochód przeszedł zabieg wizualnego odświeżenia w 2000 roku. BMW 525 tej generacji oferowano z silnikami typu diesel oraz jednostkami benzynowymi. BMW 525tds 2.5 dysponowało mocą 143 KM i umożliwiało rozwinięcie prędkości 211 km/h. Prędkość 100 km/h można było osiągnąć w czasie 10,4 s. Na 100 km pojazd zużywał średnio 8,1 l oleju napędowego. W roku 1999 swojego poprzednika zastąpiło, oferujące lepsze parametry użytkowe, BMW 525d z motorem 2.5 o mocy 163 KM, które pozwalało na osiągnięcie 100 km/h w czasie 8,9 s. Maksymalna prędkość dla tej wersji to 219 km/h, a średnie zużycie paliwa wynosiło 6,7 l/100 km. Benzynowe BMW 525i dysponowało silnikiem 2.5 o mocy 192 KM. Samochód można było rozpędzić do 238 km/h, a prędkość 100 km/h osiągnąć w czasie 8,1 s. Auto zadowalało się 9,4 l paliwa na 100 km.

BMW 525 XXI wieku

BMW serii 5 o kodzie fabrycznym E60 (sedan) i E61 (kombi) zadebiutowało w roku 2003. Bryłę auta zaprojektował amerykański designer Edmund “Chris” Bangle. Niemal całe zawieszenie wykonano z aluminiowych komponentów. Monachijski koncern zaoferował możliwość zamówienia egzemplarzy wyposażonych w rozwiązania dostępne dotychczas wyłącznie w najbardziej luksusowym modelu marki, czyli BMW 7. Przykładem takiej dodatkowej opcji może być używany system, który w nocy, dzięki kamerom na podczerwień, pozwala wyświetlić na specjalnym ekranie obraz sięgający dalej niż pozwala na to zasięg światła reflektorów. Poddane w 2007 roku lekkiemu faceliftingowi auto produkowano przez 7 lat, wyposażając je w wersji 525 w 4 jednostki napędowe. W BMW 525i montowano benzynowy silnik 2.5 o mocy 192 lub 218 KM. Pozwalały one na rozpędzenie samochodu do 100 km/h w czasie odpowiednio 7,9 i 7,2 s oraz osiągnięcie prędkości 235 i 245 km/h. W obu przypadkach spalanie przekraczało nieznacznie 9 l/100 km. Motory wysokoprężne, które oferowano w BMW 525d, to jednostka 2.5 i 3.0. Pierwsza zapewniała moc 177 KM i przy średnim spalaniu na poziomie 7 l/100 km pozwalała na osiągnięcie prędkości 100 km/h ciągu 8,1 s oraz rozpędzenie auta do 230 km/h. Silnik 3.0 odznaczał się lepszą kulturą pracy oraz bardziej wyśrubowanymi osiągami przy średnim spalaniu 6,2 l/100 km. Moc 197 KM zapewniała osiągnięcie 100 km/h w ciągu 7,6 s i prędkość maksymalną 237 km/h.

Współczesność BMW 525

Zgodnie z nową polityką BMW, jego szósta generacja nosi kod fabryczny zaczynający się literą F. I tak - kombi oznaczono symbolem F11, a wersję sedan F10. Nadwozie, produkowanego od 2010 roku i poddanemu odświeżeniu w 3 lata później BMW serii 5, zaprojektował Polak Jacek Frohlich. Wspomniany facelifting dotyczył między innymi obniżenia wlotu powietrza, zastosowania we wszystkich wersjach ksenonowych lamp przednich oraz zamontowania w lusterkach kierunkowskazów. W tej generacji BMW serii 5 oferowane były auta z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną o 8 przełożeniach. Po raz pierwszy w historii modelu, BMW 525 nie zostało wyposażone w motor benzynowy. Tym razem koncern BMW nie zdecydował się na określenie mianem 525 auta z inną pojemnością. Dwie nowoczesne wysokoprężne jednostki napędowe, oferowane w wersji 525d ,to silnik 2.0 i 3.0 o mocy odpowiednio 218 i 204 KM. Oba pozwalają rozpędzić pojazd do prędkości 243 km/h, a 100 km/h osiągnąć w czasie odpowiednio 7,0 lub 6,3 s. BMW 525 jest, jako samochód używany, godne polecenia. Solidność wykonania, jakość i poziom technologiczny silników, w przypadku zadbanych egzemplarzy, zapewniają bezproblemową eksploatację aut nawet o przebiegu znacznie przekraczającym 200 000 km. Sporym atutem modelu jest duży bagażnik w wersji sedan i tylko nieco mniejszy, ale foremny, przedział bagażowy w kombi. Na rynku wtórnym dominują auta w specyfikacji europejskiej. Przed podjęciem decyzji warto przestudiować listę wyposażenia, gdyż nabywcy nowych BMW 525 mieli do wyboru wiele opcji dodatkowych.