Przejdź do głównej zawartości
BMW 525D

BMW 525d - auto dla koneserów komfortu

BMW 525d to samochód napędzany jednostką wysokoprężną należący do piątej serii aut produkowanych przez amerykański koncern motoryzacyjny BMW. Produkcja modeli wyposażonych w silnik Diesla o pojemności 2,5 l rozpoczęła się w 1995 roku od modelu określanego symbolem E39 i zakończyła w 2017 roku wariantem o kodzie fabrycznym F10. Na przestrzeni lat producent wprowadził na rynek pojazdy w dwóch wersjach nadwozia: 4-drzwiowego sedana oraz 5-drzwiowe kombi. Tym, co wyróżniało auta 5 serii była nieszablonowa sylwetka projektowana przez wybitnych designerów, między innymi Japończyka Joji Nagashima, Włocha Davide Arcangeli oraz Polaka Jacka Frohlicha. Opływowe kształty oraz mocno zarysowana linia bagażnika sprawiły, że pojazd zyskał drapieżny i nieco sportowy sznyt. Do dziś samochód używany wyróżnia się wśród innych aut w swojej klasie, co w połączeniu z solidną konstrukcją i bezawaryjnym silnikiem czyni go łakomym kąskiem dla fanów motoryzacji. Uwagę kierowców przykuwa też wysoki poziom bezpieczeństwa, znajdujący odzwierciedlenie w testach zderzeniowych Euro NCAP. Do jego największych konkurentów zaliczają się: Mercedes-Benz W210, Audi A6, Alfa Romeo 166 oraz Jaguar XF.

Silnik, który obronił się na przestrzeni kilkudziesięciu lat

BMW z motorem 525d zadebiutowało na rynku w 1995 roku modelem oznaczonym symbolem E39. W 2000 roku przeprowadzono drobny facelifting pojazdu. Auto zyskało nowe lampy przednie i tylne o bardziej nowoczesnym kształcie, listwy boczne oraz zmodyfikowany zderzak. Trzy lata później zakończono jego produkcję. Koncern wprowadził kolejny model serii 5 oznaczony E60, który był również dostępny z 2,5-litrowym silnikiem Diesla. BMW 525d zyskało zawieszenie zbudowane wyłącznie z aluminiowych komponentów, regulowane amortyzatory oraz aktywny układ kierowniczy. W 2007 roku samochód przeszedł kosmetyczny facelifting. Ostatni egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej w 2010 roku, kiedy w salonach pojawiło się BMW 525d kolejnej generacji oznaczone symbolem fabrycznym F10. Jego oficjalna premiera odbyła się w 2009 roku na stadionie olimpijskim w Monachium. Trzy lata po debiucie pojazd został poddany drobnym modyfikacjom. Zmieniono grill i obniżono wloty powietrza w przedniej części. Dodano także kierunkowskazy na lusterkach. W standardzie znalazły się ponadto lampy ksenonowe. Produkcja modelu zakończyła się w 2017 roku.

Wygoda i bezpieczeństwo

Wszystkie egzemplarze BMW 525d gwarantowały maksymalną wygodę prowadzenia. We wnętrzu znalazła się skórzana tapicerka oraz materiały wykończeniowe najwyższej jakości. Producent zatroszczył się o dostateczną ilość miejsca nie tylko dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, ale także dla osób podróżujących na tylnej kanapie. Na uwagę zasługiwało ponadto świetne wyciszenie kabiny zapewniające komfort jazdy nawet przy dużych prędkościach. Koncern zadbał też o rozbudowaną elektronikę. Nawet w wersjach z 1995 roku kierowcy mogli liczyć na klimatyzację, system ESP, czujnik deszczu oraz elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wielofunkcyjną kierownicę czy tempomat. Kupując samochód używany z serii F10, przyszły właściciel zyska między innymi iDrive, bezkluczykowy starter, a także system do jazdy w nocy z funkcją rozpoznawania osób. BMW 525d posiada też znakomicie zestrojone zawieszenie. Z przodu znalazł się podwójny wahacz poprzeczny z kolumną resorującą, z tyłu - oś wielowahaczowa. O bezpieczne i komfortowe zatrzymywanie pojazdu dbają z kolei wentylowane tarcze hamulcowe.

525d - oszczędna i dynamiczna jednostka wysokoprężna

BMW 525d po raz pierwszy pojawiło się w salonach samochodowych w 1995 roku. Montowany pod maską modelu oznaczanego symbolem E39 silnik Diesla o pojemności 2,5 litra wyposażony w bezpośredni wtrysk common rail osiągał moc 163 KM przy 4000 obrotów na minutę. Rozwijał przy tym maksymalną prędkość dochodzącą do 219 km/h, zaś przyspieszenie do setki zajmowało mu 8,9 sekundy. Na tle innych jednostek napędowych wyróżniał się dobrą dynamiką i niewielkim spalaniem wynoszącym niespełna 7 l oleju napędowego na 100 km. Od 2003 roku pod maską BMW 525d praacowała 2,5-litrowa jednostka wysokoprężna generująca moc 177 KM i rozwijająca szybkość dochodzącą do 230 km/h. Jej niewątpliwym atutem była wytrzymałość i bezawaryjna eksploatacja. Fanom dynamicznej jazdy producent zadedykował z kolei BMW 525d z trzylitrowym motorem Diesla o mocy 197 KM, w którym setka na liczniku pojawiała się w niespełna 7,6 sekundy, zaś zużycie oleju napędowego nie przekraczało 6 l na 100 km. W ostatniej generacji oznaczanej symbolem fabrycznym F10 znalazły się dwa rodzaje silników 525d. Pierwszy z nich posiadał pojemność 2,0 l i moc 218 KM, co pozwoliło rozpędzić pojazd do 100 km/h w 6,9 sekundy. Druga, 3-litrowa jednostka napędowa osiągała moc 204 KM i prędkość maksymalną dochodzącą do 236 km/h. Jej zaletą była trwałość oraz niskie spalanie, powodujące, że BMW 525d pozwalało cieszyć się jazdą nie tylko na długich dystansach, ale także na zatłoczonych ulicach miast.