Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

BMW E36

BMW E36 od lat cenią sobie kierowcy, dla których na drodze liczy się przede wszystkim prędkość. Nie bez znaczenia bywa także nieszablonowy, a jednak bardzo niemiecki design, do którego dołączono niezłe jednostki silnikowe, dobry napęd i właściwości jezdne. Czasem trudno uwierzyć, że debiut jednego z najpopularniejszych aut w naszym kraju przypadł na 1990 rok.

BMW E36 – „charakterne” auto, sportowy sznyt

Używany BMW E36 to samochód, który bez trudu spotkać można na polskich drogach – zarówno w mniejszych miejscowościach, jak i większych aglomeracjach. Auto bawarskiego koncernu przyciąga uwagę użytkowników, którzy szukają szybkiego pojazdu „z charakterem”. BMW E36 od razu wpada w oko klientom, którzy gustują w niemieckich samochodach i mają szczególną słabość do sportowych linii. To typowa „Bawarka” – niełatwo znaleźć równie dynamiczne kształty nadwozia, które od dekad urzekają kolejne pokolenia kierowców. E36 stanowi idealną propozycję dla użytkowników, którzy czerpią przyjemność z solidniejszego „nadepnięcia” pedału gazu. BMW serii 3 to auto dla zdecydowanych, którzy doskonale wiedzą, czego szukają na rynku samochodów używanych i potrafią to precyzyjnie wyartykułować. Wśród licznych wersji modelu i szerokiej palety silnikowej spokojniejsi kierowcy również znajdą coś dla siebie. Nabywcy, którzy oczekują oszczędnego spalania, sięgają po niemal równie popularne diesle lub nieco słabsze motory, które potrafią pracować ekonomicznie. Pierwsze propozycje BMW E36 pojawiły się w salonach sprzedaży w 1990 roku, ale produkcję rozpoczęto już jesienią 1989. Ówcześni klienci mieli do dyspozycji odmianę 325i z nadwoziem typu sedan, niedługo potem do oferty dołączyły też wersje 318i i 320i, a także coupé – szczególnie wyczekiwane przez amatorów opływowych, subtelniejszych linii. Dwa lata od debiutu na rynku pojawiło cabrio – łakomy kąsek dla miłośników jazdy bez dachu, z wiatrem hulającym we włosach. W 1993 roku przyszła pora na wersję, która zyskała przychylność pań i miano „kobiecego” compactu. Kolejny rok wzbogacił BMW serii 3 o kombi (touring). Sedan i kombi zaprojektowano w ten sposób, by komfortowo, bez problemu podróżowały w nich 4 osoby – na wyprawy kierowca może zabrać rodzinę lub paczkę przyjaciół. Wersje specjalnie wydłużono o 23 cm w stosunku do nadwozi typu coupé czy compact. Touring, czyli kombi, długością dorównuje sedanowi, ale rozstaw osi upodabnia wersję raczej do kompaktu. Właściciele używanego BMW touringa chwalą ciekawy design auta, który do dziś przykuwa spojrzenia fanów motoryzacji. Elegancką sylwetkę zyskano pewnym kosztem przestrzeni bagażowej, która liczy sobie 370 l. Jednak dla wielbicieli wersji nie stanowi to szczególnego problemu, ponieważ bagażnik w nieskomplikowany sposób powiększa się do rozmiarów 1320 l (wystarczy położyć oparcia tylnych siedzeń). BWM E36 wzbudza żywe zainteresowanie miłośników solidnych napędów na tylne koła, zwłaszcza sedan zyskał sobie niesłabnąca popularność. Nie bez przyczyny seria 3 stała się punktem wyjścia do konstrukcji aut wyścigowych, rajdowych, czy tzw. drift wozów. Z pewnością również dlatego kolejne wersje modelu wywołują szybsze bicie serca kierowców, którzy przepadają za widowiskowymi stylami jazdy.

Kultowe M3 i motory z werwą

Charakter samochodu zależy w głównej mierze od silnika zamontowanego pod maską. Nabywcy używanego BMW E36, którzy myślą o motorach charakteryzujących się sporą mocą, powinni wykazywać się solidnymi umiejętnościami w prowadzeniach pojazdów. Jednak każdy, kto potrafi w pełni wykorzystać potencjał jednostek, z pewnością ulegnie magii „temperamentnego” modelu. Wśród słabszych odmian silnikowych wymienia się typy 316 o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM. Podstawowy, 4-cylindrowy motor benzynowy nie wykazuje specjalnych osiągów, ale wyróżnia go niskie zużycie paliwa. Podobna kultura pracy cechuje jednostkę 1.8 8v o mocy 113 i 115 KM. Kierowcy, którzy nie wyobrażają sobie życia bez diesla, mogą zwrócić uwagę na mało awaryjny typ 325 td o mocy 115 KM. Miłośnicy marki BMW stoją na stanowisku, że prawdziwa radość podróżowania zaczyna się od silników 6-cylindrowych. Adrenaliny dostarcza nawet najsłabszy motor 2.0 o mocy 150 KM, który setkę osiąga w niecałe 10 s. Jednak znacznie lepsze przyspieszenie oferują jednostki 323i (170 KM) i 325i (192 KM) z motorem 2.5 R6, który spala podobną ilość paliwa. Koneserzy serii 3 komplementują silniki za cichą pracę, zwłaszcza w porównaniu do ich 4-cylindrowych odpowiedników. Nabywcy, spragnieni mocnych wrażeń i zawrotnych prędkości, powinni rozważyć auta z jednostką 2.8 o mocy 193 KM (328i), którą wprowadzono w 1995 roku. Jednak prawdziwe emocje zapewnią dopiero motory, w które zaopatrzono M3. Od 1992 do 1995 w tej odmianie montowano silnik 3.0 o mocy 286 KM, który „setkę” osiąga w 5,9 s i może rozwinąć nawet 250 km/h. W 1995 roku M3 wyposażano już w motor o pojemności 3,2 l i mocy 321 KM, dzięki któremu zawrotny sprint do 100 km skrócił się o kolejne pół sekundy. Wersje do dziś imponują fanom motoryzacji, którzy kochają czuć siłę pojazdu i podróżować szybko, bez ograniczeń. Nieczęsto spotyka się je na rynku samochodów używanych. Mimo to prawdziwi „łowcy” okazji potrafią uzbroić się w cierpliwość i poświęcić sporo czasu na poszukiwania wymarzonego modelu. Amatorzy BMW E36, którzy zwracają szczególną uwagę na ekonomiczne walory auta, mogą zastanowić się nad zakupem diesla i wybrać dobrze zaprojektowany 2.5 tds o mocy 143 KM.

BMW E36 – radość z każdego kilometra podróży

Standardowe wyposażenie w „trójce” u progu lat 90-tych nie obejmowało wiele. Nieco później w podstawowych wersjach BMW E36 zaczęto montować ABS i wspomaganie kierownicy. Poduszka powietrzna dla kierowcy pojawia się już w odmianach z 1992 roku. Pasażer mógł liczyć na podobne udogodnienie od 1995 roku. Nie we wszystkich modelach samochodów znajduje się również klimatyzacja, jednak miłośnikom kultowego modelu zwykle bardziej zależy na dobrych silnikach, nadwoziu wykonanym z niemiecką dokładnością oraz na przyjemności, jaką dostarcza każdy kilometr pokonanej drogi. Charakterystyczny dla serii napęd na tylną oś sprawia, że pojazd prowadzi się w wyjątkowy sposób, o jaki trudno w innych autach tej samej klasy. Nie wszystkie polskie drogi zostały zadowalająco odrestaurowane, dlatego większość samochodów używanych może mieć problemy z zawieszeniem. Jednak do zalet modelu BMW E36 należy dodać bardzo umiarkowane ceny oryginalnych części. Ze względu na mało skomplikowaną elektrykę ewentualne naprawy czy udoskonalenia w warsztatach nie stanowią istotnego obciążenia finansowego dla właścicieli. Co prawda, od debiutu pierwszej wersji BMW E36 upłynęło już sporo czasu, ale w ofertach pojazdów używanych wciąż zdarzają się zadbane „perełki”. Konstruktorzy modelu zatroszczyli się o staranne wykończenie auta i solidnie wykonane części, zamontowane pod maską. To nadal szybki, elegancki, typowo niemiecki pojazd. I choć na „karku” ma kilka dekad, pozwala nieustannie cieszyć się jazdą. Właściciele cenią jego walory zarówno podczas rodzinnych podróży, jak i samotnych wypraw w miejsca, gdzie można bezpiecznie i bez ograniczeń rozwijać prędkość. I poczuć, charakterystyczny dla BMW E36, smak prawdziwej wolności.