Znajdź używane Citroen C4 Cactus motocykle na AutoScout24

Citroen C4 Cactus

Wraz z modelem C4 Cactus Citroën realizuje futurystyczną koncepcję samochodów

Należący od lat 70. XX wieku do koncernu Peugeot francuski producent samochodów Citroën w czasach swojej przedsiębiorczej niezależności więcej niż jeden raz okazał się trendsetterem. Jakiego samochodu potrzebuje człowiek – to pytanie zadawali sobie Francuzi już w pierwszych latach powojennych, a w roku 1949 wraz z modelem 2CV zaprezentowali nadający się do codziennego użytkowania pojazd ekonomiczny, w którym technikę i wyposażenie zredukowano do minimum. W wyższej lidze wystąpił w połowie lat 50. XX wieku Citroën DS, który wraz ze swoją nowatorską techniką hydrauliczną wprowadził do klasy średniej nieznany dotąd komfort jazdy. „Kaczka” i „Bogini” napisały historię samochodów, a w ciągu dziesięcioleci po zakończeniu ich produkcji wciąż pojawiały się plotki, że Citroën planuje nowoczesnego następcę dla tego czy innego kultowego modelu. Co prawda producent chciał ożywić model DS jako własną serię produkcyjną w roku 2010 i na życzenie wyposażał swoje małe samochody C1 w dach zwijany, inspirowany przez 2CV. Jednak o powrocie historycznych ikon Citroëna nie mogło być mowy. Zamiast tego inżynierowie koncernu PSA zaprojektowali dla marki koncepcję, która miała dać aktualną odpowiedź na stare pytanie o przyszłość samochodu. Francuzi nazwali swój model przyszłości C4 Cactus, który został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie jako samochód koncepcyjny w roku 2013. Citroën Cactus zapewnił sobie rozgłos niezwykłym pojawieniem się na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Większą niespodzianką było jednak to, że futurystycznie zapowiadający się pojazd pokazowy jako owoc serii C4, prawie niezmieniony przejęto do produkcji seryjnej i już rok po premierze na targach wprowadzono do sprzedaży.

Minimalistyczna filozofia za Citroënem C4 Cactus

Podczas gdy inni producenci właśnie w klasie małych samochodów postawili na zabawę i styl życia, Citroën nie obawiał się wprowadzać na rynek modelu Cactus wraz z jego nieco filozoficznym duchem. Zamiast reklamować się mocą koni mechanicznych, wartościami przyspieszenia, aspektami bezpieczeństwa lub podłączonymi do sieci dodatkami multimedialnymi, Francuzi chcieli zwrócić się do grupy klientów kierujących się przy zakupie samochodu raczej rozumem i postawić na codzienną funkcjonalność modelu C4. Z tym związana była rezygnacja z często zbytecznych elementów wyposażenia, która odzwierciedlała się w minimalistycznej ogólnej koncepcji samochodu Cactus. Racjonalne miały swój wyraz także w zamontowanych podzespołach technicznych: zastosowane zespoły napędowe małego samochodu miały być przede wszystkim efektywne, aby utrzymać koszty eksploatacji na niskim poziomie. A z modelem trzylitrowym Citroën spełnił także to wymaganie. Efektywność miała miejsce także w przypadku detali takich jak układ mycia szyb, w którym w wyniku specjalnej techniki spryskiwania zmniejszono o połowę zużycie płynu do spryskiwaczy, zapewniając równocześnie dobrą widoczność podczas samego procesu mycia.

Do wnętrza modelu C4 Cactus Citroën chce wprowadzić oryginalne detale

Oczywiście z ogłoszonym przez markę Citroën minimalizmem związane było z jednej strony obniżenie kosztów produkcji. Ale z drugiej strony projektanci samochodu C4 Cactus wprowadzili kilka akcentów, aby zrekompensować utratę zwykłych części wyposażenia przez zamontowanie oryginalnych detali. Tak więc zamiast tradycyjnych, masywnych klamek drzwi z tworzywa sztucznego Cactus otrzymał lekkie uchwyty znane z toreb podróżnych. W nieposiadającym prawie przełączników kokpicie, zamiast zwykłego podręcznego schowka po stronie przedniego pasażera umieszczono dużą skrytkę, otwierającą się w górę. Zamontowana w tym miejscu w innych samochodach poduszka bezpieczeństwa otrzymała w modelu C4 Cactus swoje położenie w konstrukcji dachu nad siedzeniem przedniego pasażera. Umieszczoną zwykle w obszernej osłonie z tworzywa sztucznego tablicę przyrządów zastąpiono cyfrowym wskaźnikiem na korzyść prostokątnej ramy wyświetlacza przy oszczędności miejsca i materiału. A 7-calowy ekran dotykowy przejął zadania realizowane tradycyjnie przez przyciski obrotowe i przełączniki. W ten sposób w modelu Cactus za pomocą komputera pokładowego mogły być centralnie sterowane funkcje radia, układu klimatyzacji, układu nawigacji i systemów wspomagających. Kolejna szczególna cecha wyposażenia wnętrza Citroëna: w wersji z automatyczną skrzynią biegów producent wykorzystał zwolnione przez brak gałki dźwigni zmiany biegów miejsce, aby na życzenie wyposażyć model Cactus w stałe przednie siedzenie.

Poduszki powietrzne nadają nadwoziu Citroëna C4 Cactus indywidualny charakter

Przy długości 4,16 m i rozstawie osi 2,60 m C4 Cactus przewyższa typowe wymiary dla modelu klasy kompaktowej. Dzięki koncepcji nadwozia francuski wyrób różni się jednak wyraźnie od innych modeli samochodów w swojej klasie. Odpowiedzialne za to były przede wszystkim umieszczone po bokach poduszki powietrzne, które dzięki swojej elastyczności miały powstrzymywać mniejsze uderzenia i w ten sposób chronić drzwi przed wgnieceniami. Citroën nazwał zaprojektowaną dla modelu Cactus innowację jako panele ochronne Airbump, które zastosowano także jako wkłady pod reflektorami z przodu i z tyłu. Poduszki powietrzne, które można było zamówić w kolorze kontrastowym do lakieru, nadawały Cactusowi wyraźny własny charakter. Nietypowy był poza tym mocno zaokrąglony przód kompaktowego Citroëna, w którym diodowe światła do jazdy w dzień w formie szczeliny umieszczone były bezpośrednio pod maską silnika wykonaną z lekkiego materiału – aluminium. Szeroki słupek C, reling dachowy i wykończone tworzywem nadkola o wyglądzie crossowym dopełniły wizerunek modelu C4 Cactus, dostępnego w momencie wejścia na rynek w roku 2014 w czterech liniach wyposażenia: Start, Live, Feel oraz Shine.

Jako samochód z silnikiem Diesla Citroën C4 Cactus staje się niemal trzylitrowcem

Jako samochody z samozapłonem Francuzi oferowali model C4 Cactus z silnikami czterocylindrowymi w dwóch stopniach mocy. Najbardziej ekonomiczna wersja z zespołem napędowym zoptymalizowanym w celu efektywniejszej pracy, cechująca się mocą 99 KM (75 kW), ograniczała się – zgodnie z danymi producenta – do średniego zużycia paliwa na poziomie 3,1 l na 100 km, co odpowiadało emisji CO2 na poziomie 82 g/km. W tradycyjnej wersji Cactus z tym wyposażeniem silnika zużywał średnio 3,4 l na 100 km (przy emisji CO2 wynoszącej 89 g/km). Alternatywę dla modeli dostarczanych z ręczną skrzynią pięciobiegową stanowiła w programie Citroëna wersja z automatyczną skrzynią biegów o mocy 92 KM (68 kW), która zużywała przeciętnie 3,5 l oleju napędowego i emitowała 92 g/km CO2. Wszystkie samochody z silnikiem Diesla pochodzące z serii C4 plasowały się w klasie efektywności energetycznej A+ i – tak jak pojazdy benzynowe C4 Cactus – spełniały wytyczne normy Euro 6.

Trzycylindrowe silniki benzynowe dla serii produkcyjnej C4 Cactus

Dla samochodów benzynowych serii C4 Cactus Citroën wprowadził nową generację silników trzycylindrowych, które weszły do programu w trzech stopniach mocy. W wersji podstawowej Francuzi wyposażyli modele pięciodrzwiowe w zespół napędowy o pojemności 2,2 l, który mógł osiągnąć moc do 75 KM (55 kW). W mocniejszych wersjach silniki trzycylindrowe modelu Cactus osiągały moc 82 KM (60 kW) lub 110 KM (81 kW).