Znajdź używane Citroen CX motocykle na AutoScout24

Citroen CX

Citroën CX w roku 1974 zastępuje legendarnego Citroëna DS

Na początku lat 70. francuski producent zaprezentował sportowe coupé, Citroëna SM. Była to realizacja wizji inżynierów po zakończeniu produkcji legendarnego Citroëna DS. Francuzi współpracowali wówczas z włoskim producentem aut sportowych Maserati. Rezultat tej kolaboracji, czyli Citroën SM, zjechał z taśmy produkcyjnej w niewielkiej liczbie egzemplarzy i był dość specyficznym samochodem. Jego płaska klinowa linia i koncepcja wnętrza zarysowały jednak pewien trend stylistyczny, co potwierdził model wyższej klasy średniej, który wszedł do seryjnej produkcji i w roku1974 pod nazwą Citroën CX pojawił się w sprzedaży. Pierwszy CX był fastbackiem, zaś od roku 1975 w ofercie producenta znalazł się także wariant kombi CX Break. Model ten aż do zakończenia produkcji limuzyn w 1989 roku stanowił najważniejszą pozycję w palecie propozycji wyższej klasy średniej. Tę koncepcję stylistyczną konstruktorzy kontynuowali także w innych projektach, na przykład w bardziej kompaktowym Citroënie BX.

CX w wersji limuzyna oraz kombi to wyjątkowo poszukiwane oldtimery

Ze względu na nowinki techniczne takie jak na przykład hydropneumatyczne zawieszenie oraz dzięki uważanej za ponadczasową stylistyce wczesne roczniki CX mimo sporej ilości wyprodukowanych egzemplarzy są tak samo poszukiwane na rynku jako oldtimery: poprzednik Citroën DS i limuzyna cabrio Citroën 2CV. Wysokie ceny osiągają szczególnie rzadsze wersje kombi Citroëna CX Break, które wyjeżdżały z fabryki także jako auta siedmioosobowe z trzecim rzędem siedzeń oraz wersje luksusowe limuzyn. Modele te zachowane w dobrym stanie to już dziś motoryzacyjna klasyka. Także tak zwane youngtimery tej serii mają potencjał i wciąż zyskują na wartości.

Futurystyczna deska rozdzielcza Citroëna CX w pierwszych latach produkcji

CX fabrykowany we Francji zjeżdżał z taśmy produkcyjnej w latach1974-1985, natomiast jego druga generacja w latach 1985-1991. Ani modele limuzyn, ani kombi mimo tak długiego okresu produkcji nie przeszły znaczących zmian. Pierwsze CX różniły się od modeli późniejszych jedynie detalami. Późniejsze pojazdy otrzymały szersze plastikowe zderzaki w stosunku do tych z lat 70., które miały charakterystyczne chromowane zderzaki. Najbardziej widoczna zmiana dotyczyła wnętrza: zamiast futurystycznej deski rozdzielczej ze wskaźnikami w kwadratowych oknach umieszczonych w rzędzie, druga generacja otrzymała tradycyjne okrągłe wskaźniki.

CX – wysokoprężne i turbodoładowane jednostki napędowe

Pierwsze CX wyjeżdżały na trasę ze znanym jeszcze z Citroëna DS czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2,0 lub 2,2 l. Późniejsze modele posiadały już mocniejsze napędy z wtryskiem i turbodoładowaniem. Najwyższą prędkość 220 km/h osiągały turbodoładowane wersje benzynowe Citroën CX GTi o pojemności 2,5 l. W latach 80. CX z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,5 l, osiągające 200 km/h uchodziły za topowe wersje wyższej klasy średniej. W roku 1991 ostatnie modele tej generacji zjechały z taśmy produkcyjnej we Francji jako Citroën CX Break wyposażone w jednostkę napędową o pojemności 2,5 l.