Przejdź do głównej zawartości
Dacia Logan

Dacia Logan – przestronne auto miejskie

Dacia to marka o rumuńskim rodowodzie, niemal od początku swojego istnienia ściśle powiązana z Renault. Początki samochodów tego typu sięgają 1968 roku. Już w dwa lata od powstania pierwszej fabryki, gdy jeszcze Dacia nosiła nazwę Mioveni, zaczęto sprowadzać komponenty z Francji. Obecnie rumuński producent oferuje szeroką gamę samochodów opartych na wysokiej jakości częściach Renault. Dacia Logan, miejskie auto cechujące się relatywnie niską w stosunku do wydajności ceną, została wprowadzona na rynek w roku 2004. Zadebiutowała podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Za jej projekt w znacznej mierze odpowiedzialny jest koncern Renault. Do konstrukcji samochodu zostały wykorzystane elementy modeli Clio II (zawieszenie), Modus (płyta) oraz Thalia (silnik). Do 2015 roku Dacia Logan została sprzedana w ilości 2,1 miliona egzemplarzy. Bogactwo odmian, w jakich jest dostępna, sprawia, że cieszy się wyjątkowo dużą popularnością w Europie. Model ten produkowany jest także w innych częściach świata, chociażby w Rosji, Meksyku oraz Iranie, ale niekiedy pod całkowicie inną nazwą. Poza Starym Kontynentem samochód o identycznej budowie oraz parametrach bywa sprzedawany jako Renault Logan, Symbol lub Tonda.

Szeroka gama wersji nadwoziowych Dacii Logan – od sedana do pick-upa

Dacia Logan weszła na rynek jako sedan. W tej wersji była produkowana od 2004 do 2012 roku. Pomimo że minęło kilka lat od ostatniego odświeżania wizerunku, auto dalej cieszy się znacznym zainteresowaniem kierowców. Jego parametry gwarantują długą żywotność i sprawiają, że Logan świetnie sprawdza się jako samochód używany. Dacie tego typu z poszczególnych lat mogą się znacznie od siebie różnić. W 2006 roku dokonano pierwszej modernizacji, polegającej w głównej mierze na faceliftingu. Poprawione zostały przytłoczenia tylnej klapy oraz klosze reflektorów. Usprawniono także system hamulcowy oraz skrzynię biegów. Budżetowa, miejska Dacia kolejną metamorfozę przeszła w 2008 roku. Tym razem wróciła na rynek jako Nowy Logan. Ponownie dokonano faceliftingu, w którym modyfikacji uległy zderzak, osłona wlotu powietrza oraz tylna klapa bagażnika. Największą zmianą wewnątrz auta była zmodernizowana deska rozdzielcza. Na kolejną metamorforzę przyszło czekać aż do 2012 roku – wtedy podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu zaprezentowana została Dacia Logan II. Zdecydowanie uatrakcyjniono jej wygląd i parametry. Pierwszy samochód tego typu, jaki pojawił się na rynku, był sedanem. Do sprzedaży jednak wprowadzono kilka innych wersji nadwoziowych. W latach 2007-2012 Dacia Logan była produkowana jako van pozbawiony części szyb i tym samym przypominający furgonetkę. Na rynku europejskim pojazd pojawił się też w wersji kombivana (MCV). Najbardziej chyba oryginalną odmianą tego samochodu jest pick-up, którego fabrykowano w latach 2007 do 2012 na rynek południowo-afrykański.

Dacia Logan – auto z gwarancją niezawodności

Przez lata powstało kilka całkowicie różnych wersji nadwoziowych Dacii Logan. Różnią się one od siebie nie tylko gabarytami i wyglądem, ale też wyposażeniem i silnikiem. Dlatego właśnie bardzo trudno jest jednoznacznie zdefiniować parametry techniczne tego samochodu. Klasyczny, miejski sedan mierzy 4,25 metry długości oraz 1,76 metra szerokości. Jego wysokość to 1,52 metra przy masie wahającej się w okolicach 975-1075 kilogramów. Pozostałe wersje naturalnie są zauważalnie wyższe, dłuższe oraz cięższe. Od początku swojego istnienia Dacia Logan była sprzedawana z dwoma podstawowymi odmianami silników – Diesla oraz benzynowym. Ten pierwszy zamontowany został w przeważającej części modeli. Moc silnika Dacii Logan wynosić może od 68 do 105 KM. Prędkość maksymalna samochodu waha się pomiędzy 146 i 183 km/h przy przyspieszeniu do setki w czasie od 10,2 do 12,7 sekundy. Kierowcy decydujący się na zakup Dacii Logan mogą liczyć na wiele udogodnień. Wspomaganie kierownicy zdecydowanie ułatwia zachowanie kontroli nad pojazdem. O bezpieczeństwo pomoże zadbać ABS z dodatkowym systemem nagłego hamowania AVU. W samochodzie zamontowano liczne poduszki powietrzne. Jedna z nich oczywiście chroni kierowcę. Pozostałe znajdziemy także przed siedzeniem pasażera (możliwość dezaktywacji) oraz po bokach samochodu (ochrona głowy i klatki piersiowej). Wszyscy doskonale wiemy, że bezpieczeństwo jest jedną z najważniejszych cech samochodu. Niewiele jednak mniej istotna jest wygoda. Dacia Logan oferuje komfortowe, regulowane zagłówki. Każdy palacz na pewno ucieszy się z tego, że auto posiada demontowaną zapalniczkę i popielniczkę. Dacia Logan jest wyjątkowo niezawodnym pojazdem. W 2007 roku gazeta l Automobile Magazine opublikowała ranking zestawiający ponad 120 różnych modeli pod kątem niezawodności. Logan uzyskała 19 na możliwych 20 punktów, dzięki czemu zapewniła sobie pierwsze miejsce w kategorii aut kompaktowych. Nawet po latach użytkowania świetnie sprawdza się na drogach.