Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
dacia-l.jpg

Dacia

Osoby poszukujące możliwie najatrakcyjniejszego cenowo auta wcześniej czy później trafiają na Dacię. Ta marka samochodów z rumuńskiego regionu zwanego Wołoszczyzną myśli przede wszystkim praktycznie. Jej przystępne cenowo pojazdy nie są wprawdzie tak komfortowe, jak niemieckie luksusowe auta, ale nie są one też jedynie tanie. U Dacii próżno szukać szerokiego wyboru akcesoriów i spektakularnego designu. Jednak zarówno w przypadku używanych, jak i nowych aut można stwierdzić, że lepszego auta za niższą cenę praktycznie nie da się kupić. Jest tu jednak małe „ale”. Chociaż cena samochodu jest nieprawdopodobnie niska, kierowca musi iść na kilka ustępstw. Atmosfera dobrobytu nie jest celem Dacii, a wyposażenie wewnątrz jest z reguły uwarunkowane czystą wydajnością. Jednak gdy chodzi o to, co w nowoczesnym aucie najważniejsze, nie trzeba obawiać się ograniczeń. Komfort jazdy ma w przypadku Dacii kluczowe znaczenie. Również w używanych pojazdach technika jest wysoko rozwinięta, a ich jakość jest wyjątkowo wysoka nawet w przypadku samochodów z drugiej ręki. Dacia nie jest już światowym liderem, jednak Ci, którzy kalkulują na zimno z pewnością znajdą w propozycjach rumuńskiej marki praktyczne auto na co dzień.

Wyjątkowo popularne, używane modele Dacii

Komfort zapewniany przez poszczególne modele Dacii zależy w używanych autach od poziomu wyposażenia. Duża część dodatkowego ekwipunku nie jest oferowana na samym początku. Jednak wszystkie modele, począwszy od Dustera aż po Sandero, mają jedną cechę wspólną, mianowicie są bardzo trwałe. W przeciwieństwie do marek premium Dacia nie traci znacząco na wartości. Jest ku temu powód. Jako spółka - córka firmy Renault rumuński producent odwołuje się do sprawdzonych technologii. Pojazdy nie wygrywają wprawdzie konkursów innowacyjności, ale są doskonale przystosowane do bezproblemowego pokonywania autostrad, szos i miejskich ulic. Przedstawiamy trzy modele Dacii, w przypadku których używane auta są tak samo przekonujące jak nowe egzemplarze. Dacia Duster z tyłu Dacia Duster z przodu Dacia Duster : Duster to SUV Dacii, który wszedł na rynek w 2010 roku. Bazę stanowi płyta podłogowa B0 od Renault, którą stworzono sześć lat wcześniej na potrzeby Renault Clio. Na Ukrainie, w Rosji i na Bliskim Wschodzie Renault sprzedaje zresztą Dustera pod własną marką. Na przełomie lat 2013 i 2014 nastąpiła pierwsza wizualna zmiana Dacii Duster. Od tego czasu ESP stanowi część seryjnego wyposażenia. Wybór silników jest przejrzysty: benzynowe o mocy od 105 do 125 KM, Diesla o mocy od 86 do 110 KW. Duster jest opcjonalnie dostępny również w wersji z napędem na cztery koła. Prasa motoryzacyjna wybrała Dacię Duster najbardziej przystępnym cenowo SUV-em w Niemczech. Nowa Dacia kosztuje tyle, co używane auto konkurencji. Dacia Sandero z przodu Dacia Sandero od środka Dacia Sandero : Auta średniej klasy produkowane przez Dacię po raz pierwszy zjechały z taśmy w 2008 roku, a od 2012 roku na rynku dostępna jest już druga generacja tych samochodów. Sandero został stworzony w fabryce Renault w Brazylii, jednak samochody sprzedawane w Europie Zachodniej i Środkowej są montowane w Rumunii. Moc silnika aut z napędem benzynowym sięga od 75 do 105 KM, zaś osiągi samochodów z napędem Diesla wynoszą od 68 do 88 KM. Podobnie jak Duster Dacia Sandero oparta jest na płycie podłogowej Clio. Samochody drugiej generacji oferują, oprócz sprawdzonych silników benzynowych Renault, także silniki Diesla z wtryskiem paliwa common rail. W ofercie dostępne są także warianty na gaz płynny LPG. Osoby potrzebujące więcej miejsca na nogi powinny wypróbować Sandero w wersji stepway. Maksimum komfortu zapewnia wyposażenie linii Prestige. Oprócz klimatyzacji i ogrzewanych lusterek bocznych zawiera ona wręcz odrobinę luksusu - skórzaną kierownicę. Dacia Lodgy z przodu Dacia Lodgy widok bagażnika Dacia Lodgy : Kompaktowy van Dacii to ten typ auta, który jest najbardziej przekonującym wyborem dla rodzin. Będąca na rynku od 2012 roku, Dacia Lodgy zapewnia miejsce dla 7 osób. Przestronne wnętrze znajduje odzwierciedlenie już w nazwie: lodge to z angielskiego niewielki domek letniskowy na łonie natury. Używany van Dacii stanowi kategorię cenową dla samego siebie. Kompaktowe vany (niemieckiej) konkurencji o porównywalnym przebiegu kosztują często dwa razy tyle. Dlatego w Lodgy pomimo nazwy nie jest całkowicie wygodnie. I nie musi być – ta propozycja Dacii jest raczej jak pszczółka-robotnica, niż królowa rządząca w ulu. Aktualne modele pozwalają na wybór między trzema silnikami benzynowymi i jednym Diesla. Silnik benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem wyczaruje jednak choćby niewielki uśmiech na twarzy głowy rodziny podczas przejażdżki autostradą.

Automobile Dacia - z rzymskiej przeszłości Rumunii do międzynarodowej przyszłości

Ten rumuński producent aut powstał w 1952 roku pod nazwą Uzina de Autoturisme Pitești (UAP) , co można przetłumaczyć po prostu jako fabryka samochodów Pitești. UAP była początkowo dostawcą dla zakładów produkujących samochody ciężarowe. Jednak w połowie lat 60. fabrykę zmodernizowano i przebudowano, tym samym uzyskując w pełni funkcjonalny zakład. Już wtedy podczas konfliktu na linii wschód - zachód Renault okazał się pomocnym partnerem. Gdy w 1968 roku chłodno kończyła się praska wiosna, z taśmy zjeżdżały pierwsze Dacie jako wersje licencyjne Renault 8. Nazwa marki nieprzypadkowo przywodzi na myśl historię Rumunii jako części Cesarstwa Rzymskiego. Kraina zwana Dacją – z łacińskiego: Dacia – rozpościerała się w II wieku n.e. na terenie obecnej Rumunii. W 1978 roku początkowo zakończyła się współpraca z Renault. Wyprodukowano jednak jeszcze wiele pojazdów oparciu o modele francuskiego producenta. Przykładowo, do 2004 roku zbudowano w Pitești około dwóch milionów egzemplarzy Dacii 1300. Auto, nie bez powodu, uważane jest za rumuńskiego Volkswagena, dodatkowo, opiera się na Renault 12, którego zaprojektowano i produkowano w latach 70. Dacia Dokker z przodu Dacia Dokker z tyłu W okresie przełomu w latach 90. Dacia popadła w kryzys. Luźna współpraca z Peugeot, która doprowadziła do powstania Dacii Nova, wkrótce okazała się niepowodzeniem. Pod koniec dekady kontakty z Renault ponownie się zacieśniły. W 1999 roku Francuzi nabyli większościowe udziały u rumuńskiego producenta samochodów. Wprowadzono silniki z nowoczesnym rozrządem, ponadto Dacia po raz pierwszy zaoferowała modele z silnikiem Diesla. W kolejnych latach na rynek z mniejszym sukcesem wprowadzono auta typu pick up i stworzono nową serię. Podczas gdy inni producenci z Europy Zachodniej i Środkowej odnotowywali straty wskutek kryzysu finansowego w 2008 roku, Dacia przeżywała rozkwit. Na rynek weszły nowe modele takie jak Dacia Dokker. Dzięki niskim cenom nowych aut, którymi Dacia przebija nawet używane samochody, marka ugruntowała swoją pozycję w klasie ekonomicznej.

Tajemnica Daci: nowe czy używane – auto za niewielkie pieniądze

Dacia Logan z góry Dacia Logan z boku Obecnie Dacia jest stuprocentową córką Renault. Samochody są już tylko w niewielkiej części produkowane w Rumunii, kolejne ośrodki produkcyjne stanowią fabryki Renault w Moskwie, Maroku, Kolumbii i Iranie. Mimo to Dacia to marka odnosząca sukcesy – w Europie sprzedaż jej samochodów rośnie od lat. Dzięki nowym rozwiązaniom takim jak linia Stepway auta trafiają w gusta coraz większego grona kupujących. Modele Dacii typu Crossover Sandero Stepway i Dacia Dokker Stepway nie tylko obiecują rustykalny offroadowy design, lecz także pokazują, że Dacia to więcej niż tania marka. Optyka tytanowa i lakierowanie na zamówienie, klimatyzacja i tempomat łączą się w modelach Stepway w harmonijną całość. Dobre auto za niewielkie pieniądze, tak prezentuje się z biegiem lat Dacia – nieważne czy nowa, czy używana.

Aktualne modele Dacii, które dostępne są już w wersji używanej

Klasa Model Okres produkcji Informacje
kompaktowa Dacia Sandero od 2012 (2 generacja) Model oparty na Renault Clio (4. generacji), po raz pierwszy ESP i wspomaganie kierownicy w standardzie, wariant Stepway zapewnia więcej miejsca na nogi.
kompaktowa Dacia Logan od 2012 (2. generacja) Limuzyna dostępna tylko w Hiszpanii i Portugalii, w wersji kombi Logan MCV.
SUV Dacia Duster od 2010 Model oparty na płycie podłogowej B, w znacznym stopniu opracowanej przez Nissana. Dużo części konstrukcyjnych ze starszych modeli Renault Clio i Megane, silniki wywodzą się z Renault Scenic.
kompaktowy van Dacia Lodgy od 2012 Model oparty na płycie podłogowej B Renault-Nissana. Produkowany w marokańskim Tangierze na rynek europejski i afrykański.
kombivan Dacia Dokker od 2012 Model oparty na Dacii Lodgy produkowany w marokańskim Tangierze. Nazwa wywodzi się z angielskiego dock worker (robotnik portowy).