Od małego do wielkiego, od twingo aż po espace - francuski producent samochodów Renault należy do wiodących marek na całym świecie. Jego modele robią istną furorę, a niektóre serie jak R4 zaliczają się od dziesięcioleci do klasyków. W sercach fanów motoryzacji marka Renault ma swoje stałe miejsce, a Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jaques Villeneuve, Ferdinand Alonso oraz Sebastian Vettel osiągają tytuły mistrzów świata z silnikami francuskiego producenta samochodów. Innowacja i najnowsze technologie, niezawodność oraz korzystny stosunek cen do jakości wyróżniają pojazdy Renault. Samochody są wytrzymałe i długotrwałe, a nieprzerwanie świetna klasa jest ich ogromnym plusem w porównaniu do aut innych producentów.
Niezawodny pojazd, który kierowca takiego nie szuka? Czy to rano do pracy, czy po południu odbierając dzieci ze szkoły, a może w weekend wybierając się na krajoznawczą wycieczkę? Nic tak nie uspokaja jak pewność, że własny samochód funkcjonuje bez zarzutów. W testach ADAC, TÜV, AvD i Dekra samochody Renault wypadają niezmiennie dobrze, a w zestawieniach pojazdów użytkowych modele takie jak Scénic, Mégane czy Clio zajmują czołowe pozycje. Nic dziwnego, że te małe auta mają powodzenie także w drugim czy trzecim obiegu. Technicznych defektów na próżno w nich szukać. Przedstawiamy trzy najpopularniejsze używane modele Renault, które swą niezawodnością dorównują nowym samochodom. Renault Scénic : kompaktowy van marki Renault jest dostępny od 1996 roku. Aktualnie powstaje jego trzecia generacja, która pierwszy raz zeszła z produkcji w 2009 roku. W2012 i 2013 roku przeprowadzono dwie niewielkie modyfikacje, którym towarzyszyło kilka dopasowań. Przykładem może być wbudowanie seryjnego LED-owego światła dziennego oraz na nowo zaprojektowanej osłony chłodnicy. Renault Scénic był jednym z pierwszych kompaktowych minivanów i bazował początkowo na modelu Mégane. Design karoserii oraz wnętrze były zorientowane na spełnienie praktycznych wymogów. Dostępne silniki benzynowe i Diesla osiągały moc między 82, a 150 KM. Warto też podkreślić, że nawet używane silniki Renault odznaczają się niskim spalaniem. Rodziny z pewnością doceniają model siedmioosobowy Grand Scénic o większym rozstawie kół.
Renault Mégane : samochód kompaktowy znany też jako: „francuski golf“. Od momentu wprowadzenia na rynek w 1995 roku idzie łeb w łeb ze swoimi konkurentami z Wolfsburga. Na przełomie tysiącleci Renault sprzedaje w krótszym czasie więcej modeli Mégane niż Volkswagen golfów. Od 2015 roku jest dostępna czwarta generacja pojazdu, która przekonuje pewniejszym siebie i bardziej sportowym designem. Silniki Renault Mégane sięgają od ekologicznych silników benzynowych o pojemności 1,4 l i mocy 69 KM aż po wersję usportowioną z dwulitrową pojemnością skokową i mocą 250 KM. Starsze modele Mégane zachwycają podobnie jak większość samochodów Renault – także tych używanych – niezawodnością i wytrzymałością.
Renault Clio : nazwie tego samochodu patronowała antyczna muza historii. Małe auto pisze swoją historię od samego wprowadzenia w 1990 roku. W 2012 schodzi z produkcji jego czwarta generacja. Początkowo Renault Clio uchodził za typowy samochód dla kobiet, jednak obecnie także wielu mężczyzn zachwyca się tym niewielkim pojazdem sportowym. Przyczyniają się do tego nie tylko sportowe wykończenia, o które Renault stale uzupełnia swoje serie. Który fan wyścigów samochodowych mógłby się oprzeć Clio GT z silnikiem o mocy 200 KM, którego turbo-technologia zaczerpnęła ducha Formuły 1? Nic dziwnego, że z udziałem modeli tego samochodu rozgrywają się wyścigi w ramach Eurocup Clio.
Prosty i nowoczesny Romb jest od dziesięcioleci ozdobą samochodów Renault, czy to używanych, czy to zupełnie nowych. Po raz pierwszy ten symbol został użyty w latach 20., wówczas był on zarezerwowany dla modeli luksusowych wśród samochodów Renault. Klarowna i wyrazista linia streściła ducha czasu. W latach 60. czarny romb na złotym tle był znakiem rozpoznawczym wszystkich modeli Renault. W 1972 roku powstał wskutek zmienionej linii efekt 3D, dzięki czemu zginęły ostre końce. Po niewielkich modyfikacjach przyszedł w 2011 roku czas na najnowszy projekt. Romb pojawia się w centrum linii przedniej i zyskuje przez to na jeszcze mocniejszym i plastyczniejszym wyrazie. Renault wykorzystuje optyczną sztuczkę jako symbol, aby zaprezentować się jako innowacyjna i zmysłowa marka samochodowa z mocną historią.
Historia powstania francuskiego producenta samochodów Renault ma niemalże biblijny wydźwięk. Dzieje firmy mają swój początek, kiedy Louis Renault jechał wieczorem podczas Świąt Bożego Narodzenia w 1898 roku przez Paryż swoim samodzielnie skonstruowanym automobilem z drewna. W drodze był on ciągle zatrzymywany przez zachwyconych pieszych. Kiedy w końcu wrócił do domu miał już w kieszeni 12 zleceń na kolejne egzemplarze swojego pojazdu. Wraz ze swoimi braćmi Fernandem i Marcelem założył oficjalnie w lutym 1899 firmę Société Renault Frères , która rozpoczęła produkcję pierwszego samochodu Renault typu A. Konstrukcje Renault szybko zasłynęły we Francji. Pojazdy Renaulta stały się podczas Belle Époque synonimem samochodu luksusowego. Co więcej techniczne innowacje takie jak wał przegubowy – wraz z jego licencją dla innych producentów – także przyczyniły się do sukcesu firmy.
Po pierwszej wojnie światowej Renault zmienił kierunek działania i zaczął przemysłowienie produkcji. Na początek firma poszerzyła swoją paletę produktów. Poza samochodami były produkowane silniki do łodzi, lokomotywy, a nawet samoloty. W latach 30. powstało nowe miejsce produkcji na Séguin , jednej z wysp rzeki Sekwany. Tutaj powstał najnowocześniejszy jak na swoje czasy samochód Europy, który do dziś jest kluczowym dziełem Renault. Dla współczesnych taśma produkcyjna o długości 1.500 m okazała się niezwykle fascynująca, bo była przecież największym urządzeniem poza Stanami Zjednoczonymi, które uchodziły za rodzinny kraj masowej produkcji. Aż do końca drugiej wojny światowej Renault produkował przede wszystkim luksusowe samochody dla klasy wyższej, ale produkcja samochodów ciężarowych także odniosła sukces w Europie.
Po wyzwoleniu Paryża w 1944 roku i śmierci założyciela firmy Louisa Renault w tym samym roku oraz po częściowej nacjonalizacji przedsiębiorstwa w 1946 roku rozpoczęła się pełna sukcesów historia powojenna marki Renault. Pierwszym wyprodukowanym modelem był Renault 4CV potocznie nazywany „kremowym kąseczkiem”, którego liczba sprzedanych egzemplarzy pobiła wszystkie rekordy. W latach 50. firma Renault rozszerzyła wpływy w całej Europie i tworzyła dodatkowe miejsca produkcji. Samochody takie jak Renault 4, Renault 12 czy Renault 16 sprzedawały się tak dobrze na całym świecie, że Renault zdecydował się postawić nacisk na eksport. Od 1955 roku firmę prowadził Pierre Dreyfus. Z okresów jego zwierzchnictwa wywodzą się nie tylko rewolucyjne modele, które ugruntowały globalny sukces marki Renault, lecz także liczne pozytywne zmiany w traktowaniu personelu , takie jak trzeci i czwarty tydzień urlopu, które wyszły załodze na dobre.
Na początku lat 80. Renault, podobnie jak wielu innych producentów samochodów, został dotknięty kryzysem. Sprzedaż spadała, a koncern ponosił straty. Za pomocą surowej kontroli jakości i dzięki nowym modelom jak Espace, pierwszemu samochodowi typu van, odnoszącemu sukcesy Renault 19 oraz następcy Clio R5 – marka Renault w latach 90. ponownie wróciła na właściwe tory rozwoju. Renault Laguna ulokowała producenta samochodów ponownie w klasie średniej. W 1999 roku Renault rozpoczął ścisłą współpracę z marką Nissan, niedługo później wykupił rumuńskiego producenta samochodów Dacia i pozyskał od południowokoreańskiego koncernu Samsug większość w branży silników Samsung. Również w nowym tysiącleciu Renault należy do producentów aut o największym rynku zbytu na całym świecie. Nowe modele jak Zoe zachwycają tak samo krytyków, jak i kupujących. Renault dobrze prezentuje się także na rynku samochodów używanych, co potwierdza ADAC, które stale przyznaje mu w statystyce wypadków najwyższe oceny.
Pod designem nowych modeli podpisuje się szef działu projektowego, Laurens van der Ackers. Mniej kanciaste, za to okrąglejsze i bardziej ujmujące formy charakteryzują wizualną stronę samochodów od 2010 roku. W centrum znajduje się człowiek i jego życie. Czy to auto sportowe, czy terenowe, rodzinne czy małe – wszystkie modele Renault powinny być dopasowane do różnych faz życia i pracy człowieka. Renault będzie zawsze miało odpowiednie auto w ofercie – nieważne, czy dla spełnienia pierwszych fascynacji samochodem, czy do ekscytujących podróży we dwoje, dla intensywnych potrzeb rodziny, czy dla spokojnego życia emeryta. Ogromną pasję tworzenia samochodów i ich dalszego rozwijania w kierunku elektromobilności symbolizuje także aktualne motto marki: „Passion for life“. Czy to nowe, czy używane auto – samochody Renault są synonimem nowoczesnej mobilności i przekonują staranną, skoncentrowaną na detalach jakością wykonania.
W prawie 120-letniej historii Renault można odkryć wiele historycznych modeli. Od pionierskich pojazdów Belle Époque, od klasy A po G, aż do pierwszych przemysłowo produkowanych samochodów jak Renault 40 CV czy Renault NN. Inne modele sięgają od pojazdów powojennych dla tak zwanej klasy średniej, aż po propozycje do jazdy codziennej dla mas w latach 70. Każda epoka wydawała samochody, które słusznie są uznawane za klasyki z domu Renault. Samochody używane z lat 80. wcale nie należą do rzadkości i z tego powodu są też dostępne w umiarkowanych cenach. Za niektóre szczególne modele kolekcjonerzy są w stanie zapłacić nawet większą kwotę. Przedstawiamy trzy oldtimery marki Renault, które po dzień dzisiejszy zachowały swoją elegancję:
11 tytułów mistrza świata dla kierowców, 12 tytułów mistrza świata dla konstruktorów: bilans Formuły 1 dla Renault jest wybitny. Od okrągłych 40 lat Renault jest bezpośrednio lub pośrednio aktywny w elitarnej klasie sportów motoryzacyjnych. Po tym jak producent stawał się coraz bardziej prężny we francuskim sporcie motoryzacyjnym zapragnął także wystąpień na arenie światowej. W 1997 roku ekipa Renault debiutowała w Formule 1. Karoseria, silnik, kierowcy rajdowi, opony i paliwo – wszystko pochodziło z Francji lub tam właśnie było rozwijane. Od 1978 roku Renault osiągnął bardzo dobre wyniki w kwalifikacjach, do pierwszego zwycięstwa w wyścigach brakowało tylko jednego roku. Nawet jeśli nie osiągnięto tytułu mistrza świata, to wprowadzeniem tzw. turbosilników marka Renault zrewolucjonizowała Formułę 1. Jednakże niebawem inni producenci zdobyli przewagę. W połowie lat 80. Renault zakończył po trwającej recesji swój udział w rajdowej ekstraklasie. Załoga wróciła dopiero w 2002 roku kiedy to Renault przejął stajnię wyścigową Benetton. Pod nazwą Mild Seven Renault F1 Team powrót się powiódł, szczególnie przyczynił się do tego Fernando Alonso. Hiszpan rozpoczynał jako kierowca testowy, a od 2003 roku awansował jednak na kierowcę bolidu i w latach 2005 i 2006 osiągnął z Renault tytuł Mistrza Świata. Zarzuty manipulacji w roku 2009 doprowadziły do tego, że stajnia wyścigowa w większej części została sprzedana. Z końcem 2011 Renault wycofał się ostatecznie, zaopatrywał jednak zespół Lotusa w silniki aż do 2015 roku. Tym samym Renault kontynuował zapoczątkowaną tradycję. Od 1983 roku dostawy silników stanowią drugą odnogę producenta samochodów w Formule 1. Największy sukces nastąpił między 2010, a 2013, kiedy Sebastian Vettel wraz z załogą Red Bull Racing zdobył cztery tytuły mistrza świata dla kierowcy i konstruktora. Sukces na polu dostaw silników nie wystarczał jednak Renault. Od 2016 roku producent samochodów znowu ma swoją reprezentację w Formule 1. Ponownie z innowacyjną techniką, która nawiązuje do odniesionych sukcesów. Tak jak poprzednio w przypadku napędu turbo, tak i teraz będą tam testowane technologie, które następnie będą produkowane seryjnie. Z tego powodu nie tylko wielu Francuzów jeździ Renault. Czy to samochód używany, czy prosto z salonu – w każdym samochodzie tego producenta tkwi trochę ducha Formuły 1. Poniższa tabela przedstawia pięciu kierowców różnych zespołów Renault, którzy odnieśli największe sukcesy w Formule 1: nazwisko | narodowość | lata w załodze Renault-F1 | ilość przejechnych Grand Prix | ilość zwycięstw | najlepsze miejsce w walce formuły 1 o tytuł mistrza świata (rok) |
---|---|---|---|---|---|
Fernando Alonso | Hiszpania | 2003-2006, 2008-2009 | 105 | 17 | 1. = Mistrz Świata (2005, 2006) |
René Arnoux | Francja | 1979-1982 | 58 | 4 | 6. (1980, 1982) |
Giancarlo Fisichella | Włochy | 2005-2007 | 53 | 2 | 4. (2006) |
Jarno Trulli | Włochy | 2002-2004 | 48 | 1 | 6. (2004) |
Alain Prost | Frankreich | 1981-1983 | 46 | 9 | 2. (1983) |