Znajdź używane Fiat Croma motocykle na AutoScout24

Fiat Croma

Fiat Croma, produkowany w latach 1985-2005, to wynik współpracy kilku producentów

Współpraca producentów przy konstrukcji nowych modeli to dzisiaj codzienna praktyka. Powód jest oczywisty: zanim model zjedzie z taśmy produkcyjnej, trzeba zainwestować miliardy w badania, rozwój, testy praktyczne i proces dopuszczenia do eksploatacji. Włoski koncern samochodowy Fiat wcześnie postawił na taką współpracę z producentami z USA, Francji i Szwecji. Pierwszym wspólnym projektem była podjęta w latach osiemdziesiątych kooperacja przy konstruowaniu dużej limuzyny. Włosi oferowali ją w latach 1985-1996 pod nazwą Fiat Croma jako jeden ze swoich najważniejszych modeli. W roku 2005 rozpoczęto sprzedaż nowej generacji Fiata Croma, który jako crossover miał łączyć cechy kombi i kompaktowego vana. Samochód ten był zatem wynikiem kooperacji kilku znaczących producentów.

Pierwsza generacja modelu Fiat Croma schodzi z taśm w latach 1985 - 1996

Pierwsza generacja Fiata Croma powstaje przy współpracy Fiata i należącej do koncernu Lancii oraz marek Alfa Romeo i Saab. Na zbudowanej wspólnie platformie produkowane były modele Alfa Romeo 164, Lancia Thema oraz Saab 9000. Każdy z nich posiada jednak inne nadwozie. Projektanci Fiata wybrali klasyczną limuzynę sedan. Charakterystyczna dla Cromy z tamtego okresu jest klapa bagażnika, otwierana razem z tylną szybą, dzięki czemu traktowano ją jako auto pięciodrzwiowe. W pierwszej generacji Fiata Croma producent zastosował nową technologię wtrysku w silnikach Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 92 KM (68 kW). Program uzupełniał Diesel o mocy 75 KM (55 kW) oraz turbodoładowany silnik wysokoprężny o mocy do 115 KM (85 kW). Topowy model wśród silników benzynowych to V6 o mocy 160 KM (118 kW).

Druga generacja Fiata Croma pojawia się na rynku w 2005 roku

Połączenie wersji kombi i van w produkowanym od 2005 roku Fiacie Croma jest rezultatem współpracy z koncernem General Motors i Saab. Produkowane na wspólnej platformie samochody wyposażono w fiatowskie silniki Diesla JTD o pojemności od 1,9 do 2,4 l, i mocy od 120 KM (88 kW) i 200 KM (147 kW). Opel, którego właścicielem jest koncern GM, dostarcza silniki benzynowe o pojemności 1,8 l i mocy 140 KM (103 kW). Wersja topowa o pojemności 2,2 l osiąga moc 147 KM (108 kW).