Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
alfa-romeo-giulia

Alfa Romeo

Producent samochodów z siedzibą w Mediolanie, Alfa Romeo, jest zaliczany do włoskich marek samochodowych o bogatej tradycji. Firma została założona w roku 1906 przez Francuza Alexandre Darracq w Portello, w północno-zachodnim Mediolanie i nazywała się aż do 1919 roku po prostu A.L.F.A. (skrót od „Società Anonima Lombarda Fabbrica Automobili”). Następnie kierownictwo nad firmą przejął mieszkaniec południowych Włoch, Nicola Romeo, co poskutkowało ostateczną zmianą nazwy firmy na „Alfa Romeo“. W tym czasie odnotowywano duże sukcesy, przede wszystkim w produkcji szlachetnych limuzyn oraz na polu sportów motoryzacyjnych. W 1925 roku Conte Brilli Peri zdobył mistrzostwo świata za kierownicą Alfa Romeo P2 – samochodu o wówczas bezkonkurencyjnej mocy silnika 103 kW (140 KM). Następnie zostały otwarte filie w wielu włoskich miastach, co był i skutkiem i przyczyną tego, że producent samochodów Alfa Romeo odnosił sukcesy na całym Półwyspie Apenińskim. Aż do drugiej wojny światowej pojazdy osobowe z charakterystycznym, po dziś tylko lekko zmodernizowanym emblematem (składającym się z herbu Mediolanu oraz herbu północnowłoskiego rodu Viscontich) cieszyły się dużą popularnością także zagranicą. W latach 50. rozpoczęto nareszcie produkcję seryjną określonych modeli. Tym razem nie koncentrowano się wyłącznie na luksusowych propozycjach z najwyższej półki cenowej. Przeforsowano także opracowanie wizualnie przekonujących sportowych limuzyn, które były jednocześnie osiągalne dla szerszej publiczności. Są to cechy, które wyróżniają samochody marki Alfa Romeo aż po dzień dzisiejszy. Liczne modele z lat 50. i 60. stały się obecnie pożądanymi oldtimerami, przy czym limuzyna klasy średniej Alfa Giulia i jej następca Alfa Giulietta cieszą się współcześnie mianem klasyków. Obydwa modele ustalały – szczególnie w ówczesnej technologii systemów bezpieczeństwa oraz w tworzeniu ujmującego designu – zupełnie nowe kryteria. Jednak w latach 70. i 80. opinia mediolańskiego producenta samochodów ucierpiała za sprawą południowowłoskiej fabryki Arese, która wyprodukowała model Alfasud, pozostawiający w kwestii jakości wykonania wiele do życzenia. Przykład ten zaszkodził gospodarczej egzystencji całego przedsiębiorstwa, aż do momentu sprzedania Alfy Romeo koncernowi Fiata w 1986 roku, który uczynił obecnie z włoskiej marki niesamodzielną jednostkę biznesową. Bądź co bądź jakość produkcji znowu się polepszyła, a pod skrzydłami Fiata Alfa Romeo otrzymała nowe możliwości rozwoju, nawet jeśli ceną za te możliwości była konieczność produkcji seryjnej i platformy wspólne z modelami Fiata. Technicznie i estetycznie zaktualizowane modele to Alfa 156 oraz produkowana z końcem roku 2005 Alfa 159. Pierwszy z nich został wyróżniony wieloma nagrodami międzynarodowymi. Podobnie jak i we wszystkich pozostałych modelach Alfy Romeo ostatnich lat, tak i teraz do wyboru stały różne wersje jednostek napędowych. I tak na przykład Alfa 159 jest dostępna z silnikiem benzynowym (spalanie wynosi ok 8 litrów na 100 km) lub z motorem Diesla o mocy 129 kW (175 KM). Dostępne są także różne wersje nadwozia - Alfa 159 występuje na przykład jako kombi. W nieco mniejszym modelu Alfa 149 można natomiast wybierać między wersją trzy- i pięciodrzwiową. Za prestiżową limuzynę klasy premium uważa się natomiast Alfę 166 – ze względu na długość 4,72 m i szerokość 1,80 m największy sedan z domu Alfa Romeo. Pod względem designu przekonuje w tym przypadku ciekawe zestawienie masywnego i pojemnego samochodu osobowego ze sportowym coupé. Kierowca, który potrzebuje jeszcze więcej miejsca w samochodzie i zamierza poruszać się poza drogami asfaltowymi, powinien zainteresować się superpojemnym modelem kombi Alfa Crosswagon Q4. Nie tylko napęd na cztery koła okazuje się jego największym atutem na terenach trudnych do pokonania. Także poruszanie się nim w zimowej aurze okazuje się bezproblemowe. Spalanie około 8 litrów oleju napędowego na 100 km także się do tego przyczynia. Szczególnie w obszarze „czysto“ sportowych samochodów, czy to z miejscem dla dwóch, czy czterech osób, marka Alfa Romeo ma sporo do zaoferowania. Fanom motoryzacji wpada zwykle w oko Alfa Spider - klasyk wśród samochodów sportowych z dynamiczną karoserią. W 1966 roku rozpoczęto produkcję seryjną modelu Spider i kontynuowano ją aż do lat 90. Najmocniejszy, także obecnie, produkowany model o mocy silnika 191 kW (240 KM) może osiągać prędkość do 250 km/h. Za spadkobierców Alfy Spider do pewnego stopnia uchodzą modele coupé Alfa GT oraz Alfa Brera. Kierowcom o sportowym duchu oferują one zarówno wysoki komfort jazdy, jak intensywne doznania. Na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie Alfa Romeo zaprezentowało model 8C Competizione Spider – wersję kabrio przedstawionego także w ubiegłym roku samochodu sportowego, napędzanego silnikiem V8 o mocy 331 kW/450 KM. Podobnie jak coupé ma on pod maską silnik V8 o pojemności 4,7 l.