Przejdź do głównej zawartości
Hummer H1

Hummer H1 powstaje na bazie pojazdu używanego przez amerykańską armię

Nazwa AM General, specjalnego dostawcy militarnych pojazdów dla amerykańskiej armii, do początku lat 90. XX wieku niewiele mówiła przeciętnemu Amerykaninowi. Ta sytuacja uległa zmianie, gdy w 1992 roku konstruktor wprowadził na rynek Sport Utility Vehicle (SUV-a) opartego na produkowanym od lat 80. XX wieku High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle, w skrócie HMMWV lub Humvee. Ochrzczony mianem Hummer samochód terenowy z komfortowym wyposażeniem w pierwszych latach był sprzedawany bezpośrednio przez AM General. Jako że AM General oprócz militarnych atutów nie dysponowała umiejętnościami sprzedażowymi ani nie miała odpowiedniego kanału sprzedaży, w 1999 roku rozpoczęto współpracę z General Motors (GM).

W 1999 roku GM przejmuje sprzedaż Hummera H1

Interes wyglądał następująco: podczas gdy GM mogło sprzedawać Hummera oraz wykorzystywać nazwę marki, aby opracowywać mniejsze modele takie jak Hummer H2 czy Hummer H3, Hummer miał być produkowany przez AM General. Wraz z powstaniem Hummera H2 wspomniany partner biznesowy GM zdecydował o nazwaniu pierwotnego modelu mianem Hummer H1, aby zasygnalizować jego odrębność od innych członków rozrastającej się rodziny Hummerów.

Militarna technologia czyni Hummera H1 prawdziwym samochodem terenowym

Nie tylko historia modelu sugeruje, że Hummer H1 to swoisty nestor rodu. Za sprawą długości sięgającej 4,68 m, szerokości 2,19 m i wysokości niemal dwóch metrów Hummer H1 stanowił pierwotne zjawisko na drodze i w terenie w pełnym tego słowa znaczeniu. Tam pojazd – mimo swoich wymiarów i masy przekraczającej 3,5 tony – poruszał się niczym prawdziwe terenowe auto. Samochód zawdzięcza swoje właściwości jezdne technologii i konstrukcji zaczerpniętej z wojskowego Humvee. Dzięki czterdziestocentymetrowemu prześwitowi i stabilności zapewnionej przez rozstaw kół sięgający ponad 1,80 m Hummer H1 dysponował głębokością brodzenia do 75 cm oraz mógł pokonywać wzniesienia, których kąt nachylenia sięgał 72 stopni. Z pomocą przychodził także stały napęd na cztery koła, blokada mechanizmu różnicowego oraz ustawiane w zależności od podłoża ciśnienie w oponach w ramach wyposażenia opcjonalnego.

Wersje nadwoziowe i silniki Hummera H1

Hummer H1 oferowany był z czterema różnymi wersjami nadwozia do wyboru. W wersji zamkniętej, jako pick-up z otwartą powierzchnią załadunkową, jako hatchback i kabriolet z plastikowym lub stalowym pokryciem dachu. W pierwszych latach produkcji Hummer H1 dostępny był z wolnossącym silnikiem Diesla o pojemności 6,2 l i mocy 150 KM (110 kW), który w 1996 roku został zastąpiony nowocześniejszym motorem turbo o pojemności skokowej 6,5 l i mocy 200 KM (147 kW). Model jedynie przez krótki czas dostępny był w wersji benzynowej w roczniku 1995/96. Benzynowa jednostka dysponowała pojemnością skokową 5,7 l i takimi samymi osiągami jak poprzednik. Wprowadzony na rynek w 2005 roku na krótko przed zakończeniem produkcji topowy model Hummer H1 Alpha wyposażono w silnik Dielsa V8 z turbodoładowaniem, który osiągał moc 300 KM (221 kW). W 2006 roku AM General zakończyło produkcję Hummera H1.