Przejdź do głównej zawartości
Hummer H3

Hummer H3 to pierwszy model linii Hummerów

Kiedy w 1992 roku amerykańska firma AM General produkująca wojskowe samochody terenowe wypuściła na rynek cywilną wersję aut z napędem na cztery koła, modelem o nazwie Hummer zachwycili się przede wszystkim Amerykanie. Pierwsza wersja Hummera nie rozpieszczała jednak komfortem prawdziwego Sport Utility Vehicle (SUV-a). Ale dzięki napędowi 4x4 z blokadami mechanizmu różnicowego, ważący niemal 3,6 tony pojazd o wysokości prześwitu wynoszącej ponad 40 cm był za to tak samo zdolny do jazdy terenowej jak jego wojskowy pierwowzór. Na fali entuzjazmu, z jakim przyjęto SUV-y, stratedzy koncernu samochodowego General Motors (GM) ujrzeli w tym aucie potencjał na hit sprzedaży. W 1998 roku GM odkupiło od Hummera znak towarowy i rozpoczęło prace nad rozwojem własnego, mniejszego i lepiej wyposażonego modelu. W ten sposób powstała linia modeli funkcjonująca od 2003 roku jako samodzielna marka, do której zaliczał się zarówno produkowany seryjnie od tego samego roku Hummer H2, jak i prototypowy model zmontowanego dwa lata później Hummera H3.

Hummer H3 łączy luksus limuzyny z umiejętnością poruszania się w terenie

Reklamowany jako SUV Hummer H3 został „odchudzony” do wagi 2,2 tony i przy długości wynoszącej 4,75 m i szerokości 1,94 m był w pewnym stopniu kompaktowym modelem w rodzinie Hummerów. Pomimo redukcji prześwitu o dobre 21 cm zbudowany na podwoziu linii pick-upów GM H3 okazał się rasowym samochodem terenowym, który mógł pokonywać wzniesienia dochodzące do 60% i zbiorniki wodne o głębokości do 60 cm. Prowadzenie po drogach i off-road ułatwiał mu wbudowany elektroniczny mechanizm stabilizacji. Osiągi sinika benzynowego w wersji 3,5 l pojemności skokowej dochodziły początkowo do 220 KM (162 kW). Później, w modelach od roku 2007 zamontowano 3,7-litrowy motor o mocy 245 KM (180 kW).

W roku 2008 pojawia się model flagowy Hummer 3 Alpha

W 2008 paletę silników uzupełnia flagowy model z motorem V8, który w Hummerze 3 Alpha dochodził do 300 KM (220 kW). Niezależnie od rodzaju silnika Hummer H3 osiągał jednak niezmiennie maksymalną prędkość 160 km/godz., narzuconą elektronicznie ze względów bezpieczeństwa. Silniejszy napęd dobrze wpłynął głównie na uciąg H3, którego masa ciągniona w mocniejszej wersji V8 z automatyczną skrzynią biegów wynosiła do 2,7 tony. Dla porównania: masa ciągniona pierwszej wersji silnikowej połączonej z pięciobiegową skrzynią biegów to 1,4 tony.

Nowi właściciele z Chin nadal chcą produkować Hummera H3

Hummer H3 oferowany był przez GM w dwóch wersjach nadwozia: jako wariant zamknięty oraz jako pick-up z pięcioosobową kabiną crew cab. Hummer H3T pick-up z powierzchnią ładunkową o długości wynoszącej 1,5 m zaprezentowany został w 2008 roku, w samym środku kryzysu gospodarczego, w wyniku którego sprzedaż Hummera 3 spadła o połowę. Przyczyną było tu przede wszystkim wysokie spalanie terenowego SUV-a, który w codziennym użytkowaniu dwu- albo trzykrotnie przekraczał podane fabrycznie 11,8 l. W procesie przeprowadzonej po ogłoszeniu bankructwa GM restrukturyzacji koncernu markę modeli Hummer H2 i H3 sprzedano chińskim inwestorom. Celem nowego właściciela stał się przeżywający boom chiński rynek samochodów luksusowych, na którym klienci nie przywiązywali jeszcze uwagi do kosztów użytkowania. To właśnie po mniejszym Hummerze 3 Azjaci obiecywali sobie wysokie dochody ze sprzedaży w miejskim środowisku rozwijających się chińskich metropolii.