Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
jeep-liberty-l-01.jpg

Jeep Liberty

Swoimi rozwiniętymi początkowo na potrzeby armii USA w latach 40. samochodami terenowymi przechodząca w kolejnych latach w ręce różnych właścicieli amerykańska marka Jeep wyrobiła sobie renomę jednego z najważniejszych producentów terenówek. Szczególnie w Europie nazwa Jeep stała się z biegiem czasu synonimem wytrzymałych off-roaderów, które dzięki jakości swej jazdy nadawały się nawet do prac polowych. Choć jednak klasyczne Jeepy linii CJ (Civilian Jeeps) otrzymały w krótkim czasie rangę kultowych, to z powodu ich raczej surowego wyposażenia i spowodowanego tym braku komfortu nie docierały do szerszego kręgu klientów jako samochody codziennego użytku. Profil marki zmienił się dopiero wtedy, gdy na początku lat 60. amerykański producent swoim Wagoneerem wprowadził na rynek model będący jednym z pierwszych jeepowych pojazdów o cechach Sport Utility Vehicle (SUV-a). Wprowadzając w połowie lat 70. model Cherokee, Jeep kontynuował ten kierunek rozwoju, coraz bardziej ugruntowując swoją pozycję jako producent SUV-ów.

W latach 2001–2012 Jeep lansuje w USA Cherokee jako Liberty

Wraz z Cherokee oraz zaprezentowanym w 1993 Grand Cherokee, występującego w roli większej wersji swojego flagowego modelu, Jeep stał się obecny na międzynarodowym rynku i sprzedawał swoje SUV-y pod tymi ujednoliconymi nazwami. Przystępując do produkcji trzeciej generacji Cherokee, w 2001 roku koncern Chrysler, ówczesny właściciel legendarnej marki, zadecydował, że modele będą wprowadzane do handlu pod różnymi nazwami, w zależności od kraju sprzedaży. Podczas gdy w Europie i innych częściach świata SUV nadal pojawiał się w salonach sprzedaży jako Cherokee, w Ameryce Północnej SUV-y wyjeżdżały teraz na drogi pod szyldem Jeepy Liberty. Liberty pozostał w ofercie USA do 2012 roku, po czym w następnym roku produkcyjnym nazwy ponownie uległy ujednoliceniu i Cherokee powrócił do amerykańskiej oferty Jeepa.

Nazwą Liberty producent chce zaznaczyć nowy początek serii Jeepa

O tym, że Amerykanie przechrzcili swojego przeznaczonego na rynek północnoamerykański średnich rozmiarów SUV-a na Liberty, rezygnując tym samym z tradycyjnej nazwy wprowadzonej w 1974 roku, zadecydowała przede wszystkim strategia marketingowa. Powodem było to, że Cherokee był przez niemal 30 lat klasykiem w amerykańskiej ofercie Jeepa i podczas tego niezwykle długiego okresu produkcji poddany został co prawda jednemu większemu faceliftingowi w 1997 roku, ale poza tym schodził z taśm produkcyjnych w niezmienionej postaci. Nadeszła więc najwyższa pora, aby następca swoją zmienioną na Liberty nazwą wyznaczył nowy początek całej linii modeli. Nie był to krok pozbawiony logiki, ponieważ Liberty wprowadzał dużo innowacji technicznych i znacząco różnił się od longsellera poprzedniej generacji także swoim wyglądem.

Jeep Liberty jest znacznie większy od poprzednika

W pozbawionej ozdobników, przypominającej skrzynię karoserii, nie rzucającym się w oczy, wąskim grillu oraz w raczej kompaktowych wymiarach przy rozstawie osi wynoszącym dokładnie 2,58 m, u poprzedników Liberty z linii Cherokee SJ/XJ wyraźnie widać jeszcze odnośniki do korzeni marki Jeep jako producenta samochodów terenowych. W przypadku Liberty Chrysler postawił znacznie bardziej na elementy charakteryzującego się komfortem SUV-a. Liberty wydłużył się o dobre 15 cm do obecnych 4,42 m. Jednocześnie samochody zajmowały swoim 1,81 m znacznie więcej miejsca na drogach i otrzymały nadwozie wyższe o 20 cm, dochodząc tym samym do wysokości dokładnie 1,86 m. Rozstaw osi zwiększył się do 2,65 m, tak że pasażerowie przeznaczonego dla pięciu osób Liberty mieli do dyspozycji znacznie więcej miejsca wewnątrz samochodu.

Cytaty z historii designu w Jeepie Liberty

Przy tym wszystkim konstruktorzy Liberty bardziej uwidocznili cechy charakterystyczne marki Jeep niż w modelach poprzedniej generacji XJ. I tak uchodzący za kompaktowy jak na amerykańskie warunki SUV otrzymał typowy dla tej marki, wysoki grill z siedmioma poprzecznymi podporami oddzielającymi wzdłużne otwory oraz wysoko wycięte i prostokątnie osadzone nadkola Jeepów – SUV-ów. Małe okrągłe reflektory z przodu i dwuczęściowe okrągłe tylne światła z tyłu można było zinterpretować jako odniesienia do pierwszych samochodów terenowych Jeepa, podobnie zresztą jak zamontowane na zewnętrznej stronie drzwi bagażnika koło zapasowe. Z asortymentem Jeepa z poprzednich lat współgrały również trzy linie wyposażenia: Sport,Limited i Renegade, które Chrysler przewidział dla Liberty.

Jeep produkuje drugą generację Liberty w latach 2007–2012

Wysoko zamontowany, siedmiokomorowy grill, duże prostokątne reflektory czy wystające szerokie przednie nadkola stanowiły najważniejsze zmiany w wyglądzie wprowadzonym przez Jeepa w 2007 roku, w drugiej generacji Liberty. Do bardziej wyrazistego wyglądu pasowały większe rozmiary: nowe Liberty odbiegały od Jeepów pierwszej generacji Liberty długością wynoszącą niemal 4,5 m, szerokością do 1,85 m i rozstawem osi zwiększonym do niemal 2,7 m. Nowy design był szczególnie widoczny w modelach Renegade, które w przeciwieństwie do wersji Sport i Limited produkowane były z nielakierowanymi plastikowymi elementami zderzaków i nadkoli, nadając tym samym Liberty charakteru prawdziwego off-roadera. Także technicznie jeepy tej serii doskonale spełniały stawiane im wymagania – oprócz modeli z napędem na tylne koła, we wszystkich fazach produkcji, przynajmniej w wersjach z większym silnikiem, znajdowały się także wersje z napędem na cztery koła, który mógł być podłączony w razie potrzeby.

Jeep oferuje także SUV-a serii Liberty z silnikiem Diesla

Tradycyjnie nabywcy na amerykańskim rynku przyzwyczajeni są do tego, że modele wchodzące do sprzedaży nawet w ciężkiej klasie SUV-ów wyposażone są w silniki benzynowe, dysponując co najwyżej jakimś symbolicznym silnikiem wysokoprężnym. W przypadku Liberty Chrysler odwrócił zwykłe proporcje i położył główny nacisk przede wszystkim właśnie na Diesle. Na start w 2001 roku Liberty pojawił się w ofercie z dwuipółlitrowym silnikiem wysokoprężnym, który dawał SUV-owi do dyspozycji maksymalną moc do 143 KM (105 kW). Na potrzeby mocniejszych wersji producent zamontował silnik o pojemności skokowej 2,8 l, który osiągał moc maksymalną 150 KM (110 kW). Od rocznika 2005 Amerykanie podnieśli osiągi swojego najlepszego modelu do 163 KM (120 kW). Pierwszy model Liberty z silnikiem benzynowym zaopatrzony był w układ napędowy z silnikiem o pojemności 2,4 l i mocy 147 KM (108 kW) oraz w silnik V6, którego moc dochodziła do 211 KM (155 kW).