Znajdź używane Jeep motocykle na AutoScout24

Jeep

Legendarna marka samochodowa Jeep należy po rozłące z Daimlerem do koncernu Chrysler LLC. Tak jak wszystkie marki należące do Chryslera została ona wcielona do konceru w następstwie fuzji obu gigantów - Daimlera i Chryslera w 1998 roku. Na początku Jeep nie był marką, lecz określeniem pojazdów wojskowych wyprodukowanych między innymi przez markę Ford i Bantam dla armii amerykańskiej podczas II wojny światowej. Jeep lub też SUV (Sports Utility Vehicle) funkcjonują też jako ogólne nazwy pojazdów z napędem na 4 koła stworzone do transportu pasażerskiego jak również towarowego. Jeep powstał więc nie jako marka, ale jako specjalny pojazd użytkowy skonstruowany na potrzeby armii amerykańskiej, którego produkcja przeszła przez wiele różnych rąk zanim została przejęta przez DaimlerChrysler. Wiele legend krąży o pochodzeniu nazwy Jeep. Ulubiona, bo zarazem najbardziej chwytliwa historia mówi, że nazwa powstała od skrótu „GP”, tzn. „General Purpose” („do wszystkiego”). Inni sugerują, że nazwa została wzięta od imienia popularnego stworzenia „Eugene the Jeep“ z kreskówki o Popeye’u. Zwierzę mogło przechodzić przez ściany, wspinać się na drzewa, latać w przestworzach i robić właśnie to wszystko, co zazwyczaj przypisuje się cudownemu pojazdowi lub czego się od niego oczekuje. W rzeczywistości nazwa rozprzestrzeniła się już 20 lat wcześniej podczas I wojny światowej i została przejęta nie tylko na potrzeby dla pojazdów wojskowych. Jako „jeep” określano rekrutów lub fabrycznie nowe - jeszcze nieużywane wozy. Zanim więc Jeep stał się marką miał już za sobą długą historię jako pojazd wojskowy. Był on wprowadzony w zastępstwie motorów, które były używane do przekazywania wiadomości między różnymi jednostkami armii amerykańskiej. Na prośbę armii o kompaktowy pojazd do wszystkiego z czterema kołami skierowane do amerykańskich producentów samochodów odpowiedziały trzy firmy wraz z następującymi prototypami: “Quad” od Willys Overland, “Blitzbuggy” od American Bantam Car Co. i “GP” od marki Ford. Następnie owe projekty rozwijano, aby sprostać wymaganiom armii szczególnie co do niskiej wagi docelowej. W końcu Willus określił standard dla wymagań pojazdu, przy czym użyto również cech szczególnych obu pozostałych producentów. W 1941 roku Willys otrzymał zlecenie dotyczące wyprodukowania 16.000 pojazdów. Jeszcze w tym samym roku, aby zwiekszyć produkcję zaangażowano do niej firmę Ford. Nie tylko amerykańskie siły zbrojne postawiły na Jeepa w trakcie drugiej wojny światowej, ale również francuskie i holenderskie, a nawet Armia Czerwona. Już podczas wojny Jeep był używany jako cywilne narzędzie pracy. Nadwyżka zasobów armii została sprzedana, pojazdy nadające się na złom doprowadzono do stanu używalności i zastosowano w gospodarstwach rolnych i małych przedsiębiorstwach; również osoby prywatne ceniły łatwość użycia i tanią naprawę pojazdów. Willys jako pierwszy właściciel marki Jeep produkował od 1941 roku pojazd Civilian Jeep, czyli Jeepa dla osób prywatnych. Po 1945 roku głównym zadaniem niemieckiego producenta Volkswagen i francuskiego Hotchkiss była najpierw konserwacja pojazdów Jeep na zlecenie amerykańskich sił zbrojnych. Inni europejscy producenci skopiowali koncept. Na przykład w Wielkiej Brytanii wykonano na podstawie istotnych komponentów Jeepa pierwotny projekt samochodu Land Rover. Również największy włoski producent pojazdów - Fiat zbudował w serii Campagnola własnego Jeepa, a nawet szlachetny Alfa Romeo stworzył samochód terenowy wzorowany na pojeździe Jeep, który został nagrodzony podczas wyścigu Mille Miglia w 1952 roku. Marka Jeep przeszła w 1953 roku w ręce producenta samochodów Kaiser (Kaiser Jeep), a następnie w 1970 w ręce American Motors (AMC). W końcu w 1987 Chrysler przejął firmę i zaprojektowany przez AMC pojazd Jeep Wrangler przekształcając legendarną markę w jednego z największych producentów aut o światowej renomie. Obecnie - ponad 70 lat po zakończeniu II wojny światowej marka Jeep nadal oznacza wydajność, moc, zwrotność, lekkość i pewien styl, który łączony jest z wolnością i przygodą. Nawet gęsty ruch miejski, ciasne miejsca parkingowe i średniowieczne wąskie uliczki europejskich miast nie odstraszają zagorzałych fanów przed spełnieniem marzenia o własnym samochodzie. Jednak popyt na te pojazdy o dużej mocy skokowej i wysokim zużyciu paliwa spada w ostatnim czasie ze względu na dyskusję o zmianach klimatycznych i emisję CO 2.