Znajdź używane Lotus motocykle na AutoScout24

Lotus

Lotus – drogowa wersja ultralekkiego samochodu wyścigowego

Sportowe auta marki Lotus wyróżniają się trzema cechami: niezwykłą lekkością, mocnymi silnikami i bezkompromisową stylistyką. Od dziesięcioleci wszystkie modele mają nazwy rozpoczynające się od litery „E”: Elite, Esprit, Evora. Kierowcy Lotusa czują się doskonale zarówno na drodze, jak i na torze. Dzięki innowacyjnej ultralekkiej konstrukcji z której słyną pojazdy do sześćdziesięciu lat w niczym nie ustępują one konkurencyjnym markom Aston Martin, Ferrari, Lamborghini czy Porsche, które oferują mocniejsze jednostki napędowe. Używane modele seryjne i wersje specjalne są cenione za sportowe zacięcie, ale też świetnie sprawują się na co dzień. Lotus jest kwintesencją radości z jazdy i szkoda tego auta na stanie w miejskich korkach.

Klasyk - Lotus Elise w testach aut używanych

Elise jest najbardziej sportowy ze wszystkich wersji Lotusa. Niektórzy nazywają go „silnikiem na kółkach”. Zrezygnowano w nim bowiem z wielu systemów i elementów stosowanych gdzie indziej. Nie znajdziemy w nim ABS i ESP, nie ma przesłon przeciwsłonecznych ani nawet schowka. Lotus zrezygnował też ze wspomagania kierownicy. Za to w żadnym innym aucie radość z jazdy nie jest tak wielka jak w Lotusie Elise. Ultralekka konstrukcja powoduje, że samochód waży zaledwie 700 kg, co sprawia, że już najmniejsza jednostka napędowa o mocy 122 km osiąga na drodze niesamowite wyniki. Jeszcze więcej mocy prezentuje model specjalny Elise Sport, którego silnik posiada moc maksymalną 192 km. W 2000 roku rozpoczęto produkcję drugiej generacji z topowym modelem Elise SC (SC to skrót od słowa „supercharged“, co oznacza, że auto posiada kompresor), który przy wadze 900 kg dysponuje mocą 222 km. W 2008 roku pojawiły się wreszcie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. Od 2010 roku produkowana jest seria 3. Sportowy model nazywa się Elise S i osiąga moc 220 km. Na rynku aut używanych dobrze utrzymane i nieeksploatowane nadmiernie modele Lotusa cieszą się opinią aut wysokiej jakości i niezawodności. Z punktu widzenia techniki Elise jest autem dość prostym. Szczególnie pierwsza generacja, w której Lotus stosował elementy innych producentów. Jeśli dba się o Elise i zleca systematyczne przeglądy to samochód odwdzięczy się długą żywotnością. Karoseria także wymaga dbałości, ponieważ większych uszkodzeń powierzchni z włókna węglowego praktycznie nie da się naprawić. Do braku wspomagania kierownicy oraz spartańskiego wyposażenia trzeba się po prostu przyzwyczaić. Największą radość sprawia oczywiście jazda z otwartym dachem. Kupując auto używane należy sprawdzić czy wsporniki są kompletne i w jakim stanie jest sam dach. Części zamienne do wsporników nie są już dostępne w sprzedaży, natomiast naprawę uszkodzeń w poszyciu dachu można zlecić specjalistycznej firmie.

Początki Lotusa - sukcesy na torze walorem na drodze Ojcem założycielem i twórcą historii marki Lotus jest Colin Chapman. Legendarne są jego słowa: „Kto nie spróbuje, ten nie wygra“. Sam Chapman wygrywał wielokrotnie. W 1947 roku Brytyjczyk założył małą firmę, która pierwotnie produkowała Lotusa Mark I - samochód sportowy bazujący na przedwojennym modelu Austina 7. Podobno Chapman nazwał firmę Lotus Engineering Ltd. na cześć swojej ówczesnej przyjaciółki (późniejszej żony) Hazel, która była jego „kwiatem lotosu”. Na początku lat pięćdziesiątych Chapman założył kolejną firmę – Lotus Cars produkującą seryjnie sportowe auta. Pierwszym modelem, który odniósł sukces był Lotus Mark VI sprzedawany jeszcze w elementach do złożenia. Klienci w zasadzie mogli wbudować każdy silnik i każdą skrzynię, co umożliwiało starty w szerokim spektrum rajdów. Nic więc dziwnego, że kierowcy Lotusa zwyciężali w licznych wyścigach.

W latach 1958-2004 Lotus pisze historię Formuły 1

Mark VI był początkiem całej gamy modeli, którymi Lotus zawojował tory Formuły 1. Mark VIII był pierwszym autem sportowym, w którym zastosowano technologię spaceframe, czyli ramy przestrzennej. Przez znawców uważany za auto „z niemal perfekcyjnym nadwoziem sportowym”. W tej rodzinie plasuje się też Lotus Eleven będący jednym z najbardziej utytułowanych aut wyścigowych w latach 50. Kierowcy wygrywali w Sebring (Floryda) i Le Mans w klasie 1100-ccm. Ich następca, Lotus Mark XII - był pierwszym samochodem skonstruowanym specjalnie na tor. W Formule 1 Lotus w latach 1958-1994 miał własny team, który aż siedem razy zdobywał tytuł mistrza świata w kategorii konstruktorów. Sześć razy kierowcy Lotusa Jim Clark, Emerson Fittipaldi i Mario Andretti stawali na najwyższym podium. Nowoczesne technologie i ultralekkie konstrukcje sprawiały, że bolidy Lotusa były szybsze i bardziej aerodynamiczne od konkurencji.

Dwuosobowe auto sportowe przebojem zdobywa drogi

Innowacyjne technologie wykorzystywane na torze transferowano do modeli typowo drogowych. Legendarny Lotus Seven oferowany w wersji kit-car jest do dziś jedynym modelem dostępnym na rynku aut używanych jako replika produkowana przez inne marki np. Caterham, Irmscher czy Westfield. W 1958 roku Lotus wypuszcza na rynek dwuosobową sportową wersję eleganckiego Elite 14, który staje się przebojem. Konstrukcja Lotusa Elan była powielana w późniejszych modelach tj. stalowa rama centralna, nadwozie kompozytowe, dwa wałki rozrządu. Jednostki napędowe produkowane początkowo we współpracy z Coventry Climax, a w późniejszym czasie z Fordem znalazły miejsce pod maską Lotusa Cortiny. Elan był też pierwszym modelem sprzedawanym w całości, a nie w częściach do złożenia. Lotusa Eclat i Lotusa Elite 75 nie produkowano już w zestawach do samodzielnego składania. Były one fabrykowane w angielskich zakładach Hethel koło Norfolk. Model Lotus Europa - w sprzedaży od 1966 roku był przeznaczony na rynek europejski. Produkowany w latach 1976-2004 Lotus Esprit stał się klasykiem, który pod maską miał zwykły centralnie montowany silnik. W późniejszym czasie oferowano wersję V8.

Kryzys brytyjskiej marki i „ratunek dla Lotusa“

Na początku lat 80. grupa Lotus, czyli producent aut sportowych oraz team wyścigowy popadła w kłopoty. Z powodu krachu gospodarczego załamała się sprzedaż. Lotus nie miał w zanadrzu żadnych nowych modeli. Chapman rozpoczął więc współpracę z Toyotą. Mechanizm napędowy i inne elementy zastosowane w nowym Lotusie Excel pochodziły z Japonii. Chociaż obroty na ważnym rynku amerykańskim znów poszybowały w górę to przyszłość malowała się w czarnych kolorach. W 1982 roku Chapman umarł na zawał, a rok później w wyniku afery z DeLoreanem, w której chodziło o defraudację znacznych kwot finansowego wsparcia rządowego firma znalazła się u progu bankructwa. W Lotusie pojawił się nowy inwestor - potentat w handlu autami używanymi David Wickins, który na aukcjach British Car zarobił miliony. Pod jego kierownictwem Lotusowi udało się wyjść na prostą, a Wickinsa wkrótce okrzyknięto tym, który uratował Lotusa. By konstruować nowe modele, Lotus udał się na poszukiwanie inwestora strategicznego.

Z Wysp Brytyjskich przez Włochy do Malezji

W 1986 roku General Motors przejmuje brytyjską firmę by siedem lat później sprzedać ją Romano Artioli - właścicielowi słynnej marki Bugatti. W 1995 roku Brytyjczycy prezentują nietypowy samochód sportowy – Lotusa Elise, który był niewielki i posiadał nieco słabszy silnik od przeciętnych montowanych. Zrezygnowano z wszelkiego komfortu na rzecz nowoczesnej ultralekkiej konstrukcji. Aluminiowe podwozie ważyło zaledwie 65 kg, a karoseria była zbudowana z tworzywa wzmacnianego włóknem węglowym. Elise był i jest nadal przebojem w rodzinie Lotusa. Na rynku pojazdów używanych można go nabyć w różnych wersjach - od modeli specjalnych do edycji limitowanych. Swoją nazwę roadster zawdzięcza wnuczce Romano Artioli - Elise. Zamknięta wersja z przeznaczeniem na tor sprzedawana była jako Lotus Exige. W 1996 roku Lotus znów zmienił właściciela. Bugatti ogłosił upadłość i sprzedał 80 % udziałów Lotusa firmie Proton. Malajski producent samochodów i jego większościowy udziałowiec Yahaya Ahmad przejęli kierownictwo nad luksusową marką. Na rynku pojawił się Lotus Evora – model sportowy, który oferuje więcej komfortu oraz między innymi tempomat i wewnętrzny system nawigacji. Od chwili przejęcia Protona przez DRB-HICOM w 2012 roku także Lotus stał się częścią multikoncernu z Malezji.

Obecnie dostępne na rynku aut używanych modele Lotusa o dużej mocy

Model Rok produkcji Jednostki napędowe Moc Prędkość maksymalna {Przyspieszenie od 0 do 100 km/h
Lotus Elise S od 2012 1,6 l rzędowy czterocylindrowy wolnossący z kompresorem 220 KM 234 km/h 4,6 s
Lotus Europa SE 2008-2010 2,0 rzędowy czterocylindrowy z turbosprężarką 225 KM 235 km/h 5,3 s
Lotus Exige S od 2012 3,5 l sześciocylindrowy w układzie V 350 KM 277 km/h 3,8 s
Lotus Evora od 2009 3,5 l sześciocylindrowy w układzie V- 280 KM 260 km/h 5,1 s
Lotus Eterne jeszcze nieznane 5,0 l V8 620 KM 315 km/h 3,9 s