Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
mercedes-w201-l-01.jpg

Mercedes W201

Światowej sławy marka samochodowa, mająca swoją siedzibę w Stuttgarcie, stała się po drugiej wojnie światowej synonimem luksusowych i ekskluzywnie wyposażonych limuzyn. Dlatego Daimler oferował w segmencie samochodów osobowych ciężkie pojazdy z dużą ilością miejsca, charakteryzujące się jednocześnie bardzo wysokim spalaniem.

Mercedes W201 krokiem w kierunku klasy średniej

Ograniczona dostępność paliw kopalnych, kryzys naftowy w latach 70. oraz wynikające z tego rozważania na temat gospodarki i możliwości zdobycia nowych rynków skłoniły firmę Daimler do rozpoczęcia w 1982 roku produkcji Mercedesa W201. Oficjalna nazwa tego samochodu to Mercedes 190. Aż do wstrzymania produkcji i pojawienia się w 1993 roku pojazdów obecnie znanych jako klasa C, model ten sprzedawał się nad wyraz dobrze. Wraz z debiutem W201 Mercedes-Benz wkroczył z powodzeniem do klasy średniej. W okresie produkcyjnym sprzedano łącznie dwa miliony Mercedesa 190. Segment samochodów klasy średniej jest obecnie dla Daimlera czymś oczywistym, ponieważ tuż obok modeli klasy S oraz klasy E stanowi on dla przedsiębiorstwa ze Stuttgartu trzeci pod względem ważności oraz dochodów segment na rynku motoryzacyjnym. Dzięki klasie A oraz klasie B udało się Daimlerowi z biegiem czasu pozyskać także inne segmenty na rynku małych samochodów osobowych. Mercedes 190 był produkowany wyłącznie jako czterodrzwiowa limuzyna. Klientom oferowano różne silniki benzynowe i motory Diesla o zróżnicowanych zakresach mocy. Brano w ten sposób pod uwagę odmienne potrzeby kierowców, co poskutkowało tym, że model 190 przekonywał zarówno starszych, jak i młodszych klientów. Dla tych drugich powstały specjalne wersje sportowe. Silniki benzynowe z oferty Daimler miały pojemność skokową od 1,8 do 3,2 litra, natomiast motory Diesla miały pojemność od 2,0 do 2,5 litra. W 1988 roku Daimler przeprowadził istotny lifting modelu W201, który poskutkował jeszcze nowocześniejszą formą oraz bogatszym wyposażeniem. Znakomita jakość wykonania spowodowała, że niektóre modele W201 są obecnie dopuszczone w Niemczech do użytku codziennego. Ten fakt zasługuje na uwagę, zwłaszcza że pierwsze 190 były produkowane w 1982 roku, a ostatnie opuściły fabrykę w 1993 roku. Mimo swojego wieku zadbane modele W201 mogą dać wiele frajdy współczesnemu kierowcy. Warto pamiętać, że samochód ten może jednak mieć problemy z uzyskaniem plakietki ekologicznej i odznacza się wysokim spalaniem. Decyzja firmy Daimler o wkroczeniu z modelem W201 w 1982 roku do segmentu samochodów klasy średniej była z perspektywy czasu słuszna. Bez tej klasy samochodów, jak i bez odnoszącej sukcesy klasy C ugruntowanie swojej pozycji na mocno okupowanym rynku samochodów premium byłoby z pewnością jeszcze trudniejsze.