Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
mini-banner-l-01.jpg

Mini Clubman

Około roku 2005 francuscy producenci wprowadzali na rynek wersje kombi modeli z segmentu aut miejskich. W tym czasie pięciodrzwiowe samochody mini były czymś zupełnie nowym. Jak to często bywa w historii motoryzacji, pozornie nowa koncepcja reaktywuje wypróbowane przed laty pomysły na konstrukcję nadwozia. Drugą edycją Polo Volkswagen już na początku lat 80. pokazał, że w małym dwudrzwiowym hatchbacku z tego segmentu można zyskać więcej przestrzeni. Eleganckie rozwiązanie w kwestii przestrzeni w klasie małych samochodów zaproponowała już w latach 60. British Motor Corporation, która swojego trzydrzwiowego Mini na brytyjskim rynku oferowała z wydłużoną karoserią jako model Mini Countryman. Jego następca został zaprezentowany w roku 1969 pod nową nazwą Mini Clubman i produkowany był aż do roku 1980. Jako model retro niemieckiego producenta BMW, który przejął markę Mini w roku 1994 wraz z nabyciem grupy Rover w roku 2007, pojawiła się kolejna odsłona modelu Mini Clubman. A z nim radosne uczucie prowadzenia zwinnego gokarta.

Mini Clubman – historyczne modele lat 1969-1980

Historyczną nazwę Mini Clubman nosiły limuzyny, jak również kombi. Z wyjątkiem przodu wszystkie wersje wprowadzane na rynek od roku 1969 charakteryzowały się karoserią typową dla pierwszej generacji Mini z roku 1959, której następca produkowany był równolegle z modelem Mini Clubman. Krótki zaokrąglony przód pierwszych modeli Mini w modelu Clubman został wydłużony i stał się bardziej kanciasty z prostokątną osłoną chłodnicy. Zaletą takiego rozwiązania była powiększona strefa kontrolowanego zgniotu, co znacznie wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa. W porównaniu z limuzyną w trzydrzwiowym Clubmanie zwiększono rozstaw kół z 2,04 do 2,14 m. Na większości rynków kombi oferowany był z dwuskrzydłowymi drzwiami tylnymi. Rzadziej zdarzały się modele z otwierającą się do góry klapą bagażnika.

Jednostki napędowe modelu Mini Clubman pierwszej generacji

Wersję podstawową motoru pierwszej generacji Mini Clubmana stanowił silnik o pojemności 1,0 l. Wersja sportowa była wyposażona w jednostkę napędową o pojemności 1,3 l Mini Coopera i pozwalała na osiągnięcie prędkości maksymalnej 140 km/h. Przyspieszenie do „setki” auto osiągało w trzynaście sekund. Mini Clubman jako droższa i lepiej wyposażona alternatywa dla Mini produkowany był do roku 1980. Zastąpił go Austin Metro.

Nowy Mini Clubman wyprodukowany przez BMW został zaprezentowany w roku 2007

W zaprezentowanym w roku 2001 przez BMW modelu udanie przeniesiono stylistykę pierwszego Mini w XXI wiek. Sześć lat później Bawarczycy pokazali, że w aucie typu kombi modę na retro da się połączyć z radością prowadzenia gokarta. Pierwowzorem zaprezentowanego w roku 2007 kombi był trzydrzwiowy Mini Clubman z końca lat 60. z dwuskrzydłowymi tylnymi drzwiami. Model ten różnił się od Mini przodem. Designerzy BMW w nowej wersji Clubmana pozostawili przód limuzyny Mini. Aby ułatwić wsiadanie do tyłu BMW wpadło na pomysł zastosowania drzwi tylnych otwieranych od strony pasażera „pod wiatr”.

Wnętrze BMW Mini Clubman

Nadwozie nowej generacji Mini Clubmana wydłużono o 25 cm – do 3,95 m, zaś rozstaw kół poszerzono o osiem centymetrów. Z rozłożonymi siedzeniami model oferuje 260 l przestrzeni bagażowej. Złożone tylne siedzenia powiększają przestrzeń bagażową do 930 l. W kokpicie Mini Clubmana można cieszyć oczy tym samym retro-wyposażeniem, jakim dysponuje limuzyna. Znajdziemy tu sporo oldschoolowych elementów, przede wszystkim usytuowany centralnie ogromny prędkościomierz.

Cztery jednostki napędowe Mini Clubmana nowej generacji

Od roku 2007 Mini Clubman oferowany był zarówno z silnikiem benzynowym, jak i dieslowskim w czterech różnych wersjach. Najskromniejsze podstawowe motory benzynowe o pojemności 1,4 l generują moc 95 KM (70 kW). Wersja z jednostką napędową o pojemności 1,6 l dysponuje mocą 120 KM (88 kW). Wariant sportowy z turbodoładowaniem pozwala małemu kombi osiągać moc 175 KM (128 kW). Jednostka wysokoprężna generuje 110 KM (80 kW) i stanowi najbardziej ekonomiczny z silników implementowanych w modelach Mini w ofercie producenta. Średnie zużycie kształtuje się na poziomie 4,1 l/100km w wersji dieslowskiej, co odpowiada emisji CO2 109 g/km. Dla porównania: Mini Clubman z dużym silnikiem benzynowym wykazuje średnie zużycie w trybie mieszanym 6,3 l (przy emitowaniu CO2 na poziomie 150 g/km), co przekłada się na osiąganie prędkości maksymalnej 225 km/h. W wersji dieslowskiej są to 193 km/h. Wszystkie modele Mini Clubman seryjnie wyposażone są w skrzynię sześciobiegową lub opcjonalnie w przekładnię automatyczną.